Beste medebouwers, Aangezien het winter is en mijn garage niet verwarmd, dus vrij frisjes deze tijd.. is mijn lust tot bouwen daar ook tot het nulpunt gedaald. Omdat tekenen in de warme huiskamer mij dan beter past ben ik een poosje geleden begonnen met het ontwerpen/tekenen van een nieuw model, namelijk de O21. Een onderzeeboot daterend vanuit de 2e wereldoorlog. Deze duikboot, 1 van een serie van 7 was in aanbouw toen onze "geliefde duitse buren" ons hun onaangekondigde en niet gewenste bezoek brachten en daarna ook niet meer vertrokken ondanks onze verbale en non verbale signalen waarmee wij ze trachtten over te halen weer met gezwinde spoed huiswaarts te keren.. Na de aanval werden een 4 tal in aanbouw zijnde boten snel klaargemaakt en voortijdig in dienst gesteld en vertrokken voor onbepaalde tijd naar Engeland waar zij klaargemaakt en met redelijk succes meevochten tegen de Duisters en de Japanners. Helaas waren 3 van de 7 niet voldoende gereed en vielen in handen van onze oosterburen die ze ook afgemaakt hebben en ook die hebben meegevochten, helaas aan de verkeerde zijde van het "slagveld" De O21 is gebouwd op de "Kon.Mij de Schelde"in Vlissingen (Nu onderdeel van Damen) en uiteraard, als geboren Vlissinger heeft deze dan ook mijn aandacht getrokken. Ik heb het model getekend op schaal 1/50 en het is een redelijk ranke dame heb ik gemerkt. Om de bestanden in het echt te zien en te testen of ze kloppen heb ik ook een versie gemaakt in een kleinere schaal, 1/100 welke ik als statisch model zelf al heb geprint. Bovenstaande afbeelding is de 1/100 versie, zo uit de printer, enkel in elkaar gelijmd en niet verder afgewerkt. De bestanden van de kleine versie staan inmiddels ook op Cults voor de liefhebber. https://cults3d.com/:1624370 De 1/50 versie is zo goed als klaar maar nog niet voor downloaden beschikbaar. Maar nu mijn vraag, ik ben bezig met de Driecilinder en die is voorlopig nog niet af. Is er iemand die, in ruil voor een bouwverslag hier en het delen van het eindresultaat deze O21 (of een van de andere 7) wil maken in 1/50? uiteraard bvk varend. Dat geeft mij de gelegenheid te zien of alles naar wens is en ik kan een geprinte versie tonen bij de te downloaden bestanden. Ik zal dan de 1/50 bestanden aanleveren, je zal ze wel zelf moeten printen, maar ik ga ert vanuit dat dat geen probleem hoeft te zijn. Bij belangstelling mag je contact met mij opnemen.
Je bedoeld ws FreekS, Ik vrees dat hij geen behoefte heeft naast de K18 ook nog deze te gaan bouwen(-; Hoewel dit natuurlijk wel een heel andere manier van bouwen is
O21 is een mooie boot! Jonger broertje van KXVIII. Welke manier van openen is voorzien? Bajonet met techrek of een buis erin, of is dat geheel aan de bouwer? ik heb ook nog wel wat projecten maar kan het overwegen….
Ha Freek De romp is gedeeld in boven en onder en ben zelf uitgegaan van een wtc (buis) Maar een bajonet zou ook een optie zijn, ik heb daar geen enkele ervaring mee. Dan zou de romp gedeeld moeten worden overdwars neem ik aan. Het is ook aan de bouwer. Kijk maar eens, er is ook geen haast mee.
