Pichler Joker XL

Dat is dus alleen maar goed Justus. Wel... overweeg eens kleiner pootje zoals op de Rascal?
Gewoon met bowden aansturen.
Pootje is zelfs zelf te maken. ooit een gemaakt uit 2x alu strip, gevouwen, en verlijmd met UHU Endfest in de oven op 70 graad... 10 minuten bakken en klaar.
Als scharnierpunt een Graupner tankdoorvoer gebruikt. Dat zijn metalen hulzen met flens en schroefdraad. Bijna alsof het er voor gemaakt is...
Dat grote wiel stuurt echt niet beter. Met de Rascal kan ik keurig slalommen :D

De pootjes van HK voor achterop vond ik maar slappe hap.
Pootjes kun je zelfs lamineren uit meerdere lagen glas... desnoods met carbon roving. Wel malletje maken in piepschuim of ander materiaal.
Groet Bas

Pootje moet niet kleiner, ik heb al een nieuwe pen/ wielsteun moeten buigen voor eenbgroter wiel omdat de staart mij te dicht op de grond hing.

En.....het werkt perfect "why fix what isn't broken?"

Wacht effe... die je nu hebt opgeschroefd werkt naar behoren.. alleen je CG viel wat meer naar achteren?
Lekker laten zitten... en ja... als, als, als... je kan er dan nog een V-draad in prikken als je dat zou willen.

Ik redeneer anders, vandaar... ik blijf eeuwig tweaken... tot 100% happy ben. Dat heeft nu eenmaal met mijn mouwlengte van doen.
Van al dat geschud erg lang geworden... en weer opstropen. ;)
Groet Bas

Haha.. je haalt wat post door elkaar:weetnie:

Bij hobby4life ging zijn cg wat naar achteren door zijn wat grotere staartwielconstructie. Bij mij werkt het allemaal naar behoren.

Bedankt voor de tips!, vond zojuist nog een kunstof staartwieltje met een 2 veren systeem.. ik zat zelfs te denken, dit kan ik ook omgekeerd bouwen.. dwz.. ik stuur een losse stuur hevel aan.. en daar aan gaan de 2 veren naar het stuur heveltje van het staartwiel.

Je zou zelfs een meenemer vanuit het richtingroer kunnen doorsteken,
dwars door stabilo, daaraan een hevel (met stifttapborging, zoals hier op de foto).
Van daar uit de twee veerdraadjes naar het wieltje.
Uitslag kan je fijnafstellen. Met een te geringe uitslag maak je de draai ook niet.

Pootje achter is licht en sterk. En draagt gemakkelijk de landingskrachten.
Sig/Kavan heeft/had diverse groottes.

Maar goed... voor wat het waard is...

Groet Bas

Zo was ooit wel de bedoeling.. alleen ben ik zelf nogal preuts op het gebied herconstrueren daar wil ik pas aan beginnen als het echt niet anders kan..

In mijn 1ste post staat het staartwielbeugeltje dat ik bij HobbyIn heb gekocht. De blauwe bowden fungeert enigszins als schokbreker, die loopt in een bocht door de romp en zit maar op 2 plekken vast.
Daarnaast zit de verenstalen pen, waar het wiel op zit, met een boutje vast geklemd. Als er zoveel kracht op komt dat de bowdenlabel het niet voldoende kan opvangen, verdraait de pen en zit het wiel scheef. Ik kan dan nog maar 1 kant op taxiën maar de servo is iig niet stuk.

Dat laatste heb ik kunnen testen omdat ik het wiel nogal hard stootte met opbergen:rolleyes::rolleyes:
De pen verdraaide, de servo is nog heel, en ik kon hem makkelijk weer in de juiste stand terug zetten

Zo zit het nu hier ook.. bij overmatig druk op het wieltje buigt de bowdenkabel door..

Vraagje hier..

De joker heeft een Alu buis, deze lijkt 19mm diameter te zijn, alleen is dat niet zo.. het lijkt meer op 19.25mm enig idee waar ik deze maat kan krijgen?
Een nieuwe bestellen bij Pichler duurt minimaal 12 weken.. en 30euro..

Zou het een engelse maat zijn dan. 3/4 inch.
Hmm. dat zou dan 19.05mm zijn.. dit is echt nog wat dikker..
Ik heb hier een andere buis van een ander toestel dat is echt 19mm.. dat zit aaaaanzienlijk ruimer.

Ik had geprobeerd om om die 19mm buis een PVC krimp folie te krimpen.
Dat kwam ongeveer wel goed uit.
In het uiterste noodgeval ga ik dat proberen.

Bij dhzstore.nl kon ik namelijk voor een schappelijke prijs 19x1.5mm bestellen vanaf 500mm

En wat is daar de buiten diameter van. Je zou ze dan kompleet door een petrausch buis 20mm met hulzen kunnen vervangen. Karton lubbert uit op den duur en die van petrausch niet.

Back