Onrustige staart

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door heliamateur, 7 aug 2014.

1. heliamateur

heliamateur

Lid geworden:
    25 jul 2012
    Ik vlieg met een blade 450 3D (ik hoover) Nu heb ik deze week al 8x een lipo " leeg" gevlogen zonder problemen. Bij de laatste lipo vandaag heb ik weer problemen met de staart, ( ik heb de heli 2e hands gekocht van een bekende) deze gaat op een gegeven moment aan het heen en weer slaan.
    Dit probleem heeft zich al eens meer voorgedaan, zonder dat er een aanleiding voor is geweest.
    Een nieuwe giro heeft geen effect gehad, na zoveel vluchten gaat de staart heen en weer slaan.
    Zijn en mensen die het zelfde probleem hebben gehad met dit of andere heli
    en hiervoor een oplossing hebben gevonden

Ton

2. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Dat zit meestal niet in de gyro. Meestal gain, trilling, aandrijving of speling

Gain is het niet, dan zou het probleem constant aanwezig moeten zijn.

Trilling kan, maar dan moet er af en toe iets spontaan gaan rammelen, hoogfrequent.. lijkt me sterk. Maar kan. Motorlager, lager in de staart waar af en toe iets verschuift

Aandrijving, grote kanshebber. Snaaraandrijving, dacht ik?
    Toevallig snaar niet gespannen op het veld? Wordt de snaar te slap, kan hij over gaan slaan. Kan hij dit ook gaan doen.
    Andere zaken in de aandrijving lijken me geen kanshebber, aangezien de problemen alleen na veel vluchten optreden.

Speling, speling in de aansturing van de staartbladen. Kan altijd.
    Maar dan zou er iets na meerdere vluchten opeens speling moeten ontwikkelen.
    Kan wel dat de staartservo op zijn eind is, en na een paar vluchten zoveel kracht kwijt is dat hij de staart niet goed meer kan besturen.

Crash gehad? Dat kan ook wel eens aangeven wat er aan de hand kan zijn..

3. heliamateur

heliamateur

Lid geworden:
    25 jul 2012
    Hallo Student.
    De heli is in zijn eerste vlucht gecrashed, waarop de eigenaar alles heeft verkocht, het was toch niet zijn ding. Het is een vleugelvlieger.
    Zelf heb ik al veel speling uit de staartrotor gehaald, maar nog niet naar de rest van de aandrijving gekeken, omdat ik er van uitging dat daar het probleem niet zat.
    Dit is nu dus een aandachts punt.
    Even het volgende, tijdens speurwerk op internet kwam ik een filmpje tegen dat betrekking heeft op de kracht die een staartservo, er werdt een langere as met schroefdraad gebruikt voor de staartrotorbladen vast te zetten. De reserende gedeelte van de as werd opgevuld met een paar moeren, en evenwijdig verdeeld, hierdoor neemt het gewicht en de centrifugaal kracht toe waardoor de staartservo minder kracht nodig heeft om de staartrotorbladen te sturen. Dit heeft misschien een positieve uitwerking op het probleem.
    De trekkracht op de stuurstang naar de staart, die de servo moest gebruiken, was nog minder dan 20% van de originele kracht
    Wat denk jij hier van, zou dit een oplossing kunnen zijn?
    (Het filmpje heb ik gevonden bij een zoektocht voor een TunderTiger mini titan 325 probleem en weet geen adres meer)

4. Martin49

Martin49

Lid geworden:
    19 okt 2008
    Hoi

Tussen de servo en de staartas zit een link. Ik zou die link nabij de staartservo loshalen, en kijken of alles soepel loopt. Vaak zit er troep op de staartas. Haal je dat weg loopt alles weer een tijdje soepel.

Groet
    Martin

5. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Wat jij bedoelt, zijn "chinese weights" (tenminste, onder die naam ken ik ze). Die doen inderdaad een hoop voor de benodigde stelkracht.

Echter: ze hebben ook een nadeel: de kracht op de rotorbladen wil ze normaal gesproken richting neutraal duwen, en dat is goed, want het drukt de speling (er is ALTIJD speling, hoe klein ook. Daarnaast is er flex) uit de aansturing, en de aansturing functioneert soepel, lineair en "spelingvrij".

Ga je te ver met die chinese weights, dan worden de bladen "neutraal" en valt de kracht die de speling er uit drukt, weg. Daarna wordt je probleem alleen maar erger, want de bladen gaan "zweven" en de speling in de aansturing wordt opeens heel erg merkbaar.

Dat is ook de reden dat vrijwel geen enkele fabrikant die dingen standaard plaatst (terwijl dat nagenoeg kostenloos kan: je hoeft alleen maar een langer boutje door de hekrotorbladen te steken).

Als de kracht op de hekrotor een probleem is, moet je een betere servo plaatsen, niet die kracht weghalen, want die kracht is een ontwerpkeuze...

Groet, Bert

6. heliamateur

heliamateur

Lid geworden:
    25 jul 2012
    Hoi
    Na het advies van Student heb ik de staart grondig gecontroleerd en de snaar spanning was te los.
    De staartbuis was schijnbaar niet vervangen na de crash, gelukkig had de vorige eigenaar die wel besteld voor het opknappen van de heli, de staartbuis was enigsinds krom. in de originele situatie had de staartrotor een vrije slag van ongeveer 2,5 cm, nu een paar milimeter. Helaas heb ik nog niet de kas gehad om de heli te testen (slecht weer) .
    De gegevens van de chinese weichts waren dus niet kompleet, ik ben blij dat er iemand is die de nadelen hiervan wist. De staartservo is vervangen en moet volgens de winkelier voldoende kracht hebben voor een goede aansturing. De rotoras is goed schoongemaakt en het geheel functioneerd goed zonder haperingen. Een bevriende garagehouder gebruikt een spuitbus "droogsmeer" voor zijn rc auto, dit smeermiddel zou geen vocht of vuil aantrekken of vast houden, wat gebruikt wordt bijvoorbeeld voor een slecht werkende vieligheidgordel, wat is jullie mening over zo'n smeermiddel?
    Bedankt voor jullie advies
    Ton

7. Student

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Smeermiddelen zijn in een heli eigenlijk niet nodig.
    Lagers zijn al gesmeerd bij de fabrikant, en dat vet is genoeg voor een lagerleven.
    Met vet en smeermiddelen kun je dit vet er zelfs uit spoelen, waardoor het noodzakelijk wordt vaak te smeren.

Kortweg, liever niet.

Qua snaarspanning, te strak,en hij gaat zwaar draaien. Te los, en hij slaat over.
    Dit is een gevoelsdingetje.
    In de handleiding staat ergens dat je de snaar net niet tot de onderste snaar moet kunnen duwen.. maar ja, ik ben lomp, en duw alles al vrij vlot tegen elkaar :D
    Terwijl een ander het nooit tegen elkaar geduwd krijgt.

Met een beetje gevoel bepalen of hij strak genoeg zit dus.echt kritisch is het niet.
    En tipje, bij een 450 wil de staart zelf nog wel eens in het blok in het frame terug schuiven.
    Dit kan gebeuren bij een tik op de staart. Maar kan ook spontaan.
    Oplossing is een stukje afplaktape om het begin van de startbuis te draaien. 1 laag is zat.
    En dan in het blok, en vastzetten.

Nogmaals tipje, bij 450 valt het mee, maar bij warm weer zet die buis uit. Bij koud weer krimpt hij. Controleer de snaar dus regelmatig.

8. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Het gaat er om, dat de riem precies voldoende koppel over kan brengen zonder te slippen. Ik heb het ooit eens uitgerekend, en ik zal vanavond de rekenmachine er weer eens bij pakken om het opnieuw te berekenen.

Als je dit zelf uitrekenen wilt moet je uitgaan van ongeveer 50 Watt bij 10.000 toeren. De hekrotor moet ongeveerminimaal 100%, maximaal 150% van dat koppel kunnen hebben, voor hij gaat slippen...

Kom vanavond terug met de waardes...

Groet, Bert

9. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Ik heb een hekel aan ongericht schatten, en de methode van tegen de riem duwen is zo verschrikkelijk onbetrouwbaar, dus heb ik ooit deze berekening gedaan (en nu even opnieuw berekend):

Uitgaande van 10000 RPM op de hekrotor (wat overeenkomt met ruwweg 2200 RPM headspeed) en een max vermogen aan de hekrotor van ongeveer 50W (de uiterste waarde als je vol pitch en tegelijkertijd vol rechts rudder geeft). Bij 3D liggen de vermogens wat hoger, maar de toerentallen ook, en dat heft elkaar qua koppel naadloos op.

Voor 50 W bij 10.000 toeren, is er aan de hekrotor een koppel benodigd van ongeveer 5 N.cm (4.77 N.cm is wat preciezer, maar we zijn toch aan het schatten).

De afstand van as tot bladbout is voor de gemiddelde 450 ongeveer 17 cm, en dat houd in, dat als de hekrotor gaat slippen als je een gewicht van 280 gram (4.77/1.7) via het bladboutje probeert op te hijsen, staat hij te slap. Dan mag de riem nog niet slippen. De minimum riemspanning waarbij hij nog nét niet slipt, is zo'n beetje de juiste....

In het begin een enorm gepiel om dat uit te vogelen, maar zodra je ongeveer weet hoe "zwaar" hij moet slippen, is daarna het nastellen op gevoel een fluitje van een cent.

