Ontwerp zwever

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door QuintK, 2 mei 2013.

1. QuintK

QuintK

Lid geworden:
    2 mei 2013
    Beste mensen,

Mijn naam is Quint Koops, ik ben 16 jaar en ben nieuw op dit forum. Ik heb geen ervaring met rc vliegen, wel met echte zweefvliegtuigen (op hilversum). Voor mijn profielwerkstuk (havo 4/5) ga ik onder andere de aerodynamica van een vliegtuig onderzoeken. Hiervoor ga ik ook een zweefvliegtuig bouwen (rc natuurlijk). Ik heb al verschillende websites afgezocht, en ben een beetje te weten gekomen over vleugelbelasting, gewicht, enz.. Maar hoe moet ik nou beginnen? Zal ik een vleugelbelasting nemen van 25 gr/dm2 en een gewicht van 500 gram?

Quint

2. crins

crins

Lid geworden:
    21 okt 2005
    Maak het jezelf niet te moeilijk.
    Neem een bestaand/ beproefd model.
    Een 'easy glider' bv.
    Al dan niet gemotoriseerd, om naa hoogteverlies toch terug te kunnen komen....

Deze kist kun je dan gebruiken om enkele variabelen aan te passen en het effect te meten... (instelhoek-verschil, massa, .....)

Wil je zelf bouwen? Maak een 'MIMI' -Disk Launch Glider:
    mimi-dlg
    Werkt perfect en is verslavend, vervoerbaar, repareerbaar, ..... enz.
    Je kunt ook meteen meedoen met DLG-wedstrijden.

Veel succes en plezier!

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  3. Kcnalp Kcnarf

Kcnalp Kcnarf

Lid geworden:
    6 sep 2002
    Ha Quint,

leuk, op Hilversum is mijn leven ooit ook verpest met het "zweefvliegvirus" :D ...geintje. Wat is precies je opdracht, wat wil je aantonen. bewijzen, laten zien?

Als je dat duidelijk krijgt hier kom je een heel eind, dit is nl. de beste plek waar je een vraag als deze kan posten :D

4. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Ik zou ook willen aanraden om een bestaand model te kiezen. Ook als je zelf wilt bouwen. Het ontwerpen van een goede zwever is een stuk moeilijker dan je denkt, en valt ruimschoots buiten de mogelijkheden van een profielwerkstuk. Dat zou eerder een HTS afstudeer project zijn.

Zoals Franck al aangeeft moet je eerst voor jezelf duidelijk hebben wat je exact wilt gaan doen. 'Aerodynamica onderzoeken' is veel te vaag. Je zult een vraagstelling moeten formuleren die bepaalt wat je gaat onderzoeken. Zoals bijvoorbeeld 'wat is de relatie tussen minimum vliegsnelheid en vleugelbelasting?'. Zo zijn er nog vele andere vragen te stellen.

Wat betreft gewicht en vleugelbelasting: bouw je vliegtuig zo licht mogelijk. Punt. Je kan niet zeikerig genoeg zijn op gewicht. Bij je eerste vliegtuig denk je altijd dat het wel meevalt, maar een licht gebouwd vliegtuig vliegt echt (meestal.....) beter dan een zwaar gebouwd model. En als je meer gewicht nodig hebt kan je beter ballast toevoegen in het zwaartepunt dan allemaal gewicht ver van het zwaartepunt te hebben.

5. QuintK

QuintK

Lid geworden:
    2 mei 2013
    Bedankt voor de reacties!

Ik werk samen met nog twee andere klasgenoten en we gaan dit werkstuk opdelen (geschiedenis, aerodynamica en techniek). Ik zelf doe het aerodynamica-gedeelte. Hier heb ik een paar deelvragen die ik ga behandelen.

Hoe vliegt een vliegtuig?
    Hoe belangrijk zijn de vliegtuigvormen voor de aerodynamica?
    Wanneer stop een vliegtuig met vliegen?
    Hoe bestuur je een vliegtuig?

