Opbouw Micropuller Mr. Dynamite

Hallo Modelbouw fanaten,

Allereerst welkom bij mijn thread, leuk dat je meekijkt.
Dit topic gaat over de opbouw van mijn micropuller, de Mr. Dynamite (vandaar ook de naam van ondergetekende)

Aanstaande zaterdag, 4 juni 2011 viert de NMPO (Nederlandse Micropulling Organisatie) haar 20e verjaardag en dat gebeurt op de plaats waar het begon, bij ons achter de schuur. Tijdens de voorbereiding voor de wedstrijd heb ik foto's gemaakt van de complete opbouw van de puller, wellicht leuk om te zien hoe dat nou allemaal in elkaar steekt. :)


We beginnen met het frame, dit is gemaakt van aluminium hoekprofieltjes en voor de leuk schuin naar voren afgezaagd:

IMG_0846.jpg


De servo's komen naast elkaar op de daarvoor gemaakte houders:

IMG_0849.jpg


Vooras gemaakt van massief aluminium, zwaar maar dat is niet erg voorop. Ook een gewichtenhouder van een hoekprofieltje is gemonteerd:

IMG_0850.jpg


Dan de achteras erin:

IMG_0852.jpg


Trekhaak is gemonteerd (is trouwens nu wat dunner gemaakt omdat hij anders achter te zwaar was)

IMG_0853.jpg


En hier is de koppelingsklok met zilverstalen aandrijflijn gemonteerd:

IMG_0855.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hier het blokje met vliegwiel en tankhouder geplaatst. Dit is een 10cc Novarossi helicopter blok, erg mooi blokje. :)

IMG_0856.jpg


Voorbandjes:

IMG_0859.jpg


Servo armpjes:

IMG_0860.jpg


Op het tanksteuntje komen wat schuimstripjes tegen het trillen:

IMG_0861.jpg


Het tankje, dit is gemaakt van een koperen buisje met 2 plaatjes ertegen gesoldeerd.
Dit word gewoon vast gezet met 2 tie-wraps.

IMG_0862.jpg
 
En dan de uitlaat, gemaakt van 2 3,5cc uitlaatjes met een zelfgemaakte bocht. Geen dempers want dat is alleen maar gewicht en niet nodig ;)

IMG_0867.jpg


IMG_0868.jpg


Hier zitten de spatborden en tankaansluiting erop. De spatborden zijn gemaakt van een dunne aluminium plaat die op de hoekjes omgevouwen is. Hierin zit tevens mijn rolbeugel verwerkt.

IMG_0869.jpg


IMG_0871.jpg


Morgen meer ;)
 
ik log net in om wat info van de site af te halen,kom ik dit tegen!
Dit ziet er gruwelijk uit man,ben benieuwd ga hem zeker volgen,ik hou wel van custom build.
Ligt het aan mij of zitten je banden met de verkeerde rijrichting erop?
Ben benieuwd hoe die gaat worden.
met vriendelijke groeten,
Pieter-Paf
 
Thanks, ben er zelf ook best wel trots op ;)
Deze heb ik 2,5 jaar geleden zelf gebouwd, en dat was mijn eerste puller.
Neemt trouwens niet weg dat er nu een nieuwe gebouwd gaat worden :rolleyes:

Affijn we zijn weer een stuk verder. Hij is nu klaar maar ben vergeten om foto's te maken tussendoor..
Hier een foto van de banden, dit zijn Tamiya Clodbuster banden.
Op de foto nog met te veel profiel, na de foto heb ik ze er weer afgehaald om ze verder aan te slijpen.

IMG_0873.jpg


IMG_0874.jpg


Ik zal zo even was pics schieten hoe hij er nu bij staat. ;)
 
Laatst bewerkt:
Nou hij is klaar, vanmiddag even paar test runs gehad en nog beter afgesteld.
Ging wel goed en hij is helemaal klaar voor zaterdag.
Hierbij dan nog wat leuke plaatjes:

DSC08726.jpg


DSC08740.jpg


DSC08724.jpg


DSC08749.jpg


DSC08708.jpg


DSC08730.jpg


DSC08703.jpg
 
Zoow vreemann, ziet er weer goed uit!!

Trekt vast hard ofniet zo'n rossi :rolleyes:

Ben benieuwd wat het zaterdag gaat worden al is 1 ding zeker, ik ga ook gas geven... be aware!!8-)
 
hallo modelbouw fanaten,

Het leek me wel leuk om ook even een paar foto's van mijn micropuller te posten, dus bij deze alvast een blik op de competitie van mijn kant:p


Hier de puller in aanbouw(bekende motor trouwens):rolleyes::
100_2099-1.jpg


en het eind resultaat, klaar voor de jubileum wedstrijd 4 juni a.s.





100_2125-1.jpg


En, heel belangrijk..een goede uitlaat!!

100_2129.jpg



100_2134-1.jpg


100_2132-1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hahah, ik vond het zo anders alwel 'bling' genoeg met die chromen velgjes:p

maar je hebt gelijk, volgende keer beter/schoner:cool:
 
cool! Waarom worden de banden nog afgedraaid? Wil je niet zoveel mogelijk profiel voor meer grip?
En de dubbele uitlaten zijn om de grotere cilinderinhoud kwijt te kunnen?
Heel leuk dit!
 
cool! Waarom worden de banden nog afgedraaid? Wil je niet zoveel mogelijk profiel voor meer grip?
En de dubbele uitlaten zijn om de grotere cilinderinhoud kwijt te kunnen?
Heel leuk dit!

