Opvolgertype Spektrum AR610

pompebled

Forum veteraan
Goedemorgen,

Ik heb een Joysway Focus 2 zeilboot onderhanden, die 'het niet meer doet'...
Er zit een Spektrum DX6 G3 bij met een Spektrum AR610 ontvanger.
De roerservo en zeilwinch werken op de servotester naar behoren.
De ontvanger werkt niet meer, de led gaat niet meer aan, het bindprotocol geeft geen resultaat. De print is ingegoten, maar gezien de staat van de boot, sluit ik niet uit dat er ooit een sloot water in de sectie met de aansluitpennen heeft gestaan.

Zowel de zender en ontvanger schijnen op leeftijd te zijn, als ik de documentatie bekijk en de ontvanger is uit productie en dus nagenoeg niet meer te vinden (behalve voor belachelijke prijzen op Amazon e.d.).

Vragen:
1) Wat is het opvolgertype voor de AR610?
2) Heb ik überhaupt een 'air' receiver nodig in een boot, of zou deze set destijds gekozen zijn met het oog op het 'dual protocol' van zender en ontvanger?
3) Kan ik de gok nemen en een Chinese kopie bestellen, die de helft goedkoper is, zoals deze?
Ik gebruik zelf geen Spektrum spullen en zie de Spektrum DX6 3G niet genoemd in de lijst van compatibele zenders...

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Na een hoop geharrewar met een Spektrum voor het zeilen de zender afgestoten en overgestapt op Futaba T6K, voldoende instelmogelijkheden en al twee jaar foutloos. Mijn collega zeilers zweren echter bij de Flysky i6 en komen in de regel voor mij aan de finish.

Deze lijkt dezelfde en is nog een paar Euro goedkoper Jan. Gr. Klaas.
Hallo Klaas,

Dat is ook mijn 'probleem'; ik werk niet met Spektrum en weet er dus te weinig van om te kunnen beoordelen of deze Chinese kloon überhaupt gaat werken met een DX6 G3 zender.

Groeten, Jan.

Spektrum:
AR (air) en SR (surface) receivers en transmitters kunnen niet door elkaar gebruikt worden.
De DX6 G3 is een "air" zender dus zul je AR receivers moeten gebruiken.
Of je voor een boot een AR or SR zender/ontvanger gebruikt is een eigen keuze, beide kan.

Verder.
vroeger gebruikte Spektrum het DSM2 protocol, tegenwoordig hebben ze het DSMX protocol.
DSMX zenders kunnen niet binden aan DSM2 ontvangers, voordat Spektrum weer de schuld krijgt, die protocol wissel was nodig vanwege wetgeving, dus geen keuze.

Jou DX6 G3 zender heeft (als het goed is) geen DSM2 protocol meer, maar DSMX, je zult dus een DSMX air (AR) receiver moeten gebruiken.
Ik heb niet op de links geklikt van de clone receivers die aangegeven worden, maar in de titel staat DSM2, ik denk dus dat die niet gaan werken.

Zoek gewoon op Spektrum DSMX AR receivers, er staan er zat gebruikt te koop, die gaan werken.

PS, ik gebruik wel Spektrum, maar ben er geen fan van.

Lemon ontvangers zouden ook met Spektrum DSMX moeten werken. Zelf geen ervaring mee hoor.

Reikwijdte test is geslaagd, de volledige lengte van de Looxmagracht zonder problemen overbrugd. Door de grijze zeilen van deze boot, was ik die eerder 'kwijt', dan het radiografische contact...

Groeten, Jan.

• Like
Reactions: k-k
Back