Opknappen Razor van ROBBE

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door ISOLA2, 4 feb 2022.

1. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Deze week een 2e hands Razor gekocht.

Romp is perfect, vleugels schuim/abachi zijn erg gerimpeld , cover is te vervangen.

D8E154B8-3E74-46AF-A084-BCB4492A0EC5.jpeg

Berrie vindt dit leuk.
  2. Hein.z

Hein.z

Lid geworden:
    26 jul 2019
    MVC Cumulus Kampen / RMV Phoenix Hoogeveen
    Leuk! Ik ben benieuwd hoe je die oracover goed doet op schuim abachi. Ik ben voor de mefisto net ernstig in oorlog met de (hk) folie die steeds luchtbellen maakt.

3. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Ik heb één keer een schuim/abachi vleugel gecoverd met HK folie, hopeloos... uiteindelijk alles er af gehaald en opnieuw gedaan met Oracover, dat ging prima! Over het algemeen kan ik met HK cover prima uit de voeten maar op schuim doe ik dat niet meer.

4. Rick NL

Rick NL PH-SAM

Lid geworden:
    18 apr 2008
    Ik ben blij dat ik niet de enige ben!

5. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Goed om weten dat de HK folie niet gaat op abachi.
    Al mijn schuim balsa vleugels heb ik gedekt met 50 mm tape, 1 heeft bubbels de andere is strak.
    Denk dat het hout zeer droog moet zijn anders krijg je waterdamp als de zon opwarmt.
    Een poging om de nu bestaande bubbels er uit te strijken lukt niet.
    Je mag ook niet te warm strijken, weet niet hoeveel graden schuim kan hebben ?

6. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Ik heb me ook sufgepiekerd hoe je met de ene folie bubbels krijgt en met de andere niet.
    Als je probeert bubbels weg te strijken moet je zowiezo een gaatje in de bubbel prikken. Maar dat hielp bij mij ook niet.
    Als te heet strijken een rol speelde, dan zou dat toch met beide merken folie zo zijn? Zou me kunnen voorstellen dat er dan gas uit het schuim komt, maar het schuim was hetzelfde bij de twee folie merken.
    De vleugel was abachi geloof ik. Maar ook met beide folie merken.

7. Hein.z

Hein.z

Lid geworden:
    26 jul 2019
    MVC Cumulus Kampen / RMV Phoenix Hoogeveen
    Ik heb het min of meer opgelost (na de eerste rampzalige onderhelft) door heel stug van voor naar achter te werken. Vastzetten
    op de neuslijst, en dan naar achteren toe straktrekken en stukje bij beetje over de hele vleugel steeds verder naar achter toe
    vast te plakken. Dan nog lukt het niet helemaal zonder bubbels. Vervolgens een combinatie toegepast van gaatjes prikken met
    een speld, en strijken met het randje van de strijkbout. Dat laatste gaat beter: je krijgt het dan wel vastgeplakt, maar het wordt
    niet zo heet waardoor er geen grote blazen vormen. Wel weer een risico van deuken maar dat neem ik ondertussen maar
    voor lief.

Achteraf spijt dat ik de vleugel niet toch in de 25g glas gezet heb - maar goed, dat kon ik van te voren niet weten. De fraaie
    "live" hinges van de mefisto blijken bij de afwerking echt een nadeel: ik durfde epoxy niet aan omdat ik bang was de scharnieren
    vast te harsen. Met folie blijkt ook geen sinecure. Deze vleugel is echt voor lakken bedoeld, maar dat moet dan weer met
    lak op waterbasis die ik niet echt voorhanden had. Pfft.

8. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Ik geef bij volledig ingedekte vleugels de voorkeur aan lakken, op abachi moet dat beter gaan dan op balsa.
    Voor ik er iets aan doe ga ik een paar vluchten doen, kist gewoon worden zodat ik niet een maiden moet doen met een prachtig afgelakte kist :)

9. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Demonteren om de futaba ontvanger te vervangen door mijn test ontvanger, vlieg helaas met spectrum
    Alles zit op een plaatje multiplex , 2 schroeven en de kwiklinks los , kan langs de cockpit naar buiten.
    Mooi zo een verzorgde montage, zo leer je nog eens wat bij.
    Motor is een binnen loper met een 10/6 klapprop.

Razor aangemaakt op mijn spectrum zender en alles getest
    Na montage volgt een test van de stroom met een 3000 mW lipo

20220205_132310.jpg

20220205_132357.jpg

20220205_132404.jpg

20220205_132445.jpg

10. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Alles terug op zijn plaats met 6 ch spectrum ontvanger.
    De voorkant van de romp is verstevigd met carbon, de ontvanger zit daar juist voorbij met 1 lange antenne in een buisje die recht naar achter wijst,
    de korte antenne staat verticaal

Test met half lege accu 360 W 34 A met lipo 3000 mA 30 C koud.
    Dat word 400 + met een volle en warme accu
    Met een vlieg klaar gewicht van 1760 gr ruim voldoende

20220207_220535.jpg

11. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Gisteren testvlucht.
    CG geregeld , 2 streepjes op de romp.
    Om zonder flaps of spoilers te landen 3 modes afgesteld
    Mode 1 start : stabilo en ailerons neutraal , van op mijn wagentje met 50 % uitslag op hoogte lukte niet, zwever bleef op de kar.
    2 e poging met 100 % ging moeizaam door het natte gras bleef de snelheid beperkt, maar eenmaal los ging het met een hoek va 45 ° vlot .

Mode 2 cruise: stabilo 2 mm up aileron neutraal, motor af toestel rolt naar recht 10 klik bij trimmen ailerons geeft een vrij stabiele vlucht .
    Na een vlotte afdaling, snelheid te hoog om echt te zweven , 2e stijging iets down getrimd minder stijl maar door de hogere snelheid stabielere stijg vlucht.
    Boven iets meer up getrimd dat begint meer op zweven te gelijken :)

Mode 2 landing, stabilo 3 mm up, beide ailerons 2 mm up met 5 sec vertraging , vrij hoog de landing ingezet en naar mode landing , dat gaat boven verwachting , kist zakt horizontaal naar het veld en even beetje extra up juist boven de grond en model landing, schatting afbouwen hoogte 10 m zonder snelheid toename lengte 40 m.

Ben zeer tevreden over mijn aankoop, nu ga ik de veugel bespanning verwijderen want pogingen met heet strijkijzer of hete lucht leverde alleen maar verkleuring op .

Dat geeft me gelijk de kans om de onderkant donker blauw te maken, zichtbaarheid is met witte vleugels niet goed

Danny-P47 en Cnn vinden dit leuk.
  12. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Na een aantal vluchten ben ik gestart met het vervangen van de bekleding, een beetje opwarmen en die liet gemakkelijk los.
    Wel bleven er resten verf van de bekleding achter, weg geschraapt met een breek mes en de resten met tinner verwijderd.

20220505_132654.jpg

20220505_132704.jpg

20220505_140857.jpg

Paul Siemons, Berrie en serge pot vinden dit leuk.
  13. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Een vleugel bekleed, gisteren mee gevlogen, gelijk het verschil kunnen zien in zichtbaarheid tussen oude bekleding wit en nieuwe bekleding blauw aan de onderzijde , spectaculair, zag gewoon de halve vleugel rondvliegen :)

20220509_175311.jpg

20220509_175334.jpg

Danny-P47 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina