Powerbox van Turnigy

Discussie in 'Model elektronica' gestart door aproi001, 4 dec 2015.

1. aproi001

aproi001

Lid geworden:
    1 apr 2010
    Iemand bekent met deze Powerbox van Turnigy?

Turnigy Min Power Distributor UBEC (Yellow)

2. cdrom flyer

cdrom flyer

Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Laatst bewerkt: 4 dec 2015
  3. aproi001

aproi001

Lid geworden:
    1 apr 2010
  4. cdrom flyer

cdrom flyer

Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Ik heb hem zelf niet maar als je er een specifieke vraag over stelt dan is het makkelijker te antwoorden.
    Ik denk niet dat er al erg veel bezitters op dit forum zitten.

5. xyz

xyz

Lid geworden:
    2 dec 2007
    niet met deze maar wel met de zwarte. 30A in plaats van 20A.
    Zit in een extreme flight extra 88" en doet zijn werk. Heb er niet heel veel mee gevlogen.

Als je hem voor langer tijd weg legt accu's er af halen. dat geld trouwens bij alle power box systemen.

6. Arnoud Snel

Arnoud Snel

Lid geworden:
    24 apr 2008
    Voor modellen vanaf 2.20 m spanwijdte heeft een powerbox mogelijk wel zin. Echter, noodzakelijk is het zeker niet.
    Voor kleinere modellen is een powerbox systeem m.i. zinloos. Het voegt een extra storingsbron toe aan het systeem. Helaas zijn daar heel veel (slechte) voorbeelden van, vaak door onkunde / onwetendheid.

De stroom moet uiteindelijk door het servosnoertje en stekkertje. Deze zijn niet dik voor meeste servo's. Daar kunnen echt niet vele amperes door, dan verbrand de draad / het stekkertje. (Wet van ohm)
    Als je de servostromen uitrekend / meet heeft een powerbox dan echt zin ?

In wat voor model wil je deze powerbox gaan gebruiken ?

Grt,

Arnoud.

7. PH-SVV

PH-SVV

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Als je dan toch een powerbox wil gaan gebruiken , kies dan iets degelijks van powerbox of emcotec en laat dit links liggen.

8. xyz

xyz

Lid geworden:
    2 dec 2007
    Arnoud.: Heb je ooit gezien wat er gebeurd als je geen power box hebt als 1 van de servo's kortsluit, ik wel en ik was blij dat ik een dual power receiver had anders had ik nu een kist minder gehad

Sander : Heb je ooit een power box van binnen gezien ( die van ~250 Euro ), ik vermoed het niet.
    Power boxen zijn zo simpel en daarom zo "over priced". En bieden niet de extra veilheid die je mag verwacht van een power box van 250 Euro.

9. xyz

xyz

Lid geworden:
    2 dec 2007
    Arnoud.: Heb je ooit gezien wat er gebeurd als je geen power box hebt als 1 van de servo's kortsluit, ik wel en ik was blij dat ik een dual power receiver had anders had ik nu een kist minder gehad

P7040509_small.jpg

Sander : Heb je ooit een power box van binnen gezien ( die van ~250 Euro ), ik vermoed het niet.
    Power boxen zijn zo simpel en daarom zo "over priced". En bieden niet de extra veilheid die je mag verwacht van een power box van 250 Euro.

10. aproi001

aproi001

Lid geworden:
    1 apr 2010

11. aproi001

aproi001

Lid geworden:
    1 apr 2010
    De zwarte heeft juist 20 amp de gele 30amp!

12. Arnoud Snel

Arnoud Snel

Lid geworden:
    24 apr 2008
    Met alle respekt. Servo's die kortsluiten heb ik nog nooiit gehad in 30 jaar RC vliegen. Ik heb het wel gezien bij andere vliegers. In 100% van de gevallen ging het om goedkope tr**p uit china. Zelf heb ik een electronica achtergrond en vaak word er beweerd.: "Het is precies hetzelfde" en "het komt uit dezelfde fabriek". Het tegendeel is echter waar. De gebruikte componenten en het ontwerp van de schakeling is meestal compleet anders.

Ik heb ooit 4 Turnigy servo's besteld in China om deze uit te proberen. Een van de servo's jitterde al bij het aansluiten ervan. De nauwkeurigheid (nulstelling) is ook heel erg ver te zoeken. Alle 4 de servo's heb ik nooit gebruikt in een model en zijn in de vuilnisbak verdwenen.

Zelf gebruik ik alleen kwaliteits apparatuur van Futaba en Hitec. Ik heb daar nog nooit problemen mee gehad.
    Een powerbox is een mooie vinding en ik weet waarvoor deze bedoeld is. Voor grote modellen en jets is het nuttig, voor kleinere modellen heeft het weinig toegevoegde waarde.
    Als je er een wil gebruiken koop dan een kwaliteits produkt zoals Sander al aangeeft.

Grt,

Arnoud.

13. Corrien

Corrien In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Kortsluiting in een servo is een uiterst zeldzaam verschijnsel en als dat al gebeurt brandt normaal gesproken de servo elektronica door, waarna de sluiting is opgeheven. Een standaard servosnoertje (0,14 of 0,15 mm²) kan overigens circa 2,5 Ampere verdragen. De oorzaak van zo'n sluiting is praktisch altijd een overbelasting, waardoor het motortje doorbrandt en sluting gaat maken. Overmatige slijtage van de sleepcontacten in het motortje komt ook voor. Hierbij brandt een sleepcontact door en wordt dan in één draairichting meegenomen naar de andere kant van de collector.

Als ik zo naar het plaatje van XYZ kijk heb ik het meer dan donkerbruine vermoeden, dat de sluiting niet in een servo, maar in de bedrading is opgetreden. Je ziet namelijk dat de snoertjes van de gasfunctie (de bovenste) en van het richtingsroer (de 4e van boven) gesmolten/verbrand zijn tot waar ze boven de ontvanger in een krimpkousje verdwijnen.

14. xyz

xyz

Lid geworden:
    2 dec 2007
    Aprio001, helemaal gelijk dan snap ik de prijs van de zwarte niet, die is duurder maar voor der rest de zelfde spec, behalve de stroom dan ???

Corrien, je hoