Nikko Skywatcher: FAQ + ombouwtutorial! 2de filmpje!

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door Satoer, 19 okt 2004.

1. Satoer

Satoer Forum veteraan

Lid geworden:
    21 okt 2003
    :arrow: Hoe en wat: FP Micro helis & Nikko Skywatcher (met ombouwtutorial tot 4 kanaals heli)

De sky watcher wordt populairder en populairder. Inmiddels is het zelfs bekroond tot speelgoed van het jaar. Snappen doe ik het nog steeds niet want ik hoor eigenlijk alleen maar negatieve ervaringen. Niet onverwachts natuurlijk want met 2 bestuurbare kanalen is de Skywatcher ontzettend lastig te besturen. Zelfs voor een ervaren helivlieger.

Het is je misschien al duidelijk dat het niet mogelijk is om de Skywatcher stil te hangen in de lucht.
    Met de Skywatcher is het alleen mogelijk om rond te vliegen.

:?: Hoe werkt een gewone FP heli?
    Een gewone FP (fixed Pitch) heli zoals een Hummingbird, Colco, Carbooon, Piccolo, Hornet, Aerohawk vliegt met behulp van 4 kanalen.
    -Nick: Dat betekend de heli voorover en achterover kantelen (Mode2: rechtse stick omhoog en omlaag)
    -Roll: Dat betekend de heli zijwaarts kantelen (Mode2: rechtse stick links en rechts)
    -Throttle / gas: Dat is omhoog en omlaag (Mode2: Linkse stick omhoog en omlaag)
    -Heck, ruder of staart: Dat is de staart aansturen zodat de heli om z’n as draait. (Mode2: Linkse stick links en rechts)

:?: Hoe werkt de Skywatcher?
    Met de Skywatcher heb je maar controle over 2 kanalen. Het derde kanaal is gebruikt om de staart uit te trimmen.
    -Throttle / gas: Dus je kan omhoog en omlaag met de Skywatcher
    -Roll&Heck: de roll is gecombineerd met de heck.
    Als je de Skywatcher (van achteren gezien) naar rechts laat kantelen dan geeft de staart automatisch meer gas zodat deze naar links draait. Op deze manier stuurt de Skywatcher automatisch een bocht in.
    Als je de Skywatcher (van achteren gezien) naar links laat kantelen dan geeft de staart automatisch minder gas zodat deze naar rechts draait.
    De nick (de heli voorover en achterover kantelen) is niet bestuurbaar vanaf de zender en zit dus vast. Deze is in te regelen op de heli zelf. De bedoeling is dat de heli automatisch Naar voren kantelt zodat deze voorwaartse snelheid krijgt.
    Je kan dus alleen (net als een RC vliegtuigje) hard rondvliegen met de Skywatcher. Op zich zou dit wel leuk zijn, maar de praktijk wijst zicht anders uit. Het zou al een hele prestatie zijn de Skywatcher 30 seconde lang in de lucht te houden.

:arrow: Draadje met veel gebruikerservaringen: Nikko Sky watcher, 3 kanaals speelgoed?
    :arrow: Mee geleverde DVD handleiding:
    http://www.Satoerdesign.nl/downloads/nikkoskywatcherdvd.zip
    :arrow: Filmpjes van de Skywatcher:
    http://www.Satoerdesign.nl/downloads/Nikko-SkyWatcher.wmv
    http://www.Satoerdesign.nl/downloads/Nikko-SkyWatcher2.wmv

:!: In sommige stukken van de video’s lijkt het alsof de heli toch heel aardig kan vliegen. Bedenk dan ook dat in totaal misschien 5-6 minuten per video gevlogen heb. Dat zijn dus ontzettend veel crashes per minuut. In dezelfde omstandigheden, had ik een Hummingbird helemaal niet hoeven crashen.

