Piper Cub aanpassen voor slepen

Hallo,

een week of wat geleden heb ik een Piper Cub van 1.6 mtr spanwijdte gekocht om te gaan gebruiken als sleper.
Het toestel weegt nu vliegklaar 1800 gram en de motor die erin zit heeft met deze prop zo'n 2.5 kg thrust, lijkt mij genoeg om een fatsoenlijke zwever mee omhoog te nemen.
Ook heb ik grotere wielen gemonteerd van 105 mm diameter omdat het gras bij ons op het veld af en toe aan de hoge kant is. Dit is hem:

Foto-VWBAMKQD.jpg



Hij is nu meest vliegklaar en ik wil beginnen met de aanpassingen voor het slepen.
De sleepkoppeling is binnen en komt er volgende week op. De bedoeling is om de koppeling net achter de vleugel te bevestigen met de servo in de romp, ik heb hier ruimte voor.
Ik zit nog met een aantal vragen en hoop dat jullie mij kunnen helpen omdat ik op dit gebied 0.0 ervaring heb...
Hoeveel trekkracht moet de servo voor de koppeling hebben? Deze komt erop:

Foto-3FEWUSKX.jpg


Dan zit ik ook nog met de vraag hoe het met de roeren moet.. Als ik ga slepen dan zitten de roeren achterop flink in de weg als daar de sleepkabel langs moet lopen. Nu heb ik op de Taxi van Arjan gezien dat hij er een soort beugel overheen heeft lopen die de kabel geleid maar hoe doe ik dat bij mijn Piper? Het richtingsroer loopt tot over het scharnierpunt door naar voren en dat is een prima hoek waar de kabel kan blijven haken.. Iemand ideeën? Zo ziet de staart eruit:

Foto-7CXIMEHM.jpg


De Piper mag nog iets gewicht hebben in de staart omdat ik met de accu's nog naar voren kan.

Graag jullie hulp en tips, alles is welkom! :-) !

Alvast bedankt en groeten,

Paul.
 
Als sleepkoppelings servo heb ik deze in de biglift gebouwd. Is een goeie betaalbare servo:

https://www.vliegtuigmodelbouw.nl/

klik op de afbeelding om te vergroten!

Code: DS9500
Merk: Dymond
Omschrijving: Dymond 9500 Digitaal
Prijs: € 29.90
Informatie:
direct leverbaar
4 st.
De nieuwe Digitale Powerservo
van DYMOND
. Dubbele kogellagers
Metalen tandwielen
GEGEVENS:
Inbouwmaat: 40x20x38mm
Stelkracht : 100 Ncm ( 4,8V) 120 Ncm (6V)
Steltijd: 0,15 sec ( 4,8V) 0,12sec ( 6V)
Gewicht : 51g
 
Als sleepkoppeling zou ik zelf niet die gebruiken die je gekocht hebt omdat deze koppeling naar mijn idee bedoeld is om in de neus van een zwever te bouwen. De ''buis'' loopt dan evenwijdig met de romp. Als je deze koppeling achter de vleugel ( = goeie plek!) bouwt dan moet je hem verticaal plaatsen. Het probleem is dan dat de sleeplijn doormidden snijdt.

In mijn ex- easycub heb ik deze koppeling gebruikt en in mijn beleving zou je die hier ook moeten toepassen:




Deze koppeling staat hier:
https://www.vliegtuigmodelbouw.nl/artikelen/1065-k.jpg

https://www.vliegtuigmodelbouw.nl/artikelen/1065-m.jpg


klik op de afbeelding om te vergroten!

Code: 1065
Merk: Graupner
Omschrijving: SCHLEPPKUPPLUNG
Prijs: € 11.80
Informatie:
direct leverbaar
1 st.
SCHLEPPKUPPLUNG
 
Voor wat betreft de struds tussen stabilo en kielvlak:

Ik wilde eerst ook een piper gaan bouwen, maar heb toch voor de biglift gekozen, onderandere vanwege dit ''probleem'' met de staart. Het richtingsroer loopt inderdaad gedeeltelijk over het kielvlak heen, wat dus het ''probleem'' met de sleeplijn kan geven.

