Hallo,
een week of wat geleden heb ik een Piper Cub van 1.6 mtr spanwijdte gekocht om te gaan gebruiken als sleper.
Het toestel weegt nu vliegklaar 1800 gram en de motor die erin zit heeft met deze prop zo'n 2.5 kg thrust, lijkt mij genoeg om een fatsoenlijke zwever mee omhoog te nemen.
Ook heb ik grotere wielen gemonteerd van 105 mm diameter omdat het gras bij ons op het veld af en toe aan de hoge kant is. Dit is hem:
Hij is nu meest vliegklaar en ik wil beginnen met de aanpassingen voor het slepen.
De sleepkoppeling is binnen en komt er volgende week op. De bedoeling is om de koppeling net achter de vleugel te bevestigen met de servo in de romp, ik heb hier ruimte voor.
Ik zit nog met een aantal vragen en hoop dat jullie mij kunnen helpen omdat ik op dit gebied 0.0 ervaring heb...
Hoeveel trekkracht moet de servo voor de koppeling hebben? Deze komt erop:
Dan zit ik ook nog met de vraag hoe het met de roeren moet.. Als ik ga slepen dan zitten de roeren achterop flink in de weg als daar de sleepkabel langs moet lopen. Nu heb ik op de Taxi van Arjan gezien dat hij er een soort beugel overheen heeft lopen die de kabel geleid maar hoe doe ik dat bij mijn Piper? Het richtingsroer loopt tot over het scharnierpunt door naar voren en dat is een prima hoek waar de kabel kan blijven haken.. Iemand ideeën? Zo ziet de staart eruit:
De Piper mag nog iets gewicht hebben in de staart omdat ik met de accu's nog naar voren kan.
Graag jullie hulp en tips, alles is welkom!
!
Alvast bedankt en groeten,
Paul.
een week of wat geleden heb ik een Piper Cub van 1.6 mtr spanwijdte gekocht om te gaan gebruiken als sleper.
Het toestel weegt nu vliegklaar 1800 gram en de motor die erin zit heeft met deze prop zo'n 2.5 kg thrust, lijkt mij genoeg om een fatsoenlijke zwever mee omhoog te nemen.
Ook heb ik grotere wielen gemonteerd van 105 mm diameter omdat het gras bij ons op het veld af en toe aan de hoge kant is. Dit is hem:

Hij is nu meest vliegklaar en ik wil beginnen met de aanpassingen voor het slepen.
De sleepkoppeling is binnen en komt er volgende week op. De bedoeling is om de koppeling net achter de vleugel te bevestigen met de servo in de romp, ik heb hier ruimte voor.
Ik zit nog met een aantal vragen en hoop dat jullie mij kunnen helpen omdat ik op dit gebied 0.0 ervaring heb...
Hoeveel trekkracht moet de servo voor de koppeling hebben? Deze komt erop:

Dan zit ik ook nog met de vraag hoe het met de roeren moet.. Als ik ga slepen dan zitten de roeren achterop flink in de weg als daar de sleepkabel langs moet lopen. Nu heb ik op de Taxi van Arjan gezien dat hij er een soort beugel overheen heeft lopen die de kabel geleid maar hoe doe ik dat bij mijn Piper? Het richtingsroer loopt tot over het scharnierpunt door naar voren en dat is een prima hoek waar de kabel kan blijven haken.. Iemand ideeën? Zo ziet de staart eruit:

De Piper mag nog iets gewicht hebben in de staart omdat ik met de accu's nog naar voren kan.
Graag jullie hulp en tips, alles is welkom!

Alvast bedankt en groeten,
Paul.