:arrow: Filmpje van een microheli (Hummingbird Elite CP) met windkracht 4 (!!!)
    http://www.satoerdesign.nl/downloads/HummingbirdCPmetWindkracht4.wmv
    Hier vloog ik wel een CP micro heli. CP heli's zijn meer voor gevorderde helivliegers. De schade is ook een stuk groter bij een crash (zoals te zien op het einde van de video, als de wind hem tegen een paal op kwakt)

Als je echt een beetje wilt beginnen met helikopter vliegen raad ik dus absoluut NIET de Skywatcher aan. Spaar gewoon even door voor een van de bovengenoemde heli’s
    De Hummingbird Elite FP is mijn persoonlijke favoriet. Omdat deze in een later stadium om te bouwen is tot een CP heli (3D vliegen zoals rolls loopings en op de kop vliegen mogelijk) en betaalbaar is.
    :arrow: Verslag van de Hummingbird Elite: Hummingbird Elite CP verslag voor beginners
    :arrow: Verslag van een Hummingbird2 FP: Hummingbird beginnersverslag van/voor een helikopter newbee

Denk aan een budget van 200 – 400€. (Maar je kan het zo gek maken als je wilt. Een heli van 700€ vol upgrades is zeker niet zeldzaam :oops: )

Heb je dit budget dus niet, dan kan je beter een vliegtuigje kopen. De Multiplex Easystar is in zo’n geval een leuk beginners vliegtuigje waar je veel meer lol van zal hebben (en dit is wel bestuurbaar ;) )
    :arrow: Filmpje Easystar: http://www.hobby-lobby.com/media/MPX4192-EasyStar.wmv
    :arrow: Zie ook de Faq: Aandachtspunten voor het beginnen met modelvliegen.

:!: Ga de Skywatcher ook niet kopen met in het achterhoofd hem om te bouwen tot 4 kanaals FP heli. De bovengenoemde heli’s zijn hier speciaal voor bedoeld en de heli zonder al de elektronica kost net zoveel (of zelfs minder) als een complete skywatcher.
    Als je hem toch wilt kopen voor het ombouwen, koop dan al de skywatcher onderdelen hier los, dan ben je voor 37€ klaar.

:!: Voor de geintresseerde in deze heli’s: Ga nou niet m’n PM box vol spammen of nieuwe draden openen met vragen die al lang tot in de treuren toe behandeld zijn. Lees de gegeven draadjes aandachtig door en gebruik de zoek functie van het forum met de eerdergenoemde heli’s al trefwoord.

:?: Voor wie is de Skywatcher dan wel leuk?
    Voor kinderen 8-15 jaar die een Hi-tec frisbee willen.

:?: Hoe kan ik de Skywatcher het langst mogelijk in de lucht houden?
    :arrow: De Skywatcher crasht het meest doordat hij met z’n neus de grond in boort. Op het moment dat de Skywatcher duikt is er geen redden meer aan. Als je op het moment dat hij begint te duiken een kant opstuurt, komt hij gewoon weer omhoog. Dus eigenlijk is het gewoon op het duiken anticiperen en een kant op sturen als je denkt dat hij wil gaan duiken.

:arrow: Hou de Skywatcher in de hand en geef gas, duw hem nu in de richting op waar je naar toe wilt en laat los. Op deze manier verhinderen je eventuele pirouetterende starts en heeft de Skywatcher al hoogte en een richting van vliegen.

:arrow: Probeer zoveel mogelijk gewicht te verliezen, schroef al de onnodige dingen eraf. Of ga desnoods zonder canopy (cockpit) vliegen.

:arrow: Laad de accu vlak voor je gaat vliegen flink op. De accu kakt namelijk flink in als deze een tijdje niet gebruikt wordt.

:?: Hoe kan ik de Skywatcher het langst heel houden?
    Ga op een zo groot mogelijk grasveld zonder obstakels vliegen. Ga niet boven de stenen vliegen of vlak bij slootjes. Ik heb het nog niet voor elkaar gekregen de Skywatcher te beschadigen maar ik heb al vele verhalen gehoord van andere die mindere resultaten hebben. Probeer een veldje te vinden met hoog gras. Ga ook niet binnenshuis proberen te vliegen..