Ik heb toen wel gedachtes gehad om hier toch struts in te bouwen. Volgens mij kan dat ook wel, maar je moet dan een soort van parabolische ''boog'' over het hoogteroer monteren. Het is slechts een eerste idee, maar misschien een basis om tot een goeie oplossing te komen. Ik zal schetsen en foto maken wat ik bedoel:





 
Laatst bewerkt:
Hallo Hendrik,

bedankt voor je tips en het meedenken.

De sleepkoppeling die ik heb gekocht komt niet verticaal maar horizontaal op de romp te liggen. Het mooie van deze koppeling vind ik dat de trekkracht die erop komt meehelpt bij het ontkoppelen. Op deze manier denk ik dat de servo niet zo onbenullig groot en sterk hoeft te zijn... Verkeerd gedacht ??

En v.w.b. de struds, ik zat zelf ook al aan zoiets te denken. Er zal iets overheen moeten komen dat absoluut vermijd dat de kabel in de roeren verstrikt kan gaan zitten. Ik zat zelf al aan koolstof te denken i.v.m. het gewicht maar ik weet niet of ik de radius kan halen.. Morgen maar eens even proberen, anders moet het maar van staaldraad.

We prakkezeren nog even ;-).

Groeten,

Paul.
 
Laatst bewerkt:
ja, als je hem horizontaal plaatst kan het. Als je hem maal héél goed vast zet. Sterk is ie zeker!

koolstof gaat lastig denk ik. Ook om de verbindingen te maken.

Succes!
 
Paul,
Zo'n sleepkoppeling als in de Easycup of die alu die Hendrik wat verder op zette kun je desnoods heel makkelijk zelf maken. Het grote voordeel is dat je hem véél makkelijker en steviger kunt inbouwen, en dat je de lijn veel makkelijker en sneller aan kunt koppelen. Verder is mijn ervaring dat ze veel betrouwbaarder ontkoppelen. ik heb meerdere van die haak-buisje-sleepkoppelingen gezien die blokkeerden of die niet goed vrij kwamen. Als je al zoiets neemt neem dan een Multiplex, met een pennetje wat naar voren schuift en niet zo'n haakjes ding.

Persoonlijk zo ik er niet over piekeren zoiets te gebruiken.
Ik heb op mijn Taxi dezelfde sleepkoppeling als op Hendrik z'n Easycub met een Graupner C5077 servo en die gaat zeer betrouwbaar en makkelijk open.
 
Dag Arjan,

het lijkt me het beste dat ik zondag maar eerst eens even goed kijk hoe jullie het doen voordat ik begin om er ook maar iets in te bouwen. Het zou jammer zijn dat het er na de tijd weer uit zou moeten..
Zoals het er nu uit ziet is de Cub klaar tegen zondag aan en gaat hij mee, bij goed weer ga ik er misschien zijn maiden mee maken..
We zien wel :-).

Groeten,

Paul.
 
ja doe maar eens goed kijken :-) Het is niet voor niks dat iedereen (echt iedereen) zo'n koppeling gebruikt........
 
Ik heb trouwens hetzelfdde probleem met mijn husky gehad wat roerflappen betreft.
Ik heb een klein ijzer staafje voor het rinchtingsroer gelijmd.
10 jaar gesleept en nooit 1 lijn tussen het roer gehad.
Mijn hoogteroeren waren ook zo maar daar had ik niets voor zitten.
1 keertje de lijn er tussen maar geen probleem geweest.

Foto-Y6YIOA8Y.jpg


Foto-Y8YLAANA.jpg

Foto-AG6ZBVIH.jpg

Foto-7GOOQZOY.jpg


Verder is slepen niet moeilijk.
Het is net zoiets als met vork en mes eten.
Het leuke van slepen is dat het wel lastiger wordt als je hoger komt.
Aan die haak heb je idd niets, met een stukje multiplex en een koper buisje kan je een prachtige sleephaak maken.

Ik heb even een manier van hoe je een sleephaak kan maken.
Als je zo weinig ruimte heb is het verstandig om een stukje flexibel kabel er tussen te zetten net als ik heb gedaan.
Je servo maakt een draai beweging en de pen schuift recht.
Hier staan een paar foto's het gaat om het idee
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=albumedit&key=3GSZN6F4&showmess=1
 
Laatst bewerkt:
Hallo Bertus,

kijk, da's een goeie met dat ijzerdraadje. Simpel en doeltreffend !

