Plamuren, porienvuller, vernis,...

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Numisdy, 12 feb 2023.

1. Numisdy

Numisdy

Lid geworden:
    25 jan 2023
    Eenmaal je klaar bent met het beplanken, wat gebeurt er dan.....
    Je hoort over schuren, plamuren, vernissen, porienvuller, epoxy, verven....
    In welke volgorde gebeurt dit allemaal...
    Ben bezig aan mijn allereerste boot, de ulises, en zou die graag rc bouwen.

2. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Bijna ieder heeft zijn eigen voorkeur. Als ik het goed heb wil je met de boot gaan varen en is het belangrijk dat deze waterdicht is en tegen een stootje kan. Mijn advies is om de romp glad te schuren en een dan met epoxy twee of drie lagen 80 grams keperdoek op te leggen. Dan heb je een mooie strakke romp, die je af kunt werken met plamuur, primer en lak in de eindkleur. Hierin is mijn gedachtegang; Schuren van hout is gemakkelijker dan plamuur, epoxy/glasweefsel. Zet je een model met bobbels in epoxy met keperdoek dan heb je een hoop plamuurwerk en je schuurt door de epoxy en glasweefsel op de bobbels. Geeft een hoop werk om dat te herstellen. Poriënvuller wordt hoofdzakelijk gebruikt om (balsa)hout hard te maken en de vezels op te vullen. Daardoor krijg je een sterker en gladder resultaat. Bij gebrek aan poriënvuller heb ik ook wel vernis gebruikt. (zie het bouwverslag van het coastertje). Epoxy met weefsel maakt het model loeisterk en waterbestendig. Licht weefsel (80 gr. /m2) laat zich beter op het model leggen dan zwaarder.(dus minder schuurwerk). Ga door met je bouwverslag en probeer daar de vragen te stellen. Dan hebben we de foto's bij de hand om beter te kunnen adviseren en voor jezelf blijft alle info bij elkaar. Succes ermee! Gr. Klaas.

Marc w vindt dit leuk.
  3. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    Ik schuur ook eerst de romp netjes in vorm ( niet plamuren ) zodat de eerste laag epoxy zich goed kan hechten in de houtvezels en de kleine kiertjes tussen de planken.
    Verder inderdaad zoals Klaas beschrijft

4. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Ik heb een tijdje geleden zo'n houten bootje in elkaar gemeubeld.
    Van Aeronaut
    aeronaut_bootje.jpg
    Dat is helemaal houtbouw.
    Lijmen met watervast houtlijm (had ik niet gedaan).
    Daar waar nog een kiertje in de romp zit, dicht boetseren met epoxy en wat houtkruimels.
    De binnen en buitenkant behandelen met een laagje of 3 poriën vuller.
    Aan de binnenzijde is dat makkelijk te doen, de vuller er in schudden en de romp alle kanten op kantelen, zo dat die vloeistof overal komt.
    De poriën vuller zorgt er alleen al voor dat het hout waterbestendig wordt.

Voor de uiteindelijke afwerking komt er nog wat meer bij kijken.
    Het gedeelte wat onderwater zit heb wit gekwast met een laag je lak op terpentine basis.

Tussen elke laag poriën vuller en lak, het zaakje wel een beetje opschuren met een fijne korrel.

Als eind afwerking 3 lagen Ruwa jachtlak kreeg ik als tip van @Roel van Essen om het echt waterbestendig te maken en het een mooie glans mee te geven.
    Ruwa jachtlak is op terpentine basis, vandaar mijn keuze om het wit ook op terpentine basis te houden.

Om een tijdsindicatie te geven, het scheepje is in het tempo, elke dag wat plakken in zo'n 2 weken gebouwd.
    Het waterbestendig maken en aflakken, nam nog eens 2 weken in beslag waarvan het grootste gedeelte qua tijd zat in de droogtijden tussen de verschillende laagjes.

Scheepje is trouwens maar 65 cm lang.

kikonline en Gerrit-Jan vinden dit leuk.
  5. Numisdy

Numisdy

Lid geworden:
    25 jan 2023
    Prachtig en bedankt voor de tips....hou jullie hier verder op de hoogte

6. wuckertrhea

wuckertrhea

Lid geworden:
    8 mei 2023
    Geweldig en hartelijk dank voor het advies. Ik hou je op de hoogte. monkey mart

Laatst bewerkt: 9 mei 2023

Deel Deze Pagina