OS Max-H 40 vintage probleem!?

Dan gaat er ergens iets fout want ik heb niks langs zien komen...
Brutus, ik had via de mail de reactie ontvangen en beantwoord, niet aangekomen bij jou. Zal aan mij liggen, weet nog niet hoe het precies werkt allemaal. Had je ook op persoonlijke titel wat gestuurd, maar zag geen verzendknopje. Hier is mijn mailadres, gaat beter denk ik, tot ik weet hoe het werkt!
xxxx@xxxxxxx
Ik hoor graag van je, bedankt voor het aanbod, ik stuur ze zeker op, leer ik ook weer van!
Gr.Tom

Laatst bewerkt door een moderator:
email adressen en telefoonnummers kun je beter via een "conversatie" versturen, hier openbaar plaatsen is vragen om spam.
klik op je naam rechts-boven, kies "conversaties", klik "start nieuwe conversatie", schrijf je tekst, en klik op "plaats reactie".
Ik heb mijn moderatie rechten gebruikt om de betrokken gegevens te verwijderen.
Laat me weten als je het daar niet mee eens bent.

Groet,
Max.

Laatst bewerkt:
Heb je al wat ontvangen van mij??
Nope... Maar kijk zometeen even naar de rechterbovenkant van je scherm (even helemaal naar boven scrollen, dan zie je een rood cijfertje 1.
Daar kun je op klikken en beantwoorden

Ik ben hem nog niet vergeten...
De motor ligt al enige tijd in de pure Aceton (een van de weinige middeltjes die IK ken diecastor residue oplossen) met zo nu en dan een ritje in de ultrasoon (gedestilleerd water met Dasty).

Er blijft nogsteeds zichtbaar vuil uit komen, en zo lang gaan we door. Vroeg of laat moet ie loskomen.

Ik ben hem nog niet vergeten...
De motor ligt al enige tijd in de pure Aceton (een van de weinige middeltjes die IK ken diecastor residue oplossen) met zo nu en dan een ritje in de ultrasoon (gedestilleerd water met Dasty).

Er blijft nogsteeds zichtbaar vuil uit komen, en zo lang gaan we door. Vroeg of laat moet ie loskomen.
We hebben geen haast, wel een probleem met die constructie!!
Gr.Tom.

Ik kan melden, dat deze toch wel een zéér hardnekkige is, MAAR....
Volgens mij zie ik nu, als ik goed kijk, dat de pen een paar tiende mm naar buiten gekomen is.
Als ik langs de zuiger kijk, zie ik de kopse kant van de pistonpen nét naar buiten piepen, en dat WAS niet zo toen ik hem in handen kreeg.... We zijn er nog niet, maar er IS beweging.

Op dit moment een vier weken lang bad in Aceton afgewisseld met een dagje WD40, daarna gaat ie weer terug de Aceton in.
De Aceton verkleurt, en er liggen wat schilfertjes carbon op de bodem, allemaal tekenen dat hoewel ERG langzaam, er toch wel IETS gebeurt.

Het is me nog niet gelukt om een trek-gereedschapje te maken, vanwege de nogal vervelende binnenmaat van de pistonpen (2,4 mm).

Vanavond, vóór hij weer terug de aceton in gaat, gaat ie nog even een half uurtje in de oven: de zuiger is aluminium, de pistonpen is staal.
Aluminium zet meer uit dan staal, dus met wat geluk....

Aluminium zet meer uit dan staal, dus met wat geluk....
Op basis hiervan, zou dit mischien lukken:
een alu pen draaien, op exact 2.4mm (of een fractie groter) zodat de alu pen net-net niet in de piston pen past.
Dan de alu pen in de vriezer en de motor in de oven zodat de alu pen net in de piston pen past.
Dan de hele boel weer in de oven, omdat het alu harder uitzet als het staal zal de pen toch redelijk vast komen te zitten in de piston pen.

Nou... heel pienter idee, ik had er nog niet aan gedacht.
Maar dat stuit op nogal wat practische bezwaren.
1- Aluminium ZO dun draaien over toch een iets grotere lengte, met een krimppassing, vergt een draaibank EN kennis van draaien die ik niet bezit.De boring in de pistonpen, is vermoedelijk destijds ook niet met een consistente passing geboord.
2- die boring is vermoedelijk vies van binnen, wat het plaatsen van die pen (je hebt maar één kans) een beetje een lastige zaak maakt
3- meest belangrijk: hoe krijg je die pen er daarna weer uit? Verwarmen helpt niet, en ik heb geen vloeibare stikstof of CO2.

De pistonpen is overigens TE hard voor een linkse of gewone tap, die kaatst er gewoon overheen zonder te "bijten"...

Laatst bewerkt:
Back