Opknap verslag ''vintage'' Graupner LS6

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Rick R, 24 aug 2009.

1. Rick R

Rick R

Lid geworden:
    17 jun 2008
    Hallo,
    Omdat ik het altijd heel leuk vind om bouwdraadjes te lezen van anderen draag ik weer een steentje bij.
    Sinds een paar uur ben ik in het bezit van een vintage kist van Graupner de LS6 veel is er niet over te vinden maar hij moet rond de jaren 80 zijn gemaakt. Het is eigenlijk precies wat ik zocht een kist met rolroeren en toch wat v-stelling. De echte full size LS6 is een 1 persoons 15m kist van
    Rolladen-Schneider gemaakt tussen 1984 and 2003 de schaal zou dus rond de 1;5 moeten zijn.

Dan hier een paar foto''s

Het profiel

De vorige eigenaar heeft nog niks ingebouwd in de vleugels. De vleugels zijn overigens wel geverfd en niet bespannen ik zou niet weten waarom

spoilergaten. Hier had de vorige eigenaar tape over heen gedaan zodat hij niet in het spoilernest zou spuiten.

Alles in de vleugel is houtje touwtje draadje werk er zitten geen servo's in de vleugel.

Rolroeren

Gaatje voor draad

Aan de tips is niks gedaan

To do list/problemen/vragen
    1. It's Yellow dat kan natuurlijk echt niet, dus dat word schuren gelukkig zit de verf niet goed op de romp er is volgens mij geen grondlaag op gespoten. Het ABS is overigens in een hele goede conditie.
    2. de vleugels moet natuurlijk ook geschuurd worden en daarna wit worden bespannen.
    3. De roeren moet ik uitsnijden kan iemand mij vertellen hoe dit moet,
    Moet ik er nog een stuk balsa voorop plakken en dat dan schuin afschuren?
    4. Zal ik servo's in de vleugel gaan snijden of me houden aan het orginele idee.
    5. Heeft iemand ervaring met het vleugelbevestigings systeem.

Mvg Rick

Laatst bewerkt: 24 aug 2009
  2. garfield1971

garfield1971

Lid geworden:
    21 jul 2008
    Daar kun je wat moois van maken !
    Maar geel kan inderdaad echt niet, er zijn voor zover ik weet alleen witte kunststof zweefvliegtuigen ( 1 op 1). Vooral donkere kleuren tasten de sterkte aan als de zon er een beetje lekker op schijnt.

Dit is Ls 6 PH-1020 M6 waar ik nog wel eens op vlieg van de ACvZ.
    Amsterdamsche club voor zweefvliegen www.acvz.nl

Eerste vlucht van de eerste Ls-6 was in 1983.
    Je hebt ze in 15 en 18 mtr en eventueel met winglets.
    Het was ook de eerste Ls met o.a. carbon ipv glasvezel.

3. Rishi

Rishi

Lid geworden:
    4 jun 2009
    Toch iets mooi gevonden Rick. Waar heb je deze gevonden? Ziet er uit als een leuke project. Heb je nog de bouwplanen en tekeningen?

Sukses

Rishi

4. fagotje

fagotje

Lid geworden:
    26 apr 2007
    hoi

Op terlet terlet hebben wij bij de Gelderse zweefvliegclub 2 ls6'en staan de E3 ph-1303 en de BY ph-914.

Jan-Willem

5. Monstertruck

Monstertruck

Lid geworden:
    18 apr 2008
    Hallo Rick ik zou kiezen voor servo's in de vleugel.
    De aansturing van de ailerons is via een stuur kabel geeft vaak wat speling.
    Zodat als je de vleugels beweegt de ailerons iets mee bewegen.
    Maakt verder niet zoveel uit maar ik weet nog van vroeger (en nu word ik dan ook oud)
    Ik ga over vroeger beginnen,heb ik de ls 6 ook gehad.
    dat die aansturing via kabels altijd wat speling gaf.
    Volgens mij heb ik zelfs die ls6 nog ergens staan.
    Ik ga meteen even zoeken volgens mij staat hij in de garage van mijn broer.
    Het is een lekkere kist om te vliegen vooral op de helling.
    Aan de startlijn was hij altijd wat kritisch in de start.
    Vliegen doet hij vrij rap weet ik nog te herinneren.
    In ieder geval leuk te zien dat er voor deze kisten nog liefhebbers zijn.
    Veel plezier ermee en als ik mijn oude ls 6 nog vind ga ik hem ook maar opknappen.
    Nog even op de vleugel bevestiging het lijkt erg op de multiplex bevestiging die ik indertijd in mijn DG 500 Elan had zitten 4,5 mtr spanwijdte dus dat zit wel goed.
    Vleugels insteken en met inbus sleutel vast draaien en klaar.(vast als een huis)
    Vriendelijke groet van ex model zweef vlieger.Alex

Laatst bewerkt: 24 aug 2009
  6. Monstertruck

Monstertruck

Lid geworden:
    18 apr 2008
    De rolroeren moet je mee snijden met de frees opening waarschijnlijk schuin dus.eerst op meten wat voor maat de kier aan de bovenkant van de vleugel heeft.
    Dan heb je namelijk de maat van de balsa lijstjes die dan op de vleugel en het rolroer wordt gelijmt.
    Let op dat je het aileron niet rond afschuurt aan de boven zijde.
    Dit moet namelijk een zo scherp mogelijk blijven des te strakker wordt de aansluiting op de vleugel.
    Ook moet je de zijkanten van de ailerons en de vleugels (korte zijden)ook beplanken.
    De vleugel tippen van ongeveer 2cm balsa blokken mooi met profiel mee schuren schaven enz.
    Kortom je hebt nog wel even wat werk .
    de vleugels zou ik licht opschuren en eventueel wit spuiten voor het bespannen.
    Anders komt geheid het geel door de witte folie heen.
    Verder met de stoor kleppen (spoilers)weet ik niet of graupner bij deze kist al recht omhoog gaande had of die open draaide net als een deur.
    Nou ja in ieder geval succes .
    Gr, Alex

7. Rick R

Rick R

Lid geworden:
    17 jun 2008
    @Rishi
    Via Ebay.de Ik zocht een andere vintage kist omdat de Cirrus me te duur werd en ik eigenlijk wel zo'n gaaf kistje wou.
    @ Alex
    Ik denk dat het opstaande spoilers in moeten daar is de ruimte naar. En als je hem gaat opknappen moet je het maar in dit draadje zetten. En heeft u nog tekening want de verkoper kon het hoogte roer niet meer vinden.

mvg Rick

8. Rick R

Rick R

Lid geworden:
    17 jun 2008
    Vandaag heb ik de lijstjes voor op de rolroeren op maat gesneden.Aan het roer komt een 8mm verdikking en tegen de vleugel 3mm de foto's zullen het verduidelijken. Nu zit ik nog even na te denken over die spoilers, hoe is de ervaring met de Teck kleppen van Graupner?

9. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Die kleppen zijn prijziger dan andere merken maar wel erg betrouwbaar, mooi en prettig in gebruik. Het grootste voordeel tov bijvoorbeeld Multiplex kleppen is dat je bij de Graupners alle bewegende delen kunt vervangen zonder ze uit te bouwen.
    Tegelijkertijd, ter overweging: als je rolroeren hebt kun je die bij de landing ook omhoog zetten wat precies even goed werkt als remkleppen. Dus als je het licht en eenvoudig wilt houden kun je ze er ook uit laten.

10. Rick R

Rick R

Lid geworden:
    17 jun 2008
    Er zitten dus al gaten voor dus om ze nou ongebruikt te laten, Er zijn ook
    ''el cheapo'' kleppen van HC volgens mij heeft Kees (pl119) daar ervaring mee??

mvg Rick

11. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Tjonge, wat is dat ding OERlelijk gespoten! Ach, smaken verschillen. Ik hoop dat je hem mooi wit kan krijgen.
    Ik zou wel remkleppen inbouwen. Kan je altijd remkleppen en rolroeren omhoog samen gebruiken voor meer effectiviteit. Ik hou er wel van als ik een kist uit de lucht kan laten donderen indien nodig. Lekker effectief maken, half kleppen geven kan altijd. Ik denk overigens dat in het algemeen remkleppen effectiever zijn dan omhoogstaande rolroeren (er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen). Dan heb ik het wel over schaalremkleppen, niet van die oude Graupner plankjes die omhoog scharnieren.
    De HC kleppen zien er voor mij wel super 'plastic fantastic' uit, ik zou er niet aan beginnen.

12. Rick R

Rick R

Lid geworden:
    17 jun 2008
    Tja smaken verschillen, De vleugels zijn ook nog eens geverfd iets wat ik niet echt snap, was 4m oracover hem te duur:p De romp is zoals al eerder vermeld slecht gespoten met epoxy geklieder hier en daar, maar we maken er iets moois van.

Ik dacht dat Kees de HC kleppen op zijn Cirrus heeft.
    Ik vind spoilers ook wel iets gaafs hebben als je een kist ermee binnen ziet komen.

bedankt
    mvg Rick

Laatst bewerkt: 25 aug 2009
  13. firefox309

firefox309 Guest

zal ik mijn mening geven rick? :p

volgens mij heeft dat ding zelfs nooit lucht gezien...
    zo iemand die er aan begonnen was, maar halfweg zag dat het nog lang zou duren, en dan maar geen rolroeren/ remmen heeft gestoken en fatsoenlijk bespannen.

gewoon rap rap klaar om maar te kunnen vliegen.
    maar als ik de vleugel zie, zou ik die persoonlijk een mep tegen zijn oren geven!
    zo een schoon kistje in het kuikengeel! en dan geen rolroeren, en niet eens de tippen afgewerkt.

maak jij er maar wat van!

14. _Dutchy_

_Dutchy_

Lid geworden:
    28 dec 2008
    Tjaa, typisch iemand die echt wel wilde maar echt niet kon :D

Ach ja, des te mooier wordt het eindresultaat (slechter kan die niet worden) !

Mooie kisten die LS6-jes :cool:

15. firefox309

firefox309 Guest

mag ik zo nieuwsgierig zijn om te vragen wat je ervoor hebt moeten betalen?

16. Jakkie takkie

Jakkie takkie

Lid geworden:
    20 jun 2006
    Mooi ding inderdaad Rick. T.a.v. de remkleppen, overweeg ook eens de budget oplossing zoals deze hier al een aantal keren is besproken, dan kun je ze zo groot maken als je wilt en zijn de kosten vrijwel nihil. Bovendien is het mooi in te bouwen als je even goed uitvogelt hoe het moet van tevoren. Nog een tip, controleer deeze romp even goed op scheurtjes e.d. want volgens mij is hij van ABS, een 'Perfect Fertig rumpf'. Vooral op de kritische plekken bij de staart, stabilobevestiging etc.

17. Rishi

Rishi

Lid geworden:
    4 jun 2009
    Ik ben erg blij met de Graupner Tech kleppen. Was makelijk in te bouwen en ze hebben en erg positieve actie. Wat ook prettig is is de lock functie die er voor zorgt dat als ze dicht zijn dat ze niet per ongeluk open kunnen i.e. de kleppen worden mechanische dicht gehouden en niet door de servo. Denk er om dat als je ze symmetrisch gaat monteren dat je een van de servo's moet "omdraaien". Ik heb wat foto's geplaatst in mijn DG100 thread.

18. jorn

jorn

Lid geworden:
    6 nov 2008
    Ik heb nog wat Graupner remkleppen liggen. Ik weet niet zeker of ze kompleet zijn, maar misschien is het wat voor jou. Zal proberen om wat foto's te plaatsen. Het zijn van die rood en wit plastic dingen.

19. Rick R

Rick R

Lid geworden:
    17 jun 2008
    hey, bedankt voor de reacties
    Firefox:
    Ik weet (bijna) zeker dat de kist nooit gevlogen heeft dit stond vermeld op ebay. Het kan natuurlijk zijn dat de vorige eigenaar alleen op 2 assen heeft gevlogen.
    Jorn:
    Die kleppen zal ik wel graag even een foto van hebben met de afmetingen.
    Jako:
    Het ABS is in een hele goede staat, er zitten voor zover ik weet geen scheuren in rond schroef gaten ed. En die Riser kleppen van Jan-Hein die je bedoelt ken ik, ze zaten ook bij mijn Riser. Ik snapte eerder ook al niet waarom ze Jan Hein kleppen werden genoemd. Maar ik wil er graag van die ophoog komende spoilers in.

Bedankt
    mvg Rick

20. firefox309

firefox309 Guest

zou me sterk verbazen als het op 2 assen zou gevlogen hebben... het is voorzien voor rolroeren, dus de Vstelling zou daar dan logisch gezien te klein voor zijn eh. :)

Deel Deze Pagina