6. Jelmervis

Jelmervis

Lid geworden:
    25 jun 2011
    Hoogeveen, Drenthe (waar verder niemand vliegt? :(
    Hallo Quint,

Hier staat behoorlijk wat informatie omtrent de aërodynamica van zweefvliegtuigen (bij nummertje 5) waaronder ook een paar formules die miss nog wel extra punten opleveren :p . Deze stof moet je ook leren/kennen voor je GPL, dus dat scheelt weer :D

Jelmer

7. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Vragen 1, 3 en 4 zijn met een model goed te demonstreren. Bij vraag 2 is dat wat moeilijker, aangezien je meerdere modellen zou moeten bouwen om verschillen aan te kunnen tonen. Goed onderzoek in naslagwerken is hier de oplossing.

Bijna elk model lijkt me geschikt om iets met bovenstaande vragen te doen. Ik zou wel een model met rolroeren nemen, dat is de configuratie die bij de meeste 'echte' vliegtuigen ook wordt gebruikt (er zijn ook modellen die de hoek om worden gestuurd met alleen een richtingroer). Zo kan je goed de link naar de praktijk leggen.

Dan zal je moeten kiezen tussen een ARF model (almost ready to fly, heeft weinig tot geen bouwarbeid nodig) of een bouwdoos. Hou er rekening mee dat je met een kit best een tijd bezig gaat zijn, zeker als het je eerste kit is. Dit zou je in tijdsproblemen kunnen brengen, er moet natuurlijk ook nog geexperimenteerd en geschreven worden.

Tip: ga hulp zoeken bij een ervaren modelvlieger. Laat hem het vliegtuig invliegen en vraag vlieginstructie. Modelvliegen leer je niet in een avond, en als je fouten maakt (die ga je maken) gaat een vliegtuig al snel stuk. Ik zou zelfs voorstellen de ervaren man te laten vliegen als jullie metingen willen doen.

8. QuintK

QuintK

Lid geworden:
    2 mei 2013
    Jelmervis, bedankt voor de link, ik ga dit zeker bekijken :)

Fotor, ik heb ongeveer tot half oktober en werk in totaal met drie andere mensen, met de zomervakantie, heb ik veel tijd om eraan te werken. Ik kan vraag 3 en 4 ook laten zien met een echt zweefvliegtuig (wollen draadjes monteren op de vleugel en dit filmen tijdens het vliegen bijv.). Als ik dit ga doen, is er nog de vraag of we wel een modelvliegtuigje moeten gaan bouwen.

9. fireforx309

fireforx309 Guest

zoals hierboven vaker gezegd is, koop een ready to fly ding...
    best iets van schuim, geen houtbouw.
    kan je makkelijk en snel repareren.

waarom geen zelf bouwen?
    de tijd die je daar mee uitspaart kan je in je tests duwen... waar het tenslotte toch allemaal om draait toch?

vergeet niet je oog te leggen op de romp/vleugelovergang...
    een erg belangrijk punt.
    deze is al veel besproken... "WAT is nu de beste en meest aerodynamische?"
    vooral, hoe voorkom je dat de voorzijde van de romp stoorzender gaat spelen bij de vleugels en achterstuk van de romp?

ook blijkt een scherpe spitse neus niet altijd DE ideale oplossing te zijn, maar wat boller en stomper (a la torpedo en vrachtschepen.)
    altijd leuk om verschillende neuzen te testen en de veranderingen hiervan in beeld te brengen.

10. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Eén van de leukste boeken over vliegtuigen
    http://www.modelbouwforum.nl/forums/algemeen-modelvliegen/149042-%5Bboek%5D-de-wetten-van-de-vliegkunst-door-henk-tennekes-nu-online.html
    In bericht #19 beschikbaar als download.