Je moet het een beetje zo zien, bij micropulling rijd je meer op wielsnelheid dan op puur grip. De grip krijg je door flink hard met de banden te spinnen, als je dan veel nok hebt gooi je veels te veel grond voor de sleepvoet. Dat is allemaal gewicht en moet je dan weer meetrekken.

De uitlaatjes zijn een beetje op goed geluk gemaakt, door het een beetje omslachtig te berekenen dachten we dat dit wel eens goed kon werken, en dat blijkt. Je kunt geen lange expansie kwijt dus je moet wat verzinnen he ;)
 
Haa lui,

Even een update-je. Gisteren was hier het 20 jarig jubieleum van de vereniging en hebben we een vriendschappelijke wedstrijd gereden, wel met punten maar niet mee tellend voor het kampioenschap. De Mr. Dynamite 's ochtends nog maar eens goed afgesteld want dat klopte niet echt meer met dat hete weer, daarna liep het weer helemaal goed.

Affijn hierbij een paar plaatjes:

Eerst kon wie wil 's ochtends een proefrun maken. Dit heb ik ook gedaan om te zien of de afstelling een beetje klopte als hij eraan moest trekken. De baan was nog wel best kleverig, toch raar maar de ondergrond wilde nog niet echt hard worden. Hij had het dus zwaar, dit kwam ook omdat ik hem na het afstellen bovenin nog iets te rijk had staan.


Dan de eerste run in de 3,5kg klasse, ik had het blok bovenin heel iets krapper gezet en nu was het al wel aardig, toch nog iets te rijk. De run was een uit het boekje, amper corrigeren nodig een een mooie balans. Dat was dan ook goed voor een Full Pull.
IMG_4944.JPG


Dan de finale, samen met de Nederlands Kampioen van vorig jaar die ook een FP had in de voorronde. Het blokje nog iets armer gezet en nu was het perfect. In de finale heb je maar 1 poging, ipv 2 in de voorronde en dus heb je maar 1 kans waar je voorzichtig mee moet zijn. Ik moet precies op het goede moment gas geven, te vroeg dan gooit hij hem opzij of te laat en komt het blok niet goed meer op toeren. Dit keer was ik net te vroeg en dit resulteerde in een diskwalificatie, buiten de baan. De andere had een perfecte run en kwam een heel eind. Ik mocht omdat het toch geen officiële wedstrijd was nog een keer proberen, deze was een stuk beter maar toch kwam ik niet aan de winnende afstand.

De finale run:
IMG_4995.JPG


En dan natuurlijk nog een op het podium:
IMG_4996.JPG


Het was een erg geslaagd dagje :D
 
Leuk.
En ook weer wat bijgeleerd ivm de grip.
Als ik het goed begrijp is het een compromis tussen beetje grip maar niet dat je te veel opschept. Zijjn er die met volledig kale banden rijden?
Zou deze setup ook werken als je hem als dragracer gebruikt? Of zeg ik nu wat doms?
Buiten dat het chassis wellicht langer zou moeten.
 
Hallo mede modelbouwers,

zoals gezegt was gisteren het 20 jarig jubileum van de NMPO.

hier een foto van the judge in actie... waarschijnlijk ook de laatste foto, omdat ik een nieuwe ga bouwen met een flexibeler frame zodat de puller koersvaster is.:D

IMG_49831.jpg




@shadesinblack: Wij rijden op wrijving, en niet op grip!

een volledig kale band gaat niet werken omdat je dan op het eind van de run over de baan heen poetst, en dus niet je vermogen in trekkracht kan omzetten. een laag nokje werkt daarom het best, hiermee verplaats je namelijk niet teveel zand, maar heb je tog op het laatst een beetje extra tractie om door te polderen..en die laatste centimeters kunnen het um net doen ;)
 
Leuk.
En ook weer wat bijgeleerd ivm de grip.
Als ik het goed begrijp is het een compromis tussen beetje grip maar niet dat je te veel opschept. Zijjn er die met volledig kale banden rijden?
Zou deze setup ook werken als je hem als dragracer gebruikt? Of zeg ik nu wat doms?
Buiten dat het chassis wellicht langer zou moeten.

Juist, iedereen heeft hier trouwens zijn eigen ideeën over maar in de regel is een lage nok het beste. Met een hoge nok zou je in het begin erg veel snelheid opbouwen omdat je veel grip hebt, maar je verplaatst ook erg veel grond en dus minder je snel vaart. Dan is er ook nog het verschil om met lucht of schuim in de banden te rijden, met schuim houd je de band platter en heb je dus een breed loopvlak, maar met lucht pomp je de banden op en dus vergroot je de trekhaak hoogte en heb je ook meer grip. Er zijn er ook die met een bijna kale band hebben gereden, maar echt kaal niemand.

In dragracing is dit niet van toepassing omdat je niet op zandgrond rijdt. Dan moet je gewoon slicks hebben voor maximaal contact met de weg. ;)
 
Back
Top