Oude tamya subaru brat aan de praat krijgen

Beste mensen,

Enige tijd geleden is mijn moeder overleden en moest haar huis leeg gehaald worden. Op zolder kwam ik nog wat dingen van m'n pa tegen, waaronder z'n oude Tamya Subaru Brat, en een zender incl crystal op dezelfde frequentie.

Nou wil ik die graag weer aan de praat krijgen, maar er zijn een paar punten waar ik mee zit. Zo was m'n pa elektrotechnicus, dus niet alles lijkt op de voorgeschreven manier in elkaar gezet te zijn. Waar de accu hoort te zitten zit een plastic bak met een aantal accu't met een metaaltje aan elkaar gesoldeerd. Zal best gewerkt hebben, maar ik zie het somber in dat die nog op te laden is. Ook heeft ie zo te zien een ander stekkertje richting de accupack gemaakt.
0bGCbeM.jpg

(dat roode stekkertje dus.)

Dat lijkt me allemaal niet zo'n probleem. Een goede accupack en de juiste stekkers er aan zetten zal wel te doen zijn.

Waar ik meer mee zit is dat de antenne niet meer vast zit aan het snoertje dat er naar toe liep. Heeft dit enkel gevolgen voor het bereik? m.a.w. kan ik de auto aan de praat krijgen door de zender naast de auto te houden? De antenne repareren komt dan later wel. Kwestie van solderen.

En aan de aan/uit schakelaar zit een snoer los. Wederom met een stekkertje er aan. Maar ik heb geen idee waar dat voor zou (kunnen) dienen. Het snoertje is al te zien op bovenstaande foto, en hier een foto van de stekker.
6JaFjhX.jpg

De rest van de auto ziet er goed uit en lijkt me in orde. Ik heb hem even aan een oude voeding gehangen (7V), maar helaas gebeurde er helemaal niks.

Heeft iemand enig idee of dit nog te redden is? Ik kom wel handleidingen tegen voor de Subaru Brat, maar dat lijkt een ge-update versie te zijn. Ik heb zo'n vermoede dat deze van eind jaren 70, begin jaren 80 moet zijn. Aangezien ik niet anders weet dan dat ie altijd op de kast stond thuis toen ik klein was.

Alvast heel erg bedankt. En als er andere foto's ofzo nodig zijn voor een diagnose hoor ik het graag.
Of als iemand in de buurt van Hoorn een betrouwbare winkel weet waar ze er iets mee kunnen bijvoorbeeld, dan hoor ik dat ook graag. Ik ben (nog) niet zo heel erg thuis in de modelbouw-auto's.

Beste,de elektronica is niet meer up to date en door het lange stil staan,al dan niet in een vochtige ruimte,kan er vanalles zijn aangetast.Hiermee verder gaan zou ik dus hoogstwaarschijlijk niet doen,met de wagen opzich wel! Als je even kijkt op hobbyking vind je voor 10 euro een moderne elektronische snelheidsregelaar. De motor in de wagen zou je misschien nog kunnen redden door deze door te spuiten met electric motor cleaner,daarna de bussen vooraan en achteraan een drupje olie geven en testen.Je kan deze ook in water hangen en laten lopen,bijvoorbeeld op een AA accu,hierdoor wordt alle vuiligheid eruit gespoeld,daarna motorcleaner en olie.
Servo's kan je testen,je weet nooit. Ook deze zijn redelijk goedkoop te vinden als het maar dient om een "oudje" weer op te maken.
Anders moet je even de handleiding opzoeken op internet,kan je heel het chassis misschien een rebuild geven,heb ik zelf ook gedaan met een aantal wagens van mijn vader,onderandere een monster beetle waarvan jou auto zeer veel weg heeft.Altijd fijn om te weten dat alles terug netjes proper in elkaar steekt en geolied en ingevet is.Zo kan je af en toe toch nog eens het vintage gevoel hebben en een rustig ritje maken.Indien interesse kan ik je wel foto's doormailen van mijn originele monster beetle handleiding.

Hiermee verder gaan zou ik dus hoogstwaarschijlijk niet doen,met de wagen opzich wel! Als je even kijkt op hobbyking vind je voor 10 euro een moderne elektronische snelheidsregelaar.

Waarom niet? Nee heb je en ja kun je krijgen. Als je het niet probeert.... De ervaring leert dat de elektronica wel de tand des tijds overleeft. Trouwens, gezien de leeftijd is de kans groot dat hier nog een mechanische regelaar in zit.
En dan iemand zonder kennis en ervaring naar Hobbyking sturen is ook weer zoiets, langs een winkel of een mede RC forummer in de buurt sturen is beter voordat er verkeerde en overbodige zaken worden gekocht.