QUOTE=QuintK;2963396]... Wanneer stop een vliegtuig met vliegen? ...[/quote]O.a. bij
    nl.wikipedia.org/wiki/Overtrek

QUOTE=QuintK;2963396]... Hoe bestuur je een vliegtuig?[/QUOTE]nl.wikipedia.org/wiki/Roer_(vliegtuig)
    nl.wikipedia.org/wiki/Elevon
    nl.wikipedia.org/wiki/Kielvlak

Meer besturingselementen
    nl.wikipedia.org/wiki/Categorie:Vliegtuigonderdeel
    nl.wikipedia.org/wiki/Categorie:Luchtvaarttechnologie

11. Kcnalp Kcnarf

Kcnalp Kcnarf

Lid geworden:
    6 sep 2002
    Als je overgaat tot aanschaf van een schuimmodel (zoals fireforx aangeeft) dan kan ik deze aanraden :

Starter II Go Fly compleet incl. zender accu en lader

Tis geen zwevert, ik heb de afgelopen 30 jaar al heel wat starter kits gezien, maar dit ding vliegt voor 80 euro wel heel erg netjes...Mees en ook Meike van 11 hebben hiermee leren vliegen dit jaar...en ze vliegen er nog steeds mee. Goedkopere setjes met een dergelijke fun faktor heb ik nog niet gezien :D

als je zoiets koop en gaat vliegen...zorg er alsjeblieft voor dat je een ervaren piloot naast je hebt staan de eerste vluchten...dat scheelt de nodige reparaties....trust me..ook met een kistje als deze.

Er zijn hier genoeg mensen die je ff op weg willen helpen / een uurtje vrij willen maken.

Laatst bewerkt: 2 mei 2013
  12. loeki

loeki

Lid geworden:
    19 mei 2009
    Is inderdaad een heel leuk vliegtuigje Franck.

Ook ik vlieg er zo nu en dan mee, wel omgebouwd naar borstelloos en met rolroeren....
    Erg hoge funfactor en het ding gooi je zo op de hoedenplank!

Louis

13. Huey

Huey

Lid geworden:
    15 dec 2011
    Het kistje die Planck_Franck je aanraadt is inderdaad een prima motorkistje (mijn dochter heeft dezelfde) maar volgens mij wil je een zwever bouwen ? Waarom een zwever of kan het ook een motorkist zijn (elektro)?

Ik ben het met Fireforx eens dat je de tijd die je in bouwen zou steken beter kunt gebruiken om je onderzoekjes te doen.

Wellicht kun je proberen in het "te koop gevraagd" gedeelte dezelfde vraag neer te leggen met daarbij de vraag of er iemand is die iets heeft liggen waar jij je onderzoeken mee zou kunnen doen. Scheelt ook weer geld ! (en tijd). Je zou zeker niet de eerste zijn die een zwever of motorkistje van de kliko weet te redden !

(ik loop helemaal voorbij aan het feit dat je het misschien heel leuk vindt je eigen kist te bouwen.........ook prima natuurlijk ! ;):D)

14. Kcnalp Kcnarf

Kcnalp Kcnarf

Lid geworden:
    6 sep 2002
    Misschien kan je een ervaren modelpiloot zo "gek" krijgen dat samen met jou de tests uitvoert en vastlegt op video ? Ik bedenk maar zo even wat....

15. Peter Den

Peter Den PH-SAM

Lid geworden:
    2 dec 2005
    de topicstarter:
    en
    Dan wordt ik hier heel bedroefd van, en dan nog wel in het zweefvliegdeel van het forum dit soort adviezen te vinden:
    a) doe het niet want het is te moeilijk
    b)koop!!! een schuimpie want dat is zo lekker makkelijk
    c) en als klap op de vuurpijl: koop een motorkistje!
    Ik wil dan nog maar eens de hele mikmak tegenspreken: het is niet bijzonder moeilijk een redelijk vliegend zweefkistje te maken van scratch met wat goede adviezen of een eenvoudige houtbouw bouwdoos te maken.
    Of bijvoorbeeld het draadje: bouw-van-een-fijn-zwevertje te volgen en dan zelf verder expirimenteren.
    maar ja als je de beginnende interesse al direct van tafel veegt.....:( jammer jammer jammer

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  16. fireforx309

fireforx309 Guest

laten we even de reactie afwachten van hem? :rolleyes:
    dat scheelt al weer een hoop gemopper en vingergewijs.

