Paar uur bouwen = 24 uur niezen en proesten

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door mrblobby, 18 jan 2009.

1. mrblobby

mrblobby

Lid geworden:
    1 nov 2006
    Beste modelbouwers,

Ondanks dat ik sind mijn 12de met modelbouw bezig ben en dus regelmatig met CA lijmen werk, heb ik sinds in aan mijn eerste vliegtuig bouwdoos begonnen ben een flink probleem. Als ik een paar uurtjes bezig ben geweest met zagen schuren en lijmen begin ik na een uurtje of 2 te niezen en krijg ik een druipneus. Dit houdt me bijna de hele nacht wakker en de volgende dag zit het nog de nodige uren dwars. Ik vermoed dat dit voornamelijk te maken heeft met de gebruikte Zap en kicker (accelerator) te maken heeft.
    Zijn er meer bouwers die hier last van hebben? Zo ja, wat kan ik hier het beste aan doen? Ik heb al gedacht aan een masker, maar dat werkt niet lekker. Tijdens het zwaardere schuurwerk draag ik wel een stofmasker.

2. hezik

hezik Guest

Zap en zip kicker zijn geen leuke zaken voor je longen. Toch denk ik niet dat daar je probleem vandaan komt.

Als je balsa gaat schuren levert dat een zeer fijn stof op. Dus niet alleen bij het groffe schuurwerk een stofkap op.

Bij ons op de club is een zeer ervaren bouwer allergisch geworden voor balsastof.. hij heeft, voor zover ik weet, dezelfde klachten als jij. Zodra je bij hem in de buurt een plankje balsa ook maar een beetje schuurt, krijgt hij er last van.

Een heel andere optie zou overgevoeligheid voor epoxy kunnen zijn. Als je regelmatig epoxy op je huid krijgt, krijg je een overdaad aan aminozuren.. je kunt dus overgevoelig en zelfs alergisch worden voor Epoxy als je het te vaak op je huid krijgt.

3. Theo Coenen

Theo Coenen Guest

Dit kan ook komen door het zeer fijne balsastof. ik heb daar veel last van, zeer zeker als ik weer eens veel geschuurd heb. De volgende keer dan dus een mondkapje op bij het schuren en een mondkapje met koolstof filter bij het lijmen met ca en activator.

4. hezik

hezik Guest

Of gaan lijmen met witte houtlijm.. Bison heeft een 5 minuten variant hiervan tegenwoordig, is een erg goede lijm voor balsa..

5. fabianvzwol

fabianvzwol

Lid geworden:
    26 jun 2006
    als ik bezig ben met zagen, of het smelten van de secondelijm(als mijn boutafel weer eens vies eens). Gaat het raam goed open en de mondkap en bril op.

6. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Dit klinkt alsof je een aardige allergie aan het opbouwen bent.
    Ik zeg expres "opbouwen", want dit kan stapsgewijs gaan.
    Sommige mensen zijn na het eerste gebruik van bepaalde dingen er meteen gevoelig voor, bij anderen duurt het maanden of soms zelfs jaren.
    Je schrijft dat het tijdens zagen, schuren en lijmen optreedt.

Om een en ander uit te sluiten zou je het volgende kunnen doen:
    Ten eerste je werkplaats schoonmaken en luchten.
    Achtergebleven stof en dampen worden op die manier uitgesloten.

Vervolgens:
    - Een avond ALLEEN zagen en schuren
    Vervolgens afwachten of er iets optreedt als druipneus, niezen enz.
    - Twee avonden daarna lijmen (je hebt tenslotte al spul gezaagd, dus)
    Vervolgens weer afwachten of er iets optreedt.

Als er na een van de avonden niets aan de hand is, en de andere avond wél, kan je er dus redelijkerwijs van uitgaan dat het werk van de ene avond de oorzaak is.

Beschermingsmaatregelen:
    Tijdens zagen en schuren:
    - Goed afzuigen tijdens de werkzaamheden
    - een halfgelaatsmasker met een goed stoffilter én koolstoffilter dragen.

