Piper Tri-Pacer / Piper Colt

Het is wel bekend dat de ontwerpen van Richard Crossley het altijd goed doen. Naast dat ze vaak onconventioneel zijn, vliegen ze ook vaak erg goed.

Zo ook de Piper Tri-Pacer.

1749306210141.png

Dit is het succesvolle electro aangedreven model.

Ik via Richard al zijn tekeningen aangekocht en toestemming gevraagd om de onderdelen na te mogen tekenen zodat ik ze kan laser snijden. De puristen zullen zeggen snijdt gewoon die onderdelen uit. Ik vindt t persoonlijk een heel handig tool om sneller en nauwkeuriger modellen te bouwen.

Richard geeft aan dat met minimale aanpassing het model kan worden omgebouwd naar de Piper Colt. Dit gaat dus ook gebeuren. Echter worden er wel onderdelen gesneden voor 2 modellen aangezien zowel de Tri-Pacer en de Colt worden gebouwd.

1749307769276.png

In Fusion bijna alle onderdelen klaar.

1749307835139.png

De vleugeltippen bestaan uit massieve delen. De tippen van stabilo en kielvlak zijn gelamineerd. Daar ga ik waarschijnlijk plexiglas mallen voor maken waarom het hout wordt gebogen. Mm of 3 plexiglas zou hier prima voor moeten zijn.

Volgende stappen zijn afronden tekenwerk, de stringer gaten een offset geven (hierover later meer) en alle onderdelen nesten voor de snijsessie.

1749405371771.png

Voor de 2,5 mm balsa delen ben ik al aan het nesten. Voor het nesten heb ik eerst in fusion de delen waar nodig een offset gegeven. Dit doe je omdat de laser, net als bijvoorbeeld een zaag een breedte heeft. De outlines doe ik geen moeite mee voor maar de delen in de achterlijst bijvoorbeeld heb ik kleiner gemaakt zodat straks het onderdeel goed past. Ook overal tabjes aan gemaakt zodat het onderdeel in het plankje blijft zitten. Het vervelende is aan de laser dat de kop een actieve luchtaanvoer heeft. Hiermee blaas je eventuele kleine delen weg en kunnen deze in het honingraat rooster blijven hangen en de kop in de weg zitten. Zodra ik de rest van de onderdelen ook allemaal afgerond heb worden die ook genest en is het tijd om de laser aan te slingeren en een bouwpakket te maken.

Back