Ter info. Een opmerking die ik ooit es hoorde bij mijn gebruik van insteekzakken voor vleugels (radiatorfolie) was dat door de beweging mogelijk servo's beschadigd konden raken door statische electriciteit. Het antwoord van Wim van Heteren en een collega luidde als volgt: Ik heb pas een aantal metingen aan digi servo's gedaan. Hierbij zat een redelijk goed gedefinieerd ingangsfilter over de stuuringang naar zowel + als -. Dit ter filtering van zooi die tijdens gebruik wordt opgepikt (storing) Hoewel ik dit nooit op statische eigenschappen gecontroleerd heb verwacht ik dat je een bult energie nodig hebt om hier iets op te blazen. Dit is echter een uitspraak over één type servo, en dus zeker geen generele over bijv. goedkope Futaba's of zo. Ook ontvanger uitgangen zijn redelijk aardig ontstoord tegenwoordig.(dubbelsuper behorend bij MC24) Er zit wel een kern van waarheid in maar het is toch heel wat anders als ernstig ESD gevoelige MOSFET schakelingen waarbij je direct aan IC ingangen kunt komen (geheugenkaarten van je PC of zo) Bij een servo zit er zeker iets van een ingangsnetwerkje over de ingang voordat je echt bij een IC uitkomt. Tegenwoordig zijn mosfet ingangen intern in het IC voor ladingsopbouw ontkoppeld door vrijloopdiodes naar de voeding. ESD beschadigingen treden hoofdzakelijk op aan losse componenten. De kans hierop is veel minder als het samengebouwd is tot een werkende eenheid. Met het inschuiven in een niet geleidende zak bouw je lading op. Dit soort verhalen zijn altijd wazig en de echte oorzaak is moeilijk te achterhalen. Oudere servo's zoals Futaba hebben geen ingangsfilter en stekkertjes met PENNEN i.p.v. bussen, hierbij is ook nog de signaal ingang een van de buitenste pennen, dit zou je bij het in de bescherming stoppen kunnen aanraken. Als dit onder ernstig statische omstandigheden gebeurt zou het fout kunnen gaan. Geen idee of genoeg lading opgebouwd kan worden voor beschadiging. Huidige servo's hebben volgens mij alleen maar buscontacten, dit is dus veel moeilijker aan te raken. Een andere uiterst ver gezochte mogelijkheid zou kunnen zijn dat het via het servo armpje naar de positie potmeter kan overslaan, waarbij het servo armpje nat zou moeten zijn van bijv. even in gras liggen.. Daar ben je dan direct in je regel electronica via een hoogohmige ingang. Dit circuit is NIET beveiligd. Maar zoals al gezegd uiterst ver gezocht. Voorkomen is echter beter als genezen. Servo kabels uit de zak laten steken en niet aanraken bij of kort na inschuiven in zak. nou, lijkt me dus duidelijk, een uiterst "remote" kans op zoiets, tenzij er iemand wél een aantoonbaar geval kent.
Of de draadjes allemaal kortsluiten met een kortsluitstekkertje. Dan weet je zeker dat er niets kan gebeuren.
Richard, Laat je niet te bang maken in al die jaren dat ik al aan modelbouw doe heb ik nog NOOIT een servo gehad die door statische elektriciteid kapot is gegaan. Bijna alle servo's hebben een condensator aan de puls ingang, die houdt het meeste al tegen. De rest van de schakeling is vrij laagohmig en kan een ontlading zonder gevaren aan. Ook de ontvangers zijn heel goed beschermd en bij "normaal" gebruik hoef je echt niet bang te zijn. In mijn Futaba PCM ontvanger zit een VDR ter bescherming van de microprocessor.