Onderhoud modelvliegtuig.

Misschien hebben jullie het al een keertje gelezen, maargoed.
Ik doe mij Profiel WerkStuk over vliegtuigen, en maak daarbij een afstandbestuurbaar vliegtuigje.
Maar ik heb nu een vraagje aan iedereen die een modelvliegtuig (of meerdere natuurlijk) heeft:

-Wat voor onderhoud hebben jullie eraan?

Dus voor een vlucht, na een vlucht, alles wat je je maar te binnen schiet.
Het maakt ook niet uit wat voor type, als't maar een vliegtuig(je) is ;)

Natuurlijk mag je ook op anderen reageren, maar dat spreekt denk ik wel voorzich ;)

Alvast bedankt!!

Ik heb persoonlijk het geluk gehad om een echt vliegtuig te hebben gehad en ik doe ook standaard de zelfde check up met mijn modelvliegtuigen.

Ik controleer steeds de speling en werking van de roeren net zoals bij een echt toestel.

Stevo

Het hangt heel erg van het type model af, wat je er mee doet, enzovoort.

Ik vlieg voornamelijk met een 2m brandstofkist. Na een vliegdag ben ik ca. een uur kwijt aan 'het onderhoud'.

Dit bestaat uit:
1) schoonmaken; hele toestel afnemen met 'een sopje'. Vettigheid, modder, enzovoort, het moet er allemaal af
2) schoonmaken; detailzaken schoonmaken. Er komt bv. altijd gras klem te zitten bij de wielassen, dat moet er weer uit. Scharnierlijnen zijn ook typische plekken waar moeilijker bereikbaar vuil gaat zitten.
3) controleren of alles nog vastzit. In een brandstoftoestel heb je, meer dan bij electro, te maken met trillingen. Ik controleer dus de schroeven waar de motor mee vastzit, waar de schokbrekerconstructie aan de motor vastzit, enzovoort.
4) eventueel onderhoud aan folie; folie slijt en kan gaan werken onder invloed van temperatuur of zonlicht. Zo krijg je bv. bubbeltjes onder je folie. Die moeten eruit gestreken worden. Loszittende folie moet weer vastgemaakt, verwijderd of vervangen worden.
5) accu's laden. Ik laad NiCD en NiMH altijd op na een vliegdag en eventueel ook voor een vliegdag als de vorige vliegdag langer dan 2 dagen geleden is.
6) prop balanceren, dit hoeft natuurlijk niet altijd. Het toestel waar ik het meest mee vlieg heeft echter vrij kleine wieltjes welke vlakbij het zwaartepunt liggen en ons veld is niet geweldig, dus zo af en toe wil hij bij het starten wel eens met de neus de grond induiken. Is dat gebeurd, dan balanceer ik de prop altijd opnieuw uit.
7) globale controle van 'alles'. Zit alles nog op de plek waar het hoort, functioneert het nog naar behoren, zit er speling op, enzovoort.
8 ) schoonmaken zender/gereedschap, indien nodig.
9) controleren retracts; deze kist heeft mechanische retracts. Deze moeten altijd gecontroleerd worden of de wielpoten nog wel recht zijn zodat de wielen nog wel 'in de vleugel' kunnen vallen

Voor een vlucht doe ik niet zo gruwelijk veel meer. Ik zorg ervoor dat de accus geladen zijn en controleer op het veld de retracts nogmaals, of ze wel goed locken. Dan wordt het toestel gestart en meegenomen naar de startpositie (wordt niet getaxied) en aldaar worden alle roeren eenmalig gecontroleerd en dan is het vliegen maar.

Het repareren van schades valt natuurlijk ook onder onderhoud. Dat kunnen vliegschades zijn, maar ook transportschades. Hetzelfde geldt voor eventuele defecte apparatuur (servo's, ontvangers, accu's, enz).

Na een dag vliegen wat (after run) olie in de motor, ter voorkoming van corrosie.
Eens in de zoveel tijd capaciteit van zend- en ontvangaccu controleren.
Delen een drupje olie geven, tandwielen van vet voorzien.
Controleren of besturing nog licht loopt.
Brandstoffilter schoonmaken.

