Nog een ombouw verhaal ? Ja, gestimuleerd eerst door Ard die mij prive op de hoogte bracht van de verbouwing van zijn Nationale Reeks "Bounty", gevolgd door samen te zeilen met onze boten in RC uitvoering. Tevens zijn er natuurlijk de aanvullende verhalen op dat topic.
In eerste instantie had ik mijn oude Marblehead (Model Ratoncillo) al improviserend omgebouwd van vaan tot RC zeiler. Echter ik was daar niet echt tevreden over. Dit seizoen (2015) heb ik nog nette zeilen gekocht (alleen het A tuig, de rest ga ik zelf maken), maar de winter is mooi om de rest aan te pakken.
Voor een vaan zeiler hoef je eigenlijk na de bouw nooit meer onderdeks te zijn. Voor RC is dat wel anders. Batterijen in een plastic zakje is leuk voor even maar niet voor langere tijd. Dus het dek krijgt een "overhaul". Oude dek eraf, nieuw dek erop.
Verder heeft de techniek sinds 1978 niet stil gestaan. Naast betere zeilen zag ik ook carbon masten en dat sprak mij wel aan omdat je dan het zijstag puur dwarsuit kan zetten. Vroeger -in de vaan tijd (spinnaker!)- had je ook zijstagen nodig die wat naar achteren gingen, maar bij ruime wind komt dan het grootzeil tegen dat stag aan. In de vaan tijd schoof je het betreffende stag naar voren, maar als RC zeiler gaat dat niet. Dus een carbon mast met pure zijstagen en een achterstag. Dat achterstag kan nu naar het achterschip daar waar vroeger de vaan in de weg zat.
De oude mast stond op het dek, maar de recente ervaring met de nieuwe mylar zeilen gaf aan dat bij het optuigen van zo'n losse mast er snel kreukels in het mylar komen. Dat is een van de redenen om de mast door het dek te steken. Bij het optuigen staat de mast dan al vast. Tevens betekent dit dat de mast nu vastgehouden wordt op dek hoogte daar waar hij vroeger scharnierde om de mastvoet. Bij een doorgestoken mast laten sommigen de zijstagen weg, maar die wou ik toch maar intakt laten. Mede omdat mijn bootje best wat wind kan hebben.
Tenslotte de kiel en het roer. De oude kiel en roer hadden een beetje een ellipsvormige doorsnede. Waarom ik dat toendertijd gedaan heb weet ik niet maar aanpassing vond ik nodig. Een net vleugelprofief is meer op zijn plaats zelfs bij de lage Reynolds waarden (lees lage relatieve snelheid). Dit is ook te lezen op de site van Graham Bantock en anderen. Eigenlijk zou ik het lood ook moeten wijzigen maar dat laat ik nog even.
Voor het aanpassen van de nieuwe kiel en roerdoorsnede heb ik malletjes van stevig papier gemaakt voor de onder en bovenkant. Plaatselijk wat houtrotvuller gesmeerd en de mallen erin gedrukt. Uit laten harden en materiaal zodanig wegschuren dat de mallen net weg waren. Toen de hele kiel ingesmeerd en een "lineaal" erin gedrukt, zie de plaatjes. Daarna weer schuren en met de mallen de vorm controleren.
Hoewel een Marblehead maar 1 roer mag hebben maak ik toch twee extra doorvoeringen voor roeren ter plaatse van de kimmen (zoals bv de Volvo Ocean Race booten ook hebben). Dit omdat het mij opviel dat bij veel wind en dus veel helling het schip niet goed luisterde naar zijn roer.
De foto's geven een beeld van de huidige situatie. Intussen opnieuw gemerkt dat polyster bij 14 graden niet uithard! Dus even wachten met de rest.
Verven wordt ook iets voor het voorjaar.
Tot slot... ik dacht een nieuw topic te starten in plaats van deze onder de ombouw van Jubilee van Ard te plaatsen. Ik merk snel genoeg of er interesse is in een topic voor "vintage" Marbleheads.
joost vs
In eerste instantie had ik mijn oude Marblehead (Model Ratoncillo) al improviserend omgebouwd van vaan tot RC zeiler. Echter ik was daar niet echt tevreden over. Dit seizoen (2015) heb ik nog nette zeilen gekocht (alleen het A tuig, de rest ga ik zelf maken), maar de winter is mooi om de rest aan te pakken.
Voor een vaan zeiler hoef je eigenlijk na de bouw nooit meer onderdeks te zijn. Voor RC is dat wel anders. Batterijen in een plastic zakje is leuk voor even maar niet voor langere tijd. Dus het dek krijgt een "overhaul". Oude dek eraf, nieuw dek erop.
Verder heeft de techniek sinds 1978 niet stil gestaan. Naast betere zeilen zag ik ook carbon masten en dat sprak mij wel aan omdat je dan het zijstag puur dwarsuit kan zetten. Vroeger -in de vaan tijd (spinnaker!)- had je ook zijstagen nodig die wat naar achteren gingen, maar bij ruime wind komt dan het grootzeil tegen dat stag aan. In de vaan tijd schoof je het betreffende stag naar voren, maar als RC zeiler gaat dat niet. Dus een carbon mast met pure zijstagen en een achterstag. Dat achterstag kan nu naar het achterschip daar waar vroeger de vaan in de weg zat.
De oude mast stond op het dek, maar de recente ervaring met de nieuwe mylar zeilen gaf aan dat bij het optuigen van zo'n losse mast er snel kreukels in het mylar komen. Dat is een van de redenen om de mast door het dek te steken. Bij het optuigen staat de mast dan al vast. Tevens betekent dit dat de mast nu vastgehouden wordt op dek hoogte daar waar hij vroeger scharnierde om de mastvoet. Bij een doorgestoken mast laten sommigen de zijstagen weg, maar die wou ik toch maar intakt laten. Mede omdat mijn bootje best wat wind kan hebben.
Tenslotte de kiel en het roer. De oude kiel en roer hadden een beetje een ellipsvormige doorsnede. Waarom ik dat toendertijd gedaan heb weet ik niet maar aanpassing vond ik nodig. Een net vleugelprofief is meer op zijn plaats zelfs bij de lage Reynolds waarden (lees lage relatieve snelheid). Dit is ook te lezen op de site van Graham Bantock en anderen. Eigenlijk zou ik het lood ook moeten wijzigen maar dat laat ik nog even.
Voor het aanpassen van de nieuwe kiel en roerdoorsnede heb ik malletjes van stevig papier gemaakt voor de onder en bovenkant. Plaatselijk wat houtrotvuller gesmeerd en de mallen erin gedrukt. Uit laten harden en materiaal zodanig wegschuren dat de mallen net weg waren. Toen de hele kiel ingesmeerd en een "lineaal" erin gedrukt, zie de plaatjes. Daarna weer schuren en met de mallen de vorm controleren.
Hoewel een Marblehead maar 1 roer mag hebben maak ik toch twee extra doorvoeringen voor roeren ter plaatse van de kimmen (zoals bv de Volvo Ocean Race booten ook hebben). Dit omdat het mij opviel dat bij veel wind en dus veel helling het schip niet goed luisterde naar zijn roer.
De foto's geven een beeld van de huidige situatie. Intussen opnieuw gemerkt dat polyster bij 14 graden niet uithard! Dus even wachten met de rest.
Verven wordt ook iets voor het voorjaar.
Tot slot... ik dacht een nieuw topic te starten in plaats van deze onder de ombouw van Jubilee van Ard te plaatsen. Ik merk snel genoeg of er interesse is in een topic voor "vintage" Marbleheads.
joost vs