:?: M’n Skywatcher is kapot, kan ik hem repareren?
    Ja hoor, onderdelen zijn hier: http://shop.nikko-rc.com/N_frame.html?http://shop.nikko-rc.com/N_home.html voor niet al te duur verkrijgbaar.

:?: Hoe kan ik de Skywatcher om bouwen tot een 4 kanaals heli?
    :!: Als eerste is het belangrijk dat je beseft dat helikopter vliegen niet makkelijk is. Met 4 kanalen is het mogelijk om de heli stil op zijn plek te houden. Het ook werkelijk kunnen is een tweede.
    Om de heli te besturen moet je dus 4 stickbewegingen tegelijk moet doen om hem onder controle te houden. Om een heli op zijn plek houden zou je de Nick en roll kunnen vergelijken met een knikker in het midden te balanceren van een gladde plaat.
    Heb je het tail in-hoveren (dwz. Hoveren met de staart naar je toe) onder de knie. Dan komt de volgende uitdaging: Side in hoveren (De heli met de zijkant naar je toe). Hierna komt het nose-in hoveren. Dit is de heli besturen met de neus naar je toe. Bedenk dat u dan 3 assen tegenover gesteld moet besturen. Erg lastig, je begrijpt, als het ene onder de knie is, is er met helivliegen altijd weer de volgende uitdaging.

:idea: Simulator:
    Om een redelijke impressie te krijgen hoe een 4kanaals heli te besturen is kun je de volgende gratis simulator downloaden: FMS
    Deze simulator is NIET realistisch maar geeft wel een redelijke indruk hoe een je een heli moet besturen.
    Met een simpel schakelingetje zou je een de Simulator met een echte zender kunnen aansturen of je zou een joypad met 4 analoge assen kunnen gebruiken bv een Wingman van logitec.
    :arrow: Interessante draad met Verschillende flightsims: flightsim screenshots

:arrow: Het ombouw verslag:

:?: Wat heb ik nodig?
    Net als alle 4 kanaals FP heli’s (met motor aangedreven staart) heb je het volgende nodig:
    - 4 kanaals zender. (Om de heli te besturen)
    - Gyro (deze werkt het wegzwiepen van de staart tegen)
    - Mixerboard (Deze stuurt de staart en de hoofd motor aan en mixt het gas met elkaar zodat de staart niet wegdraait)
    - 2 micro servo’s (Ik heb de goedkoopste micro servo gebruikt die ik maar kon vinden)
    - micro ontvanger
    - Bijbehorende kristallen.

Ik heb het met deze setup gedaan (omdat ik het meeste nog had liggen).
    Maar je zou ook een piccoboard kunnen gebruiken. Dit is een ontvanger, mixerboard en gyro in één.
    Of de GWS all in one controllboard:

Verder nog nodig:
    - Dubbelzijdig schuimplakband
    - dun tweelingsnoer
    - Gereedscap (Schroevendraaiers, soldeerbout+tin, Kniptang, vijl, zaagje)

:?: Waar kan ik dit allemaal kopen?
    Zie dit draadje voor vele modelbouwwinkels: (Opsomtopic) Wie zijn jouw 'hofleveranciers'?
    Nog een interessante link: www.modelbouwwinkels.nl

De elektronica eruit slopen.
    Soldeer al de draden los die de elektronica met de heli verbinden. De mechanische gyro heeft ook geen nut na de ombouw dus om gewicht te besparen verwijderen we die ook.

De elektronica is verwijderd

Schroef het onderstel eraf en soldeer al de draden en elektronica behalve de ontstoorcondensator en de diode van de motor.
    De Plastic kooi om de motor heeft verder ook geen functie en mag ook verwijderd worden om gewicht te besparen.

Oude servo verwijderen en de nok waar die aan vast zat afknippen en plat vijlen.

