ombouw verslag speed model brushed ->brussless

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Jelmervis, 5 sep 2012.

1. Jelmervis

Jelmervis

Lid geworden:
    25 jun 2011
    Hoogeveen, Drenthe (waar verder niemand vliegt? :(
    Hallo,

Ik heb dit model van iemand gekregen en ik vraag mij af welk model het is? Heeft iemand nog informatie over het model? Bouwtekening? Zwaartepunt?

De spanwijdte van de achter tip naar achter tip is 131 cm
    De romplengte van neus tot stuurvlak is 95 cm

Ik zou dit model wel willen ombouwen naar borstelloos maar eerst zou ik graag willen weten welk model het is.

Laatst bewerkt: 27 sep 2012
  2. JungleMonkey

JungleMonkey

Lid geworden:
    21 mrt 2012
    Gewoon bouwen die handel!

3. Jelmervis

Jelmervis

Lid geworden:
    25 jun 2011
    Tja, ga ik ook wel doen hoor :D maar een zwaartepunt is wel handig. Ik zal hem (misschien vanavond wel) een uit elkaar slopen en kijken welke motoren erin zitten. Er zitten nu bruched speed motoren in (met 7 x 4 prop).
    Ook zitten er nog oude reuze multiplex servo's in, kan ik denk ik gewoon herbuiken?

Inmiddels zitten er twee grote gaten in de vleugels :(, de motoren zijn er uit :) maar er staat nergens op de motoren wat ze zijn, ze zijn 5 cm lang (de motorbehuizing) en de diameter is 3,6 cm. Nu nog een nieuwe setup, uit china :D. Hoeveel watt, cellen, prop, accu, welk kv? Volg een foto.

Laatst bewerkt: 6 sep 2012
  4. Jelmervis

Jelmervis

Lid geworden:
    25 jun 2011
  5. HansL

HansL

Lid geworden:
    28 jul 2011
  6. Johaver

Johaver

Lid geworden:
    19 aug 2011
    Motoren doen mij denken aan Graupner 400.

Een motor voor 7,2 V, heb er hier nog drie uit de Ju 52.

http://[​IMG]
    Deze bijvoorbeeld.

http://[​IMG]
    Met de behuizing weggenomen heb je dit.
    Wat het toestel betreft, denk ik dat het een eigenbouw is, een multiplex twin is het niet, maar mogelijk er van afgeleid.

Johan.

7. Jelmervis

Jelmervis

Lid geworden:
    25 jun 2011
    Het zo heel goed de 400 zijn als de maten kloppen. Ik heb geen elkel idee of het een zelfbouw is maar denk het niet. Ook heb ik als het goed ging de MAC uitgerekend. Via een afbeelding kwam ik uit op een wortelkoorde van 2 cm (op de foto), een tip koorde van 1,5 cm en een MAC van 1,8 cm. Dan zou het zwaartepunt (ook op de tekening) op 0,45 tot 0,6 cm moeten zitten. Morgen kijk ik even naar de schaal van de tekening. Ik heb het gedaan op de manier figuur 2

8. Johaver

Johaver

Lid geworden:
    19 aug 2011
    Ben niet zo goed in al die wiskundige berekeningen, ben ook al niet meer naar school geweest sinds 1964.
    Maar zoals ik een beetje bereken kom je met het cg zo een beetje op 1,5 a 2 cm voor de bevestigings gaatjes uit.

Johan.

9. Thieu

Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    6 jan 2008
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Zwaartepunt

Ik snap het even niet.
    Je hebt een kant en klaar model dat je wilt ombouwen en je bent op zoek naar het zwaartepunt.
    Je kunt er dan toch vanuit gaan dat het zwaartepunt van de kist zoals je hem kreeg (vrijwel) goed is?
    Gewoon ff balanceren en je weet waar het zwaartepunt zit ;-)

10. Jelmervis

Jelmervis

Lid geworden:
    25 jun 2011
    Het model heb ik alleen gekregen met motoren en servos, geen accu's if regelaar :)

11. TC01

TC01

Lid geworden:
    17 jun 2010
    simpel programma om het zwaartepunt te berekenen. je hoeft alleen de gevraagde gegevens in te vullen en zie daar het rolt er zo uit.
    The R/C Aircraft Proving Grounds - Center of Gravity Calculator
    Hier Enter %MAC Balance Point: vul je 28 % in, dan zit je heel goed en veilig.

ps, alles wordt gemeten vanaf de neuslijst........

12. Dirk

Dirk Forum veteraan

Lid geworden:
    30 aug 2002
    Aan de maten te zien zijn het motoren uit de klasse "SPEED 500" (Mabuchi 540, of kloon) ... leveren meestal "iets" van 150W (en als je ze een "beetje" overbelast ook nog wel 200W) per stuk ...

13. Jelmervis

Jelmervis

Lid geworden:
    25 jun 2011
    Zoiets:

Motor:

http://www.hobbyking.com/hobbyking/...D2836_8_1100KV_Brushless_Outrunner_Motor.html

Regelaar (30 amp) :

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__11617__Turnigy_AE_30A_Brushless_ESC_.html

Met een 5000 mAh 4s1p accu (ga ik in duitsland bestellen). Ik ga dan gewoon met 1 accu en met twee esc en twee motoren.
    En een 7 x 3 prop

Ik ga voor de vier cellen omdat ik de prop dan evengroot hou als dat het was. Iemandnog tips? Is er nog iets niet goed? Ik hoor het graag :)

Ps: misschien kan ik ook met een counter rotating en een normale prop werken om rollen tegen te gaan.

Sent from my iPad using Tapatal

14. easy

easy

Lid geworden:
    15 sep 2011
    Auw amai zo'n gaten in die vleugel nu.. ;) was het niet mogelijk om de motortjes uit de houdertjes te prutsen.. die schroeven die ik er op zag staan zijn brandstofschroeven, zou die al zeker niet gebruiken, eerder een graupner cam speed-propje ofzo..

ziet er nogal een dun vleugeltje uit, goed op sneheid houden tijdens het landen of hij stalt en je hebt prijs..

veel succes!

15. easy

easy

Lid geworden:
    15 sep 2011
    ah ja die mpx servo's zijn waarsch wel ok maar je zal er dan zo te zien wel andere stekkertjes moeten aan solderen..

16. Harold

Harold PH-SAM

Lid geworden:
    16 aug 2002
    4s 5000 vind ik wel een erg grote accu voor dit relatief kleine vliegtuig.
    Als je een andere kv motor kiest kan je ook met 3s prima uit de voeten.
    Bijn4s moet je ubec gebruiken. Een eenvoudiger lineare bec wordt te warm bij 4s.

Ik denk dat je met kv 2200 motoren 6x4 props en 3s2200 al prima vermogen hebt. Lekker snel en licht.
    Voorbeeld:
    D2826-6 2200kv Outrunner Motor

17. JungleMonkey

JungleMonkey

Lid geworden:
    21 mrt 2012
    @Harold

Ik heb daar een van met ongeveer dezelfde setup, Dit is met een motor op dat vliegtuig al oneindig verticaal!
    Ik zou het iets lichter pakken en gaan voor de langere vlucht tijden!

18. Jelmervis

Jelmervis

Lid geworden:
    25 jun 2011
    Dat kon helaas niet want de motor zat vast in een pvc buis geluim, die weer in de vleugel zat gelijmt.

Die motor zal ik wel een bestellen, maar die zijn wel in backorder, eerst bestellen en wachten, of gewoon wachten? Gaat dat een beetje snel? Met een 6 x 4 prop en een 5000 mAh 3s lipo? Zo'n grote lipo maak denk ik niet zo heel veel uit, want het is waarschijnlijk nog steeds lichter dan de oude accu's :D

Sent from my iPad using Tapatal

19. Harold

Harold PH-SAM

Lid geworden:
    16 aug 2002
    Een motor van 50 of 60 gram (afhankelijk of ze kaal wegen of met kruis en meenemer erbij ) wordt bij meerdere merken aangeboden.

7 cellen nicad was 400g. 3s5000 ook. Net zo zwaar, maar dubbel of meer capaciteit. En meer spanning (totaal 3 keer de energie van 7 cellen rc2400 nicad)
    Een accu van 200g of 400g merk je wel degelijk. De accu van vroeger was niet ideaal, maar er was niets anders dan relatief zware accu's met weinig capaciteit.
    Je hebt nu de keus: iets betere prestatie als vroeger door betere motoren en heel lang vliegen, of dus alles op prestatieverbetering.

Ik denk dat je beter 2 pakketten 3s 2200 kan hebben dan 3s5000. Vlieg je uiteindelijk net zo lang en omdat je kan laden en vliegen tegelijk op een vliegdag netto meer.
    Dat grote pakket meesjouwen kost ook energie en vliegt en start minder prettig. Hoe lichter hoe beter nog altijd.

Met een snel model vlieg je toch geen kwartier.

20. easy

easy

Lid geworden:
    15 sep 2011
    3s 5000mah op een vliegtuigje met een vleugeltje van 1m30 gaat er wel iets over denk ik persoonlijk..

mijn 2kg zware 2m85 zwever gaat vlotjes onder een steile hoek met een 3cel 2600 een 3 tot 4 tal keren naar boven.. ok je hebt 2 motoren,ok dit is geen zwever, maar dan nog.... pak inderd die 3cel 2200, minder gewicht en 200gr minder op een vleugeltje van 1m30 ga je inderd zeker voelen.. en denk eraan, hoe zwaarder je hem maakt hoe hoger je landingssnelheid gaat zijn en hij gaat rapper stallen,vleugelbelasting is hoger, enz,enz....

en met een rotsnelheid landen is niet leuk en meestal nog gevaarlijk ook.. geloof me, ik weet het ;)

doe die 5000 niet, je gaat er spijt van hebben, en inderd ik vlieg met men snellere modellen ook maximum 9min, dan heb je het toch gehad wat concentratie betreft.

mvg.

Deel Deze Pagina