Ik begrijp iets niet Hermor? Je schrijft in de openingspost:”De 1/50 versie is zo goed als klaar maar nog niet voor downloaden beschikbaar” Vervolgens zie ik op deze Cults pagina dat je een 1/50 model hebt toegevoegd? (2023-12-07) https://cults3d.com/en/3d-model/various/o21-submarine-model-dutch-navy-designed-for-rc Nu zijn er dus inmiddels toch wel 2 modellen beschikbaar? De 1/100 (statisch) En de 1/50 (varend)? Behalve je andere 3D modellen is deze toch wel heel erg mooi waarbij de geschiedenis iets extra’s toevoegt aan het geheel van de O 21! Groet:Robin
Hoi Robin Wat je zegt klopt, op moment van schrijven was de 1/50 versie nog niet beschikbaar als download. Je moet weten, de modellen teken ik in principe met de bedoeling er een varend model van te kunnen maken, Schaal 1/50, daarna maak ik de afwijkende (kleinere) schalen. Het printen van een 1/50 model kan nl niet zonder meer in 1/100 want dan kunnen delen wegvallen, te dun of gewoon te kwetsbaar worden. Echter om te testen of een model klopt print ik hem meestal wel eerst in een wat kleiner formaat. Daarna doe ik de noodzakelijke aanpassingen, voor het model zelf en vervolgens de aanpassingen voor de kleine versie. Zo zijn bij de 1/100 versie van de O21`de roeren niet los, het is bij dit model gewoon te klein om daar (mi) een net werkend model van te maken. Na het printen waren de noodzakelijke aanpassingen aan de RC minimaal, en heb deze vrij kort na het uploaden van de 1/100 versie al gedaan. Vervolgens heb ik de bestanden online gezet. Mochten er nog wat details aangepast dan doe ik dat achteraf en pas de bestandenset aan. Dus, ja ze zijn inmiddels beschikbaar voor de liefhebber. Ik vind het zelf ook een mooi model en weer eens wat anders. Ik ben zeker van plan hem ook te gaan maken maar, zoals gezegd, ik moet eerst nog afmaken wat ik op de helling heb staan. (Driecilinder) Daarbij is een S-Fregat ook een lang gekoesterde wens van mij en die staat ook al heel lang op de tekentafel(-; dat is alleen nog veel meer tekenwerk.
Hermor, ik zie ervan af de O21 te maken - ik wil eigenlijk een 1:50 model van O13 bouwen, en dan het liefst weer in hout. Maar moet eerst groot onderhoud van O-1 doen!
Ha Freek, geen probleem hoor! Hoop wel dat je het hier ook ga delen(-; ga je weer de zelfde methode toepassen als de O18? groeten Kees
Bestanden van de 1/50 schaal O 21 vanmiddag aangekocht! Leuk om is een keertje een hele rits STL bestanden in de Nederlandse taal te lezen Kees! (rudder is roer) (ha ha ha) Ook zie ik dat je inmiddels al een aangepast bestand afgelopen middag hebt toegevoegd: Inmiddels heb ik de aller,allereerste print van STL bestand O8 op het printbed liggen die ik heb opgedeeld in O8A en in O8B… Heb ook even heel snel criss/cross verschillende bestanden met de slicer bekeken.Het ziet op het eerste gezicht allemaal zeer goed uit hoor. Na een ongeveer weekje zal ik gewend zijn aan de stijl van het opbouwen. Mijn eerste gedachte NU is om de O 21 eerst varend te maken.(nog niet duikend) In 1/50 of grotere schaal. Filament keuze ben ik nog niet helemaal over uit,maar is op dit moment nog niet zo heel belangrijk. Dit word een leuke bouw (veel succes toegewenst met het ontwerp van het Fregat) Groet:Robin
Ha Robin Bedankt! Ja, ik maak ze vaak eerst zelf in het nederlands en langzamerhand zet ik dat om in Engels, daar ben ik niet altijd even consequent in(-; Wbt dat opdelen, ik maak altijd zoekrandjes aan de verschillende delen om ze netjes te kunnen verlijmen, die is er dan ws wel af waar je de bestanden deelt, maar neem aan dat dat wel goed gaat komen(-; Heel veel succes met de bouw! en mocht je ergens tegenaan lopen of wat gewijzigd wil hebben dan hoor ik het wel groeten Kees