Als het optreedt na het gebruik van lijm en activator:
    - ander type lijm.
    - Ook tijdens lijmen goed afzuigen

Ik weet niet of er filtermaskers zijn die de dampen van bepaalde lijmen filteren, dus met dat advies ben ik wat terughoudend.

7. arnold remkes

arnold remkes

Lid geworden:
    23 feb 2006
    Stofkap gebruiken.

Inderdaad een goede stofkap of maskertje kopen.
    Ik heb dezelfde ervaring; nooit iets aan mijn longen gemankeert, en ik rook al 25 jaar niet meer. In het voorjaar is er Astma geconstateerd. (Na 3 jaar modelbouwen, voordien nooit geen problemen.) Er zijn houtsoorten die zelfs kanker kunnen verwekken. Balsa stond daar gelukkig niet bij.
    Ook ik heb nu bij het minste houtstof al last van een droge hoest etc..

8. mrblobby

mrblobby

Lid geworden:
    1 nov 2006
    Bedankt alvast voor de tips. Ik ga zeker eens proberen alleen te schuren/zagen en niet te lijmen. Dan weet ik in ieder geval waar het vandaan komt. Het vreemde is dat ik de laaste keer tijdens heb bouwen nog nergens last van had, wel een paar uur later...
    Ik bouw deels in de woonkamer (snijden, lijmen af en toe een beetje schuren om iets pas te maken) als er meer geschuurd moet worden ga ik mijn garage in en draag daarbij een stofkapje. Ik zal eens op zoek gaan naar een betere stofkap, die ik nu heb van de Gamma passen slecht. Ze lekken telkens aan één kant van mijn neus waardoor bij koud weer mijn bril aan een kant meteen beslaat en na een paar minuten gewoon drijfnat is van de kondens, erg onhandig!

Ik heb ook die snelle houtlijm, kan je dat op hout altijd gebruiken, ook als de handleiding CA voorschrijft? of is het toch minder sterk?

9. hezik

hezik Guest

Als je hout lijmt, kun je voor elk 'CA-klusje' ook witte houtlijm gebruiken.

Het kan alleen zijn dat de bouwwijze echt is bedacht voor CA. BV. Top-Flite wil wel eens een 'interlocking constructie' gebruiken die je eerst helemaal moet opbouwen en dan lijmt door er drupjes dunne CA tussen te laten vallen. In zo'n geval kan witte houtlijm lastig zijn, alhoewel het ook verdunbaar is met water.

Zeker met dunne CA heb ik ook last van de dampen, het trekt op je ogen en slaat op je longen, maar een half uurtje na het klussen is dat al lang weg, eigenlijk vlak na het lijmen al.

Balsastof is een zeer fijn stof wat blijft dwarrelen in je huis. Dat kun je dagen later nog terugvinden op plekken waarvan jij dacht dat het niet kon komen.

Als je het niet vertrouwt, is het natuurlijk het verstandigst om even bij de huisarts langs te gaan voor controle..

10. pietervisser

pietervisser

Lid geworden:
    10 apr 2005
    ik heb dezelfde klachten als ik flink aan het schuren ben geweest. Voornamelijk balsa stof wat bij mij een loopneus veroorzaakt.goede mondkap op en geen problemen....

11. mrblobby

mrblobby

Lid geworden:
    1 nov 2006
    Houden de klachten bij jou ook zo lang aan na het bouwen ?

12. Dazzler

Dazzler

Lid geworden:
    19 jun 2006
    Ik heb zelf ook last van allegieën, huistofmijt, hooikoorts....

Het gebruik van CA lijmen slaat bij mij ook vaak op de neus en ogen, maar gaat evenwel bijna onmiddelijk weer weg als de CA dampen verdwenen zijn.

Bij het schuren van balsa krijg ik echter ook steeds last van een druipneus en niesbuien. (en een enorm droge keel) Meestal duurt dit zolang ik bezig ben, ik werk in een garage, als ik even buiten loop dan beterd het wel.
    Balsa is enorm fijn stof, voor de helft haast onzichtbaar, en zo licht dat het niet valt maar blijft ronddwarrelen. Dat adem je dus constant in (je merkt dat ook als je je neus goed snuit achteraf....)