inderdaad, hij wil een zwever bouwen...
    maar de tijd die je in het bouwen steekt (zeker als je naar school gaat) is enorm lang vergeleken met een arf kistje.
    ook heeft hij nog geen RC ervaring, dus bouwen is ook nog niet aan de orde geweest, waardoor je al snel een kistje ontwerpt (wat hij wil doen) met veel fouten in, waardoor je testen gebeuren op een toestel dat totaal niet correct ontworpen en gebouwd is.

en inderdaad, franck foei!
    hij wil een zwever, geen smurfen vliegertje! :cool:
    al zag ik de lol wel van de kids met dit toestel! :thumbsup:

17. Kcnalp Kcnarf

Kcnalp Kcnarf

Lid geworden:
    6 sep 2002
    Okay Okay.......Ik schaam me diep....sigh....maar ja, als je de motor uitzet van de Starter II zweeft ie prima hoor !

Wat mij betreft is elke kist een zwever, alleen de ene doet het wat beter dan de andere...kist...toch?

18. Rick R

Rick R

Lid geworden:
    17 jun 2008
  19. Peter Den

Peter Den PH-SAM

Lid geworden:
    2 dec 2005
    Ik mopper nog een keer door (verder zal ik me weer beperken tot blijmoedig positivisme hoor)
    Inderdaad: de motivatie peilen van wat QuintK verwacht als hij en zijn medeleerlingen wat bouwt en ontwerpt is de juiste weg, maar die wordt hier bij voorbaat al ingevuld met koop dit en koop dat.
    Wat ie theoretisch bij elkaar moet halen geven we ook al aan: copy paste gewoon een zootje bij elkaar uit bv de link die Jelmervis aangeeft en klaar is Kees.
    Nu weet ik wel dat dit de meest voorkomende manier is om je van een profielwerkstuk af maken, maar toch; stel nu eens dat dit een van de weinigen (en zijn medeleerlingen) is die er met een iets grote interesse inzitten dan normaal: dan is het niet de taak van forumadviseurs om aan te moedigen dat hij er toch alsnog maar een labbekakzootje van maakt.
    Het bouwen van een redelijk zweefmodel enorm lang??? Moeilijk?? Kom op zeg: met eenvoudige slimme konstrukties en basisvaardigheden is er een heel aardig modelletje voor lage kosten in korte tijd te maken waarmee volwaardig proefjes en probeersels te doen zijn.
    Het misverstand is dat wij adviseurs zelf van het eenvoudige pad afgedwaald zijn en de kunst om eenvoudig en out of the box te denken verloren is gegaan.

Het voorbeeldige draadje ‘’een fijn zwevertje’’ laat dit goed zie, maar het kan nog veel eenvoudiger.
    En nu mijn finale gemopper::rolleyes:
    Het theoriedraadje wat Jelmervis aandraagt wemelt van de theoriefouten (schande KNVvL) maar dat interesseert niemand; als het maar goed zweeft als een StarterII, wat ook alleen maar klopt als je je kritisch beoordelingsvermogen op het laagste pitje zet.

Dus vanaf hier zal ik weer poeslief zijn en kom op QuintK, (vermeld even waar je woont trouwens) en laat weten wat je gemotiveerdheid is.
    Zelf iets maken levert in ieder geval ’’aan den lijve’’ ervaring op en geen voorgekouwde pseudokennis.

Vanaf hier ben ik weer het zonnetje in huis
    :D:D:D

20. fireforx309

fireforx309 Guest

alleen de glijhoek verschilt wat! ;) en met chinese thermiek gaat alles omhoog toch?

de red swan is een leuk kistje, al is de calimero van hollein dat ook... (en mss zelfs makkelijker te "kopiëren")
    het principe van ribben op een carbon ligger zorgt voor een vlotte bouw.

profielen kan je maken met het programma profili...

een rompje een staartboompje en klaar.
    maar de Vstelling berekenen, de instelhoek etc, je moet toch naar mijn inziens al wat ervaring hebben in het bouwen om te weten welke Vstelling nu goed is voor welk toestel.

maar dat terzijde, bouwen is leuk!

Deel Deze Pagina