pomp van Joh. Wildervanck

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Baggeraar, 31 mrt 2010.

  1. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dit is een horizontale enkelwerkende stoomvoedingpomp.

    Wie heeft ervaring met deze zeer eenvoudige stoompomp?

    Op lucht van 1/2 bar werkt alles perfect.
    Op stoom echter doet hij het alleen als hij er zelf zin in heeft.

    Is enkelwerkende pomp, 1 stoom cilinder,
    een schuifstang met nokken die net voor het einde van de zuigerstang slag wordt omgeduwd,
    inwendig gaat dan een vrij beweegbare (plunjer) zuigerschuif de andere kant op en stuurt daarop de stoom zuiger de andere kant op.
    Op lucht werkt ie perfect (0.5 bar als een naaimachientje) ook met heel weinig slagen. Zie filmpje.
    Lijkt op een condenswaterprobleem, weet het nog niet.



    Wie weet het wel?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Hij zal het met een bakschuif waarschijnlijk beter doen hoor
    Hij heeft geloof ik een soort Wilesco schuif klopt dat Baggeraar
    mvg
    Frederik:D
     
    Laatst bewerkt: 1 apr 2010
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Sorry Frederik een Wilesco schuif zegt mij niets.
    En dat het met een bakschuif beter zou moeten werken snap ik (die hebben minder snel last van lekken), maar dat is nu niet de gezochte oplossing voor deze pomp, daar zit nu eenmaal deze "bosschuif" in.

    De schuifstang is een recht stuk as van 4 mm rond, met (van links naar rechts gezien) eerst een stuk van 4mm rond,
    dan een groef in gedraaid van 8 mm breed de stang diameter is op die plaats 2.5 mm,
    dan een stuk stang van 4 mm breed met diameter 4 mm,
    dan weer een groef in gedraaid van 8 mm breed de stang diameter is op die plaats 2.5 mm.
    daarna weer de rest van de stang van 4 mm rond.
     
  4. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    [​IMG]
    Hier dus de wilesco stoomschuif
    Heb hem helaas niet duidelijker
    mvg
    Frederi:Dk
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.244
    Locatie:
    Geldrop
    Netjes gemaakt deze pomp !!

    Ik had hetzelfde, op lucht perfect, op stoom , ho maar.

    Smering kan het toverwoord zijn.
    zit er een smeer toestel in de stoomleiding ?
    Is de hoofdschuif (die vrij schuivende) van hetzelfde materiaal als de schuifkast, anders kan verschil in uitzetting nog het probleem zijn.

    enne, "met een bakschuif doet ie het beter" dat gaat bij dit pompje echt niet !
    Dit heeft niks met een wilesco schuif te maken.

    De hulpschuif met de nokken laat de hoofdschuif heen weer bewegen met stoom.
    De hoofdschuif bedient op zijn beurt weer de stoom naar de werk zuiger.
    Alles staat of valt met de bewegelijkheid van de hoofdschuif, maar deze moet ook met een lopende passing stoomdicht in het schuifkanaal heen en weer kunnen gaan.

    Dit soort stoompompjes staan of vallen met goede smering, zeker op stoom.
    Ook moet alle condens goed weg kunnen.
     
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    @ Frederik , ik heb in je foto album dat plaatje bekeken, dan is het wat groter.
    Is inderdaad een zelfde soort schuif.
     
  7. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800

    [​IMG]

    Had het al per email naar je gestuurd maar dat ging dus niet
    Nu dan zo maar ziet een ander het ook eens even
    Mooi spul he

    Misschien goed voor wat ideeĂȘn
     
  8. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    @John bedankt voor de tip, had al eerder willen testen en resultaat willen doorgeven.
    Het komt er even niet van.
    Bij de eerst volgende gelegenheid zal ik de olie test doen.
    Er zitten inderdaad een olie verdringer in de stoomleiding, net voor de pomp, zal die helemaal open zetten.
    En voor proefdraaien het binnenwerk ook wat in olien.
     
  9. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Is er al wat gedaan met de pomp ?
    Ik denk als dat je dat met olie niet oplost hoor
    Het zal hem meer in de openingstijd schuif liggen
    Een beetje voor opening
    Wat je dus op deze manier van aandrijven schuif niet klaar krijgt
    Kijk maar eens even naar de echte
    Die heeft apart soort aandrijving
    Waarmee je hoogstwaarschijnlijk
    De stand schuif mee kan verandren
    Met de machine doen we dat natuurlijk met het exentriek toch
    mvg
    Frederik
     
  10. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    @ Frederik, ik heb nog geen tijd gemaakt om stoom te maken.