Mijn sleepkoppeling heb ik al in de ban gedaan, die komt er niet in. Zondag in Marknesse maar eens goed kijken hoe jullie specialisten het allemaal doen.

Dank voor de tips, Arjan ook, en tot zondag!

Groeten,

Paul.
 
Veel vragen en kijken, maar uiteindelijk je eigen kop volgen en beslissing nemen dás in mijn ogen de juiste weg.
 
Beetje zelf nadenken, altijd goed. Maar ik ga toch even de wijsneus uithangen :-)

Het ontkoppelmechanisme is één van die dingen op een sleper waar je absoluut geen risico's mee moet nemen. Als je in noodsituaties niet betrouwbaar kunt ontkoppelen zijn er in één klap twee toestellen naar de filistijnen.

Dus; niet beknibbelen op de ontkoppelservo. Neem daarvoor een goede standaardservo (kost je niet meer dan 12 tot 20 euro), er komt een dag dat je die servo 10-voudig terugverdient.
Ook met de haak geen risico's nemen. Als je er zelf een maakt volgens een beproefde constructie hoeft het je helemaal niks te kosten (ik maak ze van restjes die ik heb liggen), als je geen restjes hebt liggen zul je hooguit 5 euro materiaal nodig hebben. Koop je een kant-en-klare dan ben je met een euro of 15 klaar.

Alle haken op slepers die ik ken werken volgens hetzelfde principe: een pennetje wat omhoog en omlaag gaat door een buisje met daarin een inkeping. Je eigen weg gaan in hoe je dat precies doet kan geen kwaad maar hou alsjeblieft wel het principe aan.

Persoonlijk zou ik geen zwever slepen met een sleephaak die ik niet vertrouw. Ook klitteband is wat dat betreft een lastige; bij de start kan die zwever niet ontkoppelen en ook op hoogte is het knap vervelend als het klittebandje net iets te sterk blijkt. Ik heb daar meerdere zwevers en slepers mee aan barrels zien gaan.

Als zwever haak ik ook niet aan bij een sleper met een sleephaak die ik niet vertrouw.
 
een goede servo is een Hs75bb die kan enkelt slagen maken van 180 graden en wordt daarom ook vaak op mechanische landingsgestellen gebruikt .
 
De Piper had vandaag zijn maiden moeten maken maar een keer op het veld weigerde een rolroerservo... balen! Zul je altijd zien. Maar ben blij dat ie het op de grond en niet in de lucht deed.
Vanavond 2 stuks nieuwe Hitec's ingebouwd en alles lijkt nu goed. Morgen dan maar de grote dag :-).

Er is morgen ontzettend veel ervaring op het veld en daar gaan we kijken hoe het met de koppeling moet, zal ook wel goedkomen..

Tot morgen,

Paul.
 
hallo,
ik ben ook bezig met een piper cub te herbouwen.
nu wil ik er ook een sleepkoppeling in maken alleen zo dat het er nog wel mooi uit ziet, dus eigenlijk een beetje in de vleugel.
ik zat te denken om hem in de vleugel te maken en te zorgen dat alles in de vleugel zit zodat je vanbuitenaf niks meer van de koppeling ziet behalve het gat waar je het touwtje in doet dan.
hier paar plaatjes hoe ik het wil gaan maken.
bij de blauwe lijnen wil ik versteveging maken in de vleugel.
is dit mogelijk en uitvoerbaar??
pipersleepkoppeling.jpg


dsc03774e.jpg


als ik staks een sleepkoppeling in de vleugel heb tot hoeveel KG zwevers kan ik dan trekken, en hoeveel kracht kom er dan op de vleugel?

Groeten,
Niek
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Aan de vleugel kan je geen sleepkoppeling maken .
Trek je straks de vleugel van de romp , ook bij kleine zwevers komen snel grote krachten op de koppeling.

Die moet in de romp zitten .;)
Bij jouw ongeveer zoals op een BigLift .

Mvg Johan
 
Back
Top