Ontwerpverslag modelbouwkit Wijdschip/Smalschip

Schip in 1946
kotter2.jpeg
Schip in 2023
Dordt.jpg

Glad vergeten meerdere foto's te nemen. :( Matthias heeft beschreven in een eerdere post hoe hij de afwerking had gedaan. Een aanrader, want dit pakte erg mooi uit!

Laatst bewerkt:
Wat is het al weer lang geleden dat ik hier iets kon melden van voortgang... Mijn KvK-inschrijving vermeldt inmiddels dan wel dat ik professioneel aan modelbouw doe, maar het werk in de IT/software krijgt meestal toch voorrang. Tot er weer een kleine luwte ontstaat! En dat is momenteel het geval. Ik verzorg trainingen over de programmeertaal Fortran bij Deltares in Delft, maar daarnaast kan ik af en toe wat tijd nemen voor wat ontwerp- en bouwwerk.

Even terug in de tijd: in september zagen we elkaar nog in het Scheepvaartmuseum (of althans, een aantal van de hier aanwezigen waren daar ook, altijd leuk!). Het was weer een prachtige dag. Ik stond voor het eerst met Hans bij zijn Kolderstok-tafel en vond het een hele eer om het Wijdschip in ruwe vorm alvast eens naast de collectie te zetten.

WhatsApp Image 2025-06-20 at 12.57.30 (1).jpeg

Ook leuk om het Wijdschip naast de Batavia en De Zeven Provinciën te zien. Die hebben immers dezelfde schaal (1:72). Dat geeft toch een mooi beeld van hoe groot die schepen eigenlijk waren (helaas geen foto genomen, volgende keer beter!). En hoe klein het personeel zich zal hebben gevoeld als men middels zo'n Wijdschip naar de Rede werd gebracht voorafgaand aan de zeereis.

Ab en Emiel Hoving waren ook aanwezig, met prachtige platen en scheepjes, waaronder natuurlijk ook het Wijdschip waarop dit model is gebaseerd. Hartstikke leuk om elkaar daar te treffen!

Erg gaaf was dat enkele dozen van de dwarsdoorsnede van de Pinas een plaatsje kregen in de Museumwinkel!

WhatsApp Image 2025-06-20 at 12.57.30.jpeg

In oktober en november heeft Hans Groenenberg zoals hierboven getoond ook een versie van het Wijdschip gemaakt, op basis van de toen beschikbare onderdelen en beschrijving.

WhatsApp Image 2025-06-20 at 12.57.30 (2).jpeg

Dat was erg mooi geworden! Helaas, en ik heb hem van dat feit al op de hoogte gebracht, had ik een foutje gemaakt met de lengte van de mast... Die moet dus opnieuw (ook op mijn model dus). Altijd onhandig als je even een stapje terug moet doen, maar het wordt er natuurlijk wel beter van.

Na het herplaatsen van de mast volgde een voorbereidende fase voor de zeilen. Ik gebruik hiervoor zogeheten "voile katoen", wat vrij dun is en mooi hangt/valt. Het doek eerst in zwarte thee gedrenkt. Dan de vorm van de tekening overgenomen met potlood. De banen heb ik met de naaimachine nagebootst. Controversieel misschien, maar ik koos ervoor om het lijk te lijmen. Naar keuze kan het uiteraard ook met de bekende festonsteek worden vastgezet. Echter, vanwege de kleine schaal vond ik het in dit geval subtieler ogen om dat niet te doen. Ik heb geen dubbelingen op het doek (zoom of overlappende naden of verstevigde hoeken), omdat me dat ook te dik/zwaar leek te worden.

WhatsApp Image 2025-06-20 at 12.57.29 (4).jpeg

Er waren nog wat kleinere klusjes zoals het aanbrengen van de vingerlingen bij het roer, het plaatsen van een anker aan beide kanten, maar toen werd het toch tijd om de zeilen uit te snijden en te bevestigen.

WhatsApp Image 2025-06-20 at 13.00.34 (1).jpeg

Ik voer dit Wijdschip uit met een spriettuig (het alternatief is een gaffeltuig, maar ik ben er nog niet over uit of dit ook echt een optie wordt voor het pakket).

WhatsApp Image 2025-06-20 at 12.57.29 (1).jpeg

Enkele details van de diverse lijnen, blokken en klampen:

WhatsApp Image 2025-06-20 at 12.57.29 (3).jpeg

WhatsApp Image 2025-06-20 at 13.00.34.jpeg

WhatsApp Image 2025-06-20 at 12.57.29 (2).jpeg

En een overzicht van hoe ze er nu bij staat:

WhatsApp Image 2025-06-20 at 12.57.29.jpeg

Binnenkort meer!

En weer veel bouwplezier gewenst allemaal.

Weer een mooie aanwinst voor de Kolderstok reeks.

Ik moet maar snel mijn pensioen gaan vervroegen om naar een volgende Kolderstok te gaan kijken als de Fluyt gereed is.

Back