Groet, Bert

Laatst bewerkt: 14 aug 2014
  10. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    5N·cm en 4,77 N·cm.

11. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Ach ja... je hebt gelijk...

(je moet dit soort dingen ook niet schrijven als het laat is....)

Reeds aangepast....

Groet, Bert

12. heliamateur

heliamateur

Lid geworden:
    25 jul 2012
    Bedankt voor jullie input, Na deze vakantie periode ga ik dit toepassen en blijf dat doen bij grote temeratuur wisselingen, om te zien wat voor invloed dit heeft op de snaar spanning. Bij het vliegclubje waar ik soms voor info ga, hebben ze nog nooit gesproken over de snaar spanning e.d. Uiteraard zal ik dit verhaal doorgeven, zodat er meer vliegers de voordelen kunnen ondervinden.
    Bedankt
    Ton

13. Student

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Ik moet ook zeggen dat ik het zelf 1 keer afstelde, en verder bleef het goed..
    Iig, goed genoeg

Daarom, extreem kritisch is het niet, maar het moet wel ongeveer goed zitten
    En wel de aandacht hebben..

14. heliamateur

heliamateur

Lid geworden:
    25 jul 2012
    Eindelijk heb ik de heli kunnen testen, maar helaas de staart is nog steeds onrustig.
    Een bevriende heli collega heeft me een giro gegeven ven Align, tevens heb ik een ontvanger besteld (Orange RX R620) om dat ook uit te kunnen sluiten. Wel heb ik gemerkt dat als de staart aangestuurd wordt door de zender en terug komt in de midden stand deze na meteen zeer langzaam verloopt, dit zou de reden kunnen zijn dat de giro dit wil herstellen en daardoor de staart onrustig is, is dit bekent bij jullie?

15. Student

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Wat je beschrijft (het verlopen) is drift.

Met de gyro in heading hold, kan dat eigenlijk niet.
    redenen waarom dit wel gebeurt:
    - trims niet op 0
    - subtrims niet op 0
    - endpoints afwijkend. moeten gewoon 100-100 zijn.

is dat goed, kan het nog een te lage gain zijn. schroef die met 2 punten tegelijk omhoog, tot de staart snel heen en weer gaat slaan. in theorie zit je vanaf dat punt redelijk in de buurt, paar punten gain omlaag en je bent er.

Ontvanger kun je zowieso wel uitsluiten.
    alles kan.. maar de kans dat deze het probleem is, is vrij klein.
    gyro kun je ook ff laten zitten.. drift en verder wat onrustig kan makkelijk een gyro met een wat lage gain zijn.

Trouwens.
    zit me nu ff verder te verdiepen in HOE je het exact zei:
    als de staart door de zender is gestuurt, en terugkomt in het midden...
    Dat is dan op de grond geweest, en je hebt naar de slider (ding wat over de staartas heen en weer schuift als je op de staart stuurt) gekeken?
    Als de slider UIT ZICHZELF naar het midden ging, staat de gyro waarschijnlijk in normal. andere afstelprocedure.

Maar asl dat het geval is, en hij verliep daarna langzaam (dus met de heli stil op de grond.. ) is er wat raars.
    Dat kan nl alleen in heading hold. en dan staat er ergens een trim oid niet goed, de gyro denkt nl dat hij langzaam moet draaien, daarom verloopt dit.

Zou je even goed willen vertellen of je de testen vliegend, of op de grond hebt gedaan?
    maakt nl nogal heftig uit..

16. heliamateur

heliamateur

Lid geworden:
    25 jul 2012
    De giro stond in heading hold, en de heli stond op de grond stil .... en de servo bewoog met zijn arm naar voren, dus voor een sturing naar rechts. Tijdens het optoeren begon de staart al gek te doen, en heb ik de heli weer stil gezet om schade te voorkomen. terwijl de heli stil stond het ik de rudder op en neer gestuurd en de stick los gelaten en meteen daarna verliep de servo.
    Nu heb ik toch een andere giro gemonteerd, een Align GP750, alles op de zender staat op 0.
    Bij de instelling op de zender (Spectrum DX6I) "F- MODE" en "GIRO" werkt de servo net zo langzaam als die uitgestuurd wordt, als de beweging die eerder besproken is, alleen bij de instelling "INH" werkt de servo snel. De instellingen op de zender voor de giro hebben we vanaf 10% tot 95% geprobeerd dit heeft dan geen effect op het slaan van de staart, dit heeft natuurlijk wel effect als de staart doet wat hij moet doen.
    Het maakt niet uit hoe de waardes zijn ingesteld, omdat het ene moment de heli goed vliegt en dan ineens met de staart gaat slaan! Waarom en hoe weet ik niet, maar ik heb dan toch in de elektronica gezocht, omdat de heli gecrachst is geweest bij de eerste eigenaar en voor de zekerheid ook een andere ontvanger besteld.
    Maar wat als ik zonder giro ga vliegen, wat voor nadelen heb ik dan als beginnend vlieger, of heb ik een voordeel als dit lukt omdat je gewend ben om meer stuur bewegingen te maken met je rudder

17. Daviddutch

Daviddutch

Lid geworden:
    16 jun 2012
    Het klinkt(weet het bijna zeker) heel erg een mechanische onvolkomenheid in je staart (bearings in je grips oid). De tail moet alles losgekoppelt ontzettend soepel lopen.

Je kan ook comtroleren bladen eraf, zowel main blades als tailblades, je rod naar je tail van je servo loskoppelen. dan throttle geven en eerst aan de rod trekken en dan loslaten als alles goed is komt je slider vanzelf soepel weer in het midden, daarna duwen (dus eigenlijk beide kanten controleren) en ook hier bij loslaten komt de slider weer automatisch naar het midden.

Let op!!! dat je vingers niet tegen de draaiende grips aankomen want dat doet ondanks geen bladen wel ff zeer ;-)

Een andere snelle methode is het schroefje in je blade grips een half slagje losser zetten (mocht er dan normaal door de roterende belasting, spanning op de lagers komen waardoor hij stroef gaat, zal het probleem tijdelijk weg zijn, LET op Als het probleem bij beide methodes verdwenen is moet je je lagers in de grips vervangen (waar ik denk dat je probleem zit)

Gelijk ook even al het vet/olie van je slider as afhalen want is ook niet goed (als het er zit)

De symptomen die je hebt ruiken naar een lager probleem in je tailgrips. symptomen van slaan, gyro gain lijkt niet te werken etc.

Succes ermee en kijk uit wat je doet en doe het voorzichtig. Als je iets niet snapt dan hoor ik het wel.

18. Student

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Je kan zonder vliegen. Het heeft alleen een zeer goede reden dat niemand het doet bij kleine heli's.

Dus gewoon gyro erop houden.
    Als ik het zo goed begrijp, heb je waarschijnlijk een paar basisdingen niet goed verwerkt in de setup.
    Zeker hetzelfde gedrag bij andere spullen verteld dit..

Verlopen van de staart, terwijl de heli op de grond staat, gyro in heading hold, verteld mij dat er ergens in de zender iets niet goed gaat.
    Daarom gaat het ook bij de align gyro mis.

Feit dat de gain (gevoeligheid) geen invloed heeft, heeft doorgaans te maken met het feit dat de gyro het signaal niet ontvangt.
    Dan wordt de gain dus niet veranderd, aangezien het signaal de gyro niet bereikt.

We komen nu alleen even op een leuk punt in het probleem.
    Je verteld je bevindingen een beetje kryptisch, kortweg zijn we langer aan het uitzoeken wat je nu precies wel, en wat niet hebt gedaan.
    Lukt dat niet beter, kun je beter ff bij een club langs.

Voor als we het wel gaan proberen via deze weg;-)
    De dx6 heeft een servo monitor menu.
    De gyro heeft 2 kanalen nodig. 4, dat is eigenlijk het servokanaal.
    En 5, gain.
    Beide moeten op de goede plek in de ontvanger zitten.

Geeft de servomonitor aan dat kanaal 4, rudder, op 0 staat, is dit goed. Goeie kans dat daar bij jou iets anders staat.
    Kanaal 5, gain, zou ergens rond de 30 moeten zitten. - of + 30, 1 van beide is heading hold, de ander is normal.

controleer ook de richting waarin de gyro corrigeert. Dus niet alleen de servorichting, maar ook de correctierichting.
    Als deze verkeerdom staat, kan hij misschien een halve tel netjes hooveren, daarna gaat hij tollen.

let ook op dat als je het bewegen van de slider wilt controleren, dat je niet eerst met de heli aan het draaien gaat.
    eerst neerzetten.
    motor los.
    stroom erop, en dan helemaal van de heli afblijven.
    alleen de zender aanraken.
    een heading hold gyro op de grond kan in de war raken als je hem gaat draaien etc.

Dit is even probleem 1: eerst moeten de dingen op de grond goed werken.
    Werkt dat ok, gaan we naar punt 2:vliegend alles ok

19. Daviddutch

Daviddutch

Lid geworden:
    16 jun 2012
    ik blijf erbij dat er lagers in de tail grips kapot zijn ;-) om het ff simpel te houden

20. Student

Lid geworden:
    5 jan 2008
    kan makkelijk ;-)

Maar dat verklaart het weglopen van de staart niet..
    heli net geinitialiseert, alles stil.. en dan toch de slider die wegloopt.

Deel Deze Pagina