Ik heb geïnvesteerd in een degelijk stofmasker (niet zo'n stoffen prul dat amper aansluit tegen je gezicht, en waar het stof dus nog evengoed tussendoor kan) zo'n rubberen gasmasker haast.

Werkt niet altijd even leuk, en ik draag het dan eigenlijk ook alleen als ik met schadelijke producten bezig ben (epoxy, polyester, solventen) of als ik begin te schuren (zowel balsa als polyester/epoxy/glasvezel)

Mijn gezondheid is me iets meer waard dan het eventuele ongemak tijdens het knutselen...

13. pietervisser

pietervisser

Lid geworden:
    10 apr 2005
    een paar uurtjes meestal. veel snotteren en traanogen.
    ik denk een uurtje of 4, soms wat meer dan weer wat minder... geen 24 uur in ieder geval.
    hier ook last van een lichte hooikoorts..

14. hezik

hezik Guest

Na de bouw van mijn Cessna heb ik zelfs een tijdje antibiotica geslikt wegens een lichte longontsteking.. dus ja, je kunt er na het klussen last van houden.

De oplossing bestaat uit meer dingen.. bv. als je netjes bouwt, hoeft er niet zo heel veel geschuurd te worden.. en dat schuurwerk dat er is, doe je met goede stofkap op, of met goede afzuiging.. dat scheelt al een hoop.

15. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Als ik heel veel zip kicker gebruik krijg ik zelfs bronchitis, heb dat 2 keer gehad nu (gelukkig al jaren geleden) Eigenlijk alleen met zip kicker, niet met andere activators. Antibiotica-kuurtje en van die pufjes (die apparaatjes die je moet inhaleren) en met een week was het weer goed.

Van gewoon hout schuren heb ik totaal geen last, al zit mijn hele neus vol met stof, dat doet me niks.

Van secondenlijm ga ik (als ik er boven zit) wel een beetje tranen, maar dat is normaal.

Maar het is dus wel iets om op te letten....

16. Hans N.

Hans N.

Lid geworden:
    9 feb 2003
    Blobby,

de sympomen die je beschrijft komen mij erg bekend voor.
    Een kennis van mij heeft ook een secondenlijm-allergie.
    Even wat secondenlijm ruiken en hij heeft er uren last van.
    Dit is een echte allergie, en je komt er ook niet van af.

Sterkte,

Hans

17. _Dutchy_

_Dutchy_

Lid geworden:
    28 dec 2008
    Wat betreft de filtermaskers.
    Ga eens op zoek naar een handel die industriële verf levert of een 'betere' verfhandel.
    Van 3M heb je koolstoffilters speciaal voor zulke doeleinden en 9 van de 10 keer hebben zulke bedrijven ze op de plank liggen.
    Ze gaan bijv. zo'n 18 uur mee en als je ze dus na bijv. 2 uur gebruik weer terug steekt in de verpakking heb je dus nog 16 uur over (actief absorberende filters dus zolang je ze in de buitenlucht houdt gaat de werking achteruit).
    Goedkoop zijn ze zeker niet maar dat weegt m.i. niet op tegen 24 uur ongemak per knutselavond.

Voorbeeldje:
    3M gas/dampmasker

http://solutions.3mnederland.nl/wps...E3E02LECFTDQKKT1_nid=GSS8NNRH2MbeBXG281LQ4Dgl

**EDIT**
    Owh ja, ik gebruik bijv. bovenstaand soort als ik met 2 componentenverf (industrieel) aan de gang moet. Anders ben je na een uurtje zo stoned als een garnaal en heb je 24 uur koppijn van hier tot Tokio.

Toegegeven, als ze je zo aan je bouwplank met zo'n masker op bezig zien neemt niemand je meer serieus maar nogmaals: gezondheid kun je niet kopen.

Laatst bewerkt: 22 jan 2009
  18. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
  19. John33

John33

Lid geworden:
    13 sep 2005
    Whaaaa haaahahahahahahaaa ROFL !!

DIE IS ECHT GOED !!!

20. mrblobby

mrblobby

Lid geworden:
    1 nov 2006
    Waar koop je die? Dan zien ze in ieder geval niet meer wie er aan het werk is ;-)

Deel Deze Pagina