Het is natuurlijk persoonlijk maar voor 10 euro een nieuwe moderne regelaar is echt niet veel geld. Als je dan niet bekend bent met Rc kan je naar mijn mening hiermee het beste beginnen. Achteraf misschien wel de oude opknappen als je wat kennis van zaken hebt. Maar das mijn mening :)

Maar als het niet nodig is.....

Als ik kijk naar de soort draadjes zou ik bijna zeggen dat er een Robbe ontvanger en servo's in zitten en dan mogelijk met de oude type Robber stekkers loop jer met een moderne regelaar weer tegen een ander probleem....

Dan zal het gaan om het middelste stekkertje op dit plaatje:

servostekkers.jpg

De eerste foto doet het bij mij niet?

Persoonlijk vind ik dat een vintage auto een machnische regelaar zou moeten hebben, maar dat ben ik.
Waar heeft u stroom om aangesloten?
Direct op de motor of op de regelaar?
Als u stroom op de regelaar aansluit zal hij het niet doen, omdat die waarschijnlijk nog in de neutraal stand staat.
Als u stroom op de motor zet zou deze moeten gaan draaien.
Het beste is om hem in een bakje ( gedemineraliseerd ) water te leggen en er dan stroom op te zetten, dan word hij een beetje schoon gespoeld, en misschien de borstels nog iets gepolijst.
En dan dus een poosje onder water laten draaien, en dan eruit halen goed door spoelen, en dan wat olie op de glijlagers.

Zijn de stekkers niet geoxideerd?

Deze wagen zoveel mogelijk vintage laten is het devies.
Het snoertje aan de schakelaar is oorspronkelijk om de ontvanger accu op te laden.
Zoals al gezecht is zit in deze wagen nog een mechanise snelheidsregelaar.
Het was destijds normaal dat er twee accu,s gebruikt werden, een vor de motor en een voor de afstandbesturing.
Ik kan zo natuurlijk niet zien of dat ooit aangepast is.
Eigenlijk zou je het beste er eens mee bij een tamiya kenner mee langs moeten gaan.
Wil je zelf wat meer onderzoek doen, http://www.tamiyaclub.com/forum/index.php?showforum=39 op deze site hebben ze een specaal stukje voor vintage tamiya wagens.
Grt Rob

Jullie hebben volledig gelijk, vintage laten inderdaad. En ja... Als het niet nodig is, inderdaad ook waar. Maar ik ben van principe, lap alles op maar werk met een nieuwe elektronische regelaar. Zo kan je af en toe nog rijden,en mocht je hem achteraf toch op de plank zetten steek je de oude elektronica erin. Iedereen hier weet best hoe snel je auto er plots vandoor kan gaan met die oude regelaars. Met als gevolg brokken, en dus de nodige kosten. En bij een vintage wagen ook nog eens de zoektocht naar degelijke spares.

je kan ook bij Conrad een regelaar halen van 30 euro
en alle kabeltjes met tie wraps alles mooi vast maken

Ik heb 1 auto met mechanische regelaar gehad en die heeft het nooit goed gedaan.
Als je plezier wilt hebben van je auto zou ik de elektronica moderniseren.
Voor zover ik heb meegemaakt is dat ook altijd toegelaten bij vintage races bijv.

Interessant project. De mechanische regelaar (MSC) heeft zijn charme, maar je motor en tandwielen krijgen wel een flinke klap omdat je laagste stand meestal 1/3 gas is. Langzaam rijden is er niet bij en als je langere tijd niet op volgas rijdt, gaan je weerstanden nogal warm worden.

Ik heb zelf ook wat oudere auto's, zoals sommigen hier weten. Voor op de plank blijft de AM ontvanger er gewoon in, en de MSC natuurlijk ook. Ga ik met een auto rijden, dan gaat de oude electronica in de reserve-bak, en komt er een 2.4 GHz ontvangertje in, en een fijn regelende ESC. Voordeel van de 2.4 GHz is dan vooral dat je vaak een failsave hebt, die de auto kan laten stoppen als het bereik weg mocht vallen. Ik heb met oude AM setjes nog wel eens gehad dat het goed leek te werken, en dan ineens het stuur naar links of zo klapte, ondanks een goed ontstoorde motor. 1 keer heeft dat tot schade geleid, andere keren scheelde het weinig.

Voordeel van een ESC is dat je, in ieder geval bij de 45A versie van Hobby King, de auto zelfs als een crawler kan laten rijden, zo langzaam. Dat rijdt toch wel een stuk lekkerder, en is ook veel beter voor je motor, tandwielen, en andere slijtende delen.

Back