Bij electro vliegen is het niet verschrikkelijk veel
Voor het vliegen:
Zender aan.
Lippo er in
Luister naar een regelaar deuntje
effe alles testen (of de roeren werken, en of ze in de goede richting werken)
Gas testen
Vliegen
Landen
Neerzetten
accu er uit
zender uit
zender en accu opladen
en dan begint het weer opnieuw.

Maar er zit dus weldegelijk verschil tussen electro en brandstof, en de grote en de waarde van de kist, en iedereen gaat natuurlijk wel weer anders om met zn vliegtuig.

Na een crash of onzachte landing repareert iedereen op een eigen manier.

Is het niet leuk en handig om eens langs een vliegclub in de buurt te gaan?

Igor

@Igortje:
Vergeet nooit je zwaartepunt te controleren bij elektro, je accu een halve cm naar voor of achter en je hebt een wereld van verschil.
Ik controleer ook altijd eerste de roeren zelf ook goed... Er is niet zo erg als in de lucht constateren dat een roer gebarsten is of een servoheuvel uit het depron is gekome (heeft mij ooit een inverted landing opgeleverd).

Ook een stooringstest hoort er bij (meestal gewoon taxiën van je weg)

Grtz Matanza

@ Mantanza, Ik heb nu ijgenlijk zelf maar 1 model gehad (de minimag), maar dat was's gewoon de accu zo ver mogenlijk voorin vast duwen, en dan was het goed :P
En mn komende model (de swift) kan de accu maar op 1 plaats (die je speciaal er voor moet uitsnijden/frezen)

Van de kerstvakantie ga ik een electro sport kistje bouwen, waar ik wel daar voor moet gaan opletten denk ik... Maar als je 1x een baterij-vakje maakt waar het zwaartepunt goed licht is dat niet meer nodig denk ik...

Igor

Na het vliegen... nou, stukken bijmekaar zoeken en in een plastic zak stoppen en mee naar huis nemen.... :-)
Bart

Zo zie je maar iedereen doet het anders.
Het hangt erg sterk van het soort vliegtuig je heb af en van de manier van vliegen.
Da`s een hele goeie.

Bij onze Calmato`s bijvoorbeeld zal het ons een worst wezen.
Terwijl bij een Nomad of Skymaster je veel beter kijkt en controleert, veelal dus de scharnieren, uitslagen en motorbevestiging.

(mhhh, zal wel komen omdat het op het werk zo secuur moet ;-) )

Maar naarmate hij een jaar heeft gevlogen of zo, weet je de "zwakke"plekken zeg maar.
Daar kijk je dan 1 keer per half jaar naar.

Dat zal ook met het formaat van de kist te maken hebben, gok ik. Grotere kisten zullen steviger zijn. Toch vind ik 1 keer per half jaar louter naar 'de zwakke plekken' kijken wel erg weinig. Zeker als ik mij daarbij bedenk dat jij een veelvlieger bent.. als je nu 6 vluchten had gemaakt in dat halve jaar, soit..

Zo zie je maar iedereen doet het anders.
Het hangt erg sterk van het soort vliegtuig je heb af en van de manier van vliegen.

Manier van vliegen valt denk ik wel mee. Soort toestel wel. Mijn Derwisj staat bv. vrij laag op z'n poten. Het vuil waar ik last mee heb is dan ook niet de vettigheid vd. motor, dat is marginaal te noemen, maar gras en modder van het veld. Een grotere kist die hoger op z'n poten staat, zal daar minder last van hebben.

Dat is nog een factor: de vlieglocatie. Het zal alleszins uitmaken of je op een modderig weiland staat te vliegen, of van een mooie verharde baan kunt starten.. (en alle mogelijkheden daar tussenin)

Woow mensen dit is zeker wel handig, samen met The Engine-Driver (topic starter) maak ik dus ons PWS (profiel werkstuk + vliegtuig).

Iniedergevaal allemaal heel erbedankt, aan deze info hebben we zeker wel genoeg, maar blijf maar lekker op mekaar reageren, wie weet leren we nog wat van elkaar, toch?

Back