Bedankt voor de ondersteuning Kees! Johannes Frans (Jan) van Dulm. Jan was tijdens de oorlogsjaren commandant van de O 21,en schreef het boek:Onder de bloedvlag van de ‘O 21’ 1940-1945. Deze kan nog redelijk makkelijk aangekocht worden,er is genoeg aanbod. Ben benieuwd welke informatie er nog meer is te vinden deze komende periode…. (ga nu weer verder met de printjes) Groet:Robin
Kijk eens aan.. Bedankt voor de tip, heb inmiddels een expl gevonden op marktplaats, ben benieuwd! Groeten Kees
Mooi Kees.Weer eens lekker den ouden nederlandsche taal weglezen! Vandaag bezig met het uitprinten van STL bestand O4 en O3 (O3A/O3B) Groet:Robin
Hoi Robin, Dat ziet er netjes uit, waar print jij mee? En is dat zilverkleurig filament wat je gebruikt? Groeten Kees
Heb deze geprint met grijs lichtgewicht PLA:https://3dlabprint.com/shop/polylight-1-0-lw-pla-filament/ 33% extrusie.Dus eigenlijk 3 rollen voor de prijs van 1…..ons bint zunig! Door deze goed af te stellen in de slicer krijg ik al een redelijk glad huidje vanaf de 3D printer die alleen nog maar met korrel 600 schuurpapier dient voorbewerkt te worden.(3 perimeters,33% extrusie) (met een 0.4 nozzle geef ik 0,6 extrusie wijdte in de slicer opdracht) Kees? Ik heb de nieuwe boeg files inmiddels gevonden en opgeslagen. Maar,ik mis volgens mij de files van de Commandotoren. Kan je de Cult files even nakijken a.u.b.? Groet:Robin
Ha Robin Dat is de "Sailtop"en "Sailbottom" als het goed is zitten ze wel erbij, tenminste in mijn map wel, wbt dat lw filament, ben je niet bang dat je dan een bult extra drijfvermogen creëert? want dan heb je meer lucht in je geprintte delen? Ga je met een cilinder werken of maak je een deel gewoon dicht omdat je aangaf eerst een gewoon varend model te gaan maken..
Gevonden! (oeps) (sorry) Deze eerste lichtgewicht O21 op 1/50 schaal zal een statisch model worden voor in m’n Jimmy Hendrix lounge die zich bevind aan het Twente kanaal in Hengelo(O) Zodra ik alle onderdelen heb uitgeprint,samengesteld en geverfd zal ik beslissen met welk filament ik een varend model zal maken die o.a.een (beeld) Sonar bij zich zal dragen voor mijn karpervisserij. Op deze camping locatie aan het water heb ik ook nog een schuurtje staan die het qua hoogte toestaat om het 1 op 50 model ook nog iets in schaal te vergroten. Dat zal de V2 versie worden. De V3 zal ik uiteindelijk als een duikend model kunnen maken? Wel gewoon in de 1 op 50 schaal,precies zoals jij het ontworpen hebt.geen rare dingen met maatvoeringen en/of filament keuze…..Lekker veilig,geen gezeur,gewoon jouw ideeën volgend…. Groet:Robin
Sjongejonge je hebt grote plannen, ik ben erg benieuwd naar het resultaat! In ieder geval, veel succes ermee
Bedankt Kees Ja,2023 was in meerdere opzichten sowieso een jaar van verandering. En wat was het fijn om de napijn van 2 getrokken kiezen van afgelopen maandag te vergeten. Volop in de concentratie modus zijn om de stijl van jouw STL bestanden zo goed mogelijk proberen te doorgronden….. Hierdoor vergat ik gewoon af en toe een pijnstiller te nemen! Dus,de afgelopen dagen,dinsdagmiddag tot en met vrijdag(avond) bezig geweest met STL bestand O8,7,6,5,4,3,2en 1. Als het goed is heb je O2 en O1 iets zwaarder/dikker uitgetekend? Dit met het oog op het trimgebeuren? Groet:Robin