Het hangt heel erg van het type model af, wat je er mee doet, enzovoort.
Ik vlieg voornamelijk met een 2m brandstofkist. Na een vliegdag ben ik ca. een uur kwijt aan 'het onderhoud'.
Dit bestaat uit:
1) schoonmaken; hele toestel afnemen met 'een sopje'. Vettigheid, modder, enzovoort, het moet er allemaal af
2) schoonmaken; detailzaken schoonmaken. Er komt bv. altijd gras klem te zitten bij de wielassen, dat moet er weer uit. Scharnierlijnen zijn ook typische plekken waar moeilijker bereikbaar vuil gaat zitten.
3) controleren of alles nog vastzit. In een brandstoftoestel heb je, meer dan bij electro, te maken met trillingen. Ik controleer dus de schroeven waar de motor mee vastzit, waar de schokbrekerconstructie aan de motor vastzit, enzovoort.
4) eventueel onderhoud aan folie; folie slijt en kan gaan werken onder invloed van temperatuur of zonlicht. Zo krijg je bv. bubbeltjes onder je folie. Die moeten eruit gestreken worden. Loszittende folie moet weer vastgemaakt, verwijderd of vervangen worden.
5) accu's laden. Ik laad NiCD en NiMH altijd op na een vliegdag en eventueel ook voor een vliegdag als de vorige vliegdag langer dan 2 dagen geleden is.
6) prop balanceren, dit hoeft natuurlijk niet altijd. Het toestel waar ik het meest mee vlieg heeft echter vrij kleine wieltjes welke vlakbij het zwaartepunt liggen en ons veld is niet geweldig, dus zo af en toe wil hij bij het starten wel eens met de neus de grond induiken. Is dat gebeurd, dan balanceer ik de prop altijd opnieuw uit.
7) globale controle van 'alles'. Zit alles nog op de plek waar het hoort, functioneert het nog naar behoren, zit er speling op, enzovoort.
8 ) schoonmaken zender/gereedschap, indien nodig.
9) controleren retracts; deze kist heeft mechanische retracts. Deze moeten altijd gecontroleerd worden of de wielpoten nog wel recht zijn zodat de wielen nog wel 'in de vleugel' kunnen vallen
Voor een vlucht doe ik niet zo gruwelijk veel meer. Ik zorg ervoor dat de accus geladen zijn en controleer op het veld de retracts nogmaals, of ze wel goed locken. Dan wordt het toestel gestart en meegenomen naar de startpositie (wordt niet getaxied) en aldaar worden alle roeren eenmalig gecontroleerd en dan is het vliegen maar.
Het repareren van schades valt natuurlijk ook onder onderhoud. Dat kunnen vliegschades zijn, maar ook transportschades. Hetzelfde geldt voor eventuele defecte apparatuur (servo's, ontvangers, accu's, enz).