Ik ben me aan het inlezen over het zelf assembleren van multicopters en kwam deze bouwverslagen tegen: https://www.flitetest.com/articles/tricopter-scratch-build Is een ontwerp uit 2013 nog bruikbaar, of moet ik de 'werkende set-ups thread' als leidraad nemen? Groeten, Jan.
Dit is de site van de ontwerper van de Tricopter, misschien heeft u daar wat aan? https://rcexplorer.se/
Oké, dat is jammer, ik vond het altijd wel een interessant ontwerp. Krijgt u dan geen problemen met eventuele spare parts?
Dat denk ik niet. Het frame is van hout, eventueel de centrale montageplaten ook. Een handvol boutjes en moeren en een zakje tie-wraps om alles te monteren. Het mechanisch 'moeilijkste' deel is de draaibaar opgestelde hek motor, maar ook daarin voorziet het ontwerp met 'Zweckentfremdete' onderdelen voor een neuswiel ophanging. Ik ben nog aan het bedenken of ik de servo daarvoor wel op het eind van de arm wil hebben i.v.m. de kwetsbaarheid bij een crash, maar het origineel vliegt ook op die manier, dus het zal wel los lopen... Motoren, regelaars en flight controller zijn in ruime mate elders verkrijgbaar. Ook zijn er op forums als RC-Groups een heleboel variaties op dit thema te vinden, het moet al raar lopen wil ik er geen vliegend geheel van kunnen maken. Groeten, Jan.
Ik heb er inmiddels een paar vluchten op zitten met de tricopter. Het afstellen van het KK bordje was nog de grootste horde naar een vliegbaar geheel. Nu nog véél vliegen en ervaring op doen, wind is momenteel nog mijn grootste dwarsligger. Ondertussen de instellingen van de FC optimaliseren. Groeten, Jan.
@pompebled misschien dat het geheel veel soepeler/lekkerder/fijner vliegt met modernere esc’s en flightcontroller, daar dat sinds 2013 echt een enorme sprong in ontwikkeling heeft gemaakt en eigenlijk alle fc’s tricopter configuratie gewoon ondersteunen grt Kevin
Hallo Kevin, Het ontwerp is uit 2013, de spullen die ik heb overgenomen zijn een stuk jonger, deTurnigy ESC's zijn geflashed met de snellere software (waarvan de naam me even ontschiet) en het KK bordje is versie 2.1.5. Het soepeler/lekkerder/fijner vliegen zal overwegend door mijn toenemende vaardigheden aan de knuppels moeten komen... Groeten, Jan.