De sleuf autorotatie arm vrij maken of helemaal verwijderen (Ik had hem per ongeluk afgebroken en vloog prima zonder)

De Roll servo met dubbelzijdig schuimplakband op de plek monteren.
    Plastic verwijderen om plek te maken voor de Nick servo.
    En de servo-ophanging verwijderen om gewicht te besparen.

Overzicht

Nick servo op z’n plek plakken met dubbelzijdig schuimplakband.

Lakdraad van de staartmotor solderen en er dun flexibel tweelingsnoer op solderen. Ontstoringscondensator laten zitten.

Mixerboard, gyro en ontvanger op de plek. Met de servo-armen en hevels moet je maar even creatief zijn. De bedoeling is dat de swashplate (Of Tuimelschijf of schommelplaat genoemd zoals in de dvd instructie video.) zo vlak mogelijk staat in de neutraalstand van de servo’s (stick in het midden). Voor de roll servo heb ik het staal wat verbogen en voor de nick servo heb ik een speciaal servo stang busje gebruikt.

:arrow: Voor de aansluitingen op het mixerboard zie ook de meegeleverde handleiding.
    :idea: Algemene uitleg (voor Hitec / futaba systemen):
    Kanaal 1 van de ontvanger naar de roll servo
    Kanaal 2 van de ontvanger naar de Nick servo
    Kanaal 3 van de ontvanger naar het mixerboard op de Throttle control ingang
    Kanaal 4 van de ontvanger naar de Gyro
    Van de Gyro naar het mixerboard op de heck control ingang.
    De draad van de hoofdmotor aansluiten op de Mainmotor aansluiting van het mixerboard.
    De draad wat van de staartmotor komt aansluiten om de Heckmotor aansluiting van het mixerboard.

:arrow: De gyro:
    De gyro werkt het zwiepen van de staart tegen. Als de gyro echter verkeert om zit werkt hij het zwiepen van de staart mee.
    Dit controller je door de heli op te starten en met de staart te gaan zwiepen. Werk te staart mee ipv tegen moet je de gyro omkeren. (soms zit er ook een revers schakelaartje op de gyro)
    Verder zit er meestal een setup en een gain afstelling op de gyro.
    Met de setup moet je de neutraalstand van de gyro vast stellen. Gewoon draaien totdat rood en groen gelijk gaan branden.
    De Gain van de gyro stel je de kracht in waarmee de gyro moet tegensturen. Aangezien de staart behoorlijk traag is moet je de pot meter op ongeveer 80% draaien.

Alles op z’n plekkie netjes weg gewerkt:

En z’n canopy op:

:arrow: Afregelen:

De swashplate. Dient te kantelen. In de richting waar je hem opstuurt. Dit is goed te zien in m’n video. Doet hij het tegenovergestelde moet je een “servo reverse” op dat kanaal instellen op de zender. Meestal een schakelaartje, of bij gebruik van een computerzender een instelling in het menu.

En we kunnen in de woonkamer hoveren!!

Voor even dan. Ik kreeg het niet voor elkaar om de Skywatcher uit het grond effect te trekken. Het grond effect is laag (zo’n 10-30 cm) boven de grond
    Het is zeer lastig vliegen zo laag boven de grond omdat hij in zijn eigen “downwash” (=de lucht die de heli naar beneden blaast) vliegt. Alsof je op een bel van lucht probeert te balanceren.
    De Skywatcher is sowieso al erg marginaal aan kracht. En met het extra gewicht heeft hij helemaal moeite om los te komen.
    Ik weet alleen niet wat het extra gewicht is. Ik heb namelijk de sckywatcher niet gewogen voor het ombouwen. Volgens mij moet het ontzettend meevallen want ik heb ook het een en ander er vanaf gesloopt. Huidig gewicht vliegklaar (dus met accu en canopy) 280 gram. (dus als iemand de zijne zou willen meten…)

Zonder canopy en een volgeladen accu gaat het voor 30 seconde redelijk. Dan wordt de accuspanning te laag om nog boven het grondeffect verder te kunnen hoveren. De orginele 350 mAh accu’s kakken ook snel in. Oplossing zou dus een lichte accu met een hoger voltage of er nog meer vanaf slopen. Een ik denk dat het voltage een 3s lipo waarschijnlijk de motoren in no-time zal doorbranden. De hoofmotor wordt nu al veel te heet om goed vast te pakken na 1 minuut vliegen. Misschien een 9,6V NiMh accu eens proberen.

Waarschijnlijk gaat het buiten ook wat beter, ik weet niet waarom maar mijn ervaring is dat FP heli’s buiten minder vermogen nodig hebben om omhoog te komen.

:arrow: Video van de omgebouwde Skywatcher: http://www.satoerdesign.nl/downloads/ModifiedNikkoSkywatcher.wmv
    (Vraag niet waar de aandacht van de cameravrouw af en toe naar toe gaat ;) )

:!: Wegens extreem veel downloaden van de filmpjes zijn alle filmpjes tijdelijk HIER te downloaden

Update:
    Ik heb hem nu wel goed vliegend gekregen door 1 cel van de ene accu serieel te plaatsen met de andere accu (zie intro filmpje). Hierdoor krijg je een iets hoger voltage.
    Probeer voor de rest zoveel mogelijk gewicht te verwijderen. Zo’n 1,5 à 2 minuten bestuurbare vliegtijd.
    Filmpje: Modified-NikkoSkywatcherPart2.wmv 14 MB

Als je echt een superskywatcher wilt heb ik hier nog een brushless versie gemaakt :lol:

2. NVM

NVM

Lid geworden:
    28 mrt 2002
    Michel, Michel, Michel..... Wat heb je er weer een mooi stuk van gemaakt! Hulde!!!

Namens de forummers: bedankt!

Robert

3. Niek

Niek PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    21 aug 2002
    Opmerkingen:

- Mixerbord niet per se nodig, een geavanceerdezender kan dit ook, en dan kun je de mixverhoudingen zelf instellen.

- Dat gws all in one control board wordt op rcgroups luid over gekermd.. nog niet doen dus

- motortje: diode ook laten zitten..

- motortje vervangen door gr sp280je, of sp300/7.2

- Is ie nog steeds zo krasbestendig als ie was?
    (zwaarder..)

4. Dirk

Dirk Forum veteraan

Lid geworden:
    30 aug 2002
    @Niek,

Volgens mij zit er al een "soort" SP300 6V in ..... (met afgeplatte zijkanten) ......

Dit concluderend uit ~2 minuten vliegtijd met een 350mAh accu, dat is ca. 10A stroomverbruik, en dat riekt weer aardig naar SP300 6V achtig motortje.....

5. Niek

Lid geworden:
    21 aug 2002
    Ok, volgende tip dan.. motor met missende cruciale onderdelen? ;)

6. Anonymous

Anonymous Guest

Mooi , (ook voor een niet heli vlieger :) )

ga zo door michel :)

7. loekvanbergen

loekvanbergen

Lid geworden:
    29 nov 2003
    Kijk!!!

Daar kunnen we wat mee!! Mooi verslag!!
    eh...vraagje? Kan je i.pv. een accu te gebruiken niet een een kabeltje maken die aan een geschikte voeding verbonden is? Omdat het toch eerst in de huiskamer vliegen wordt. Dan heb je geen last van je lege accu..

8. marco bosch

marco bosch

Lid geworden:
    13 jan 2004
    michel heb je ook een overzicht van de kosten om dit te doen met de spullen die jij hebt gebruikt

9. Satoer

Satoer Forum veteraan

Lid geworden:
    21 okt 2003
    Dankje dankje dankje :D

In dat geval dus 2 verschillende controllers?
    Naast dat het zwaarder en duurder is, is het ook weer een gehannes met de revo-mix afstellingen. Ik heb gemerkt dat die mixerboardjes het prima doen in combinatie met een gewone piëzo gyro.
    Ai, dat wist ik niet. Het leek mij de goedkoopste oplossing aangezien hij zo'n 20$ goedkoper is als een Piccoboard.
    Waarom? dient de diode er niet voor de motor af te remmen op het moment dat de spanning wegvalt? In dat geval moet je de diode gewoon weghalen, is alleen maar een vervelende eigenschap in een heli. (sommige zetten zelfs een autorotatielager op een FP heli)

10. marco bosch

marco bosch

Lid geworden:
    13 jan 2004
    nou dan laat ik deze voorlopig zo en koop over een paar maand een lekkere indoor heli zo als de elite pro en mischien een fptje er bij voor de lol en voor de rest van de fam let op ik zeg over een paar maand

11. Niek

Lid geworden:
    21 aug 2002
    Diode is vrijloop diode... om regelaar en motor van tegenemk te behoeden.

12. Satoer

Satoer Forum veteraan

Lid geworden:
    21 okt 2003
    Dus remt de diode de boel af op het moment dat het gas los wordt gelaten.
    Aangezien hummingbirds deze diode ook niet hebben zal het mixerboard er wel tegen kunnen. Dus het beste is om hem gewoon lekker weg te laten. :D

@Marco: 4 kanaals prutzender meegerekent.

13. marco bosch

marco bosch

Lid geworden:
    13 jan 2004
    oke dus eigelijk zou het ongeveer 50/75 euro zijn

14. Satoer

Satoer Forum veteraan

Lid geworden:
    21 okt 2003
    Goed vooruit gaan we.

Bij toemen modelbouw :- Piccoboard 35MHz € 69,95
    Bij Home flyer:- 2x Naro STD GWS servo €11,80 ps = 23,60€

Totaal: 93.55€ om de heli 4kanaals te krijgen. Dit is dus exclusief kristallen en 4 kanaals prutzender die vast wel ergens goedkoop te krijgen is. (desnoots 2de hands)

15. Chopperhens

Chopperhens Guest

Plus € 95,- voor de skywatcher.
    Conclusie: spaar nog een paar tientjes erbij voor een smartech, dragonfly etc.

Trouwens wel weer een schitterend verslag van je

Gr Hans

16. Satoer

Satoer Forum veteraan

Lid geworden:
    21 okt 2003
    Die conclusie had ik ook al getrokken Hans ;)
    Maar ik moet wel zeggen dat dit een robuustere heli is als een Aerohawk / piccolo... enz... Ik geef deze rustig uit handen (wel op een grasveldje) om iemand te laten proeven van onze verslaving. Met m'n FP humminbird was ik voorzichtiger.

Qua besturing moest ik wel weer even wennen. Ik had al tijden geen FP meer gevlogen. supertraag als je een CP gewend ben met hoge headspeed.

17. marco bosch

marco bosch

Lid geworden:
    13 jan 2004
    nou michel in elk geval super bedankt voor de moeite want het is tenslote makelijker als iemand die het al weet het ff zegt dan alles zelf uit zoeken
    dus echt super bedankt

18. Satoer

Satoer Forum veteraan

Lid geworden:
    21 okt 2003
    Ik heb het ook net gewoon even uitgezocht Marco. Gewoon even snel met google en even online shops vergelijken.

@Hans: Wat kost nu zo'n simpel goedkoop 4 kanaals 35 Mhz zendertje die bij die Aerohawk in je shop meegeleverd is? Ik kan die dingen nergens online vinden.

19. LED-Maniak

LED-Maniak

Lid geworden:
    7 apr 2004
    Worden bijna altijd vast geleverd. Vaak is in zo een chinees shopje wel te vragen zonder heli erbij dus puur de zender.

Kost nog geen 20 dollar. Voor +/- 50 dollar heb je overigens de Futuba Skysport...

20. Janhughes

Janhughes Guest

Mooi werk Michel ik lees jou berichten altijd met aandacht ,je zorgt dat de site altijd zeer interresant blijft met oa je filmpjes en foto,s en uitleg.
    Mvg Jan.

Deel Deze Pagina