    Je verhaal over vooropening vind ik een beetje wazig in combinatie met mijn probleem.
    De hulpschuif die met een armpje vanaf de zuigerstang bedient wordt, maakt de hele slag, het lijkt er vervolgens op dat de hoofdschuif (vrij beweegbaar ongeleid plunjertje) niet verschuift.
    Dit kan je niet oplossen met vooropening.
    Want als deze plunjer aan het einde van de zuigerslag niet om schiet, zal hij dat halverwege de slag ook niet doen.(dit ondanks dat hij wel stoom krijgt om om te schieten).

    Op lucht werkt het wel!.

    Dus is het nog even afwachten wat de tip van John oplevert.
    Ik zal het resultaat wel plaatsen als de test is gedaan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    He Baggeraar heb jij dat pompje al gebouwd dan
    Of heb je het gekocht
    Als jij het heb gebouwd dan heb je ook de tekening denk ik
    En zo ja waar heb je dat vandaan dan
    mvg
    Frederik:D
     
  12. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Frederik
    Deze pomp heeft mijn vader gebouwd voor zijn sleper,
    ik heb nu net de tekeningen gevonden:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    En hoe liep dat dan
    Weet je dat ook ????
    Weet je ook de pomp opbrengst daar van.
    Kan je toch met je Vader overleggen
    Of leef de beste man niet meer
    mvg
    Frederik:D
     
  14. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Frederik, om die pompen gaat het, want mijn machinekamer is nog leeg.

    [​IMG]

    1ste wordt gebruikt voor ketelvoeding
    2de als "lenspomp" , pompt condens water uit machine kamer in een voorraad tank.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800


    Zie niets hoor
    Als je niet de tekening bedoeld dan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Permalink 12 zijn de tekeningen,
    permalink 14 is een foto van een nog lege baggermolen.
     
  17. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    29 aug

    Voor degene die dit draadje volgt;
    Het probleem met 1 pomp is opgelost.
    Op een bepaald moment ontdekte ik dat een deksel van de cilinder waarin de "shuttle" heen en weer vliegt, los trilde door het slaan bij iedere slag.
    Dit was echter nauwelijks te zien, ook omdat een kwart slag los al voldoende was om de regeling compleet in de war te sturen.
    Ook heb ik de aluminium pakkingring er tussen weggehaald, voor een nog betere loop.
    Voor het mooi zou de afdek dop wat langer mogen zijn, zodat de slag van de shuttle kleiner wordt.
    Ik heb nog niet de pomp nagemeten om te controleren waar precies de bouwfout zit.

    Pomp 2 moet nog open en zal ik op lucht testen.

    Hieronder de video van pomp 1 (werkend op stoom).



    Dit is de boot waar alles in staat:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. J.Poortman

    J.Poortman Guest

    Hoi Baggeraar,

    Hij loopt wel lekker he, heb je hem al ruime tijd op 1 snelheid laten lopen om hem lekker te laten inslijten ?

    Groeten, JP
     
  19. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Denk dat de pomp bij elkaar nu al wel 5 minuten heeft gedraaid.
    Inlopen, moet dat dan?
    Als de ketel vol zit stop ik.
     
  20. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.244
    Locatie:
    Geldrop
    Aangezie het draadje over injecteur ketelvoeding gesloten is reageer ik hier maar even.
    T gaat toch om dezelfde boot waar die eventueel in moet komen toch ?

    De kleinste injecteur voor stoommodellen levert ongeveer 0.5ltr per minuut geloof ik.
    Werkdruk ligt dan tussen de 4 en de 6 bar, onder de 4 bar slaat de injecteur vaak af.

    Het aan en uit zetten van een injecteur is vrij simpel, eerrst water kraan open (watertank MOET BOVEN DE INJECTUER GEPLAATST ZIJN !! ze zijn NIET zelfaanzuigend.
    Daarna de stoom er vol op en meestal (!) slaat de injecteur direct aan.

    Als de ketel qua vermogen wat klein is, dan zakt de druk zeer snel weg.
    Je pomp immers wat van circa 70C met een rotgang de ketel in.

    Op de locomotieven, stoomtrekkers en zo zit de machinist er vaak met z`n neus bovenop en kan zelf de druk en het water in de gaten houden en besluiten wanneer de injecteur dicht moet.

    Met een RC model wordt dit lastig.
    Als de injecteur NIET aanslaat is dat te zien doordat er dikke stoomwolken uit het ruim opstijgen, alle stoom en water worden door de morspijp naar buiten geblazen.
    Als ie wel aanslaat kan je druk zover inzakken dat de machine stopt met draaien en de ketel nokkie vol zit met water en het lang duurt eer er weer voldoende stoomdruk aanwezig is.

    Zelfs met mijn vrachtwagen op 6 bar en een dik kolenvuur zakt de druk weg naar bijna 4 bar als ik van 1/4 glas naar 3/4 glas water injecteer.
    Ik zou dan liever een electrische pomp nemen die rustig water staat te pompen, of een stoompomp.
     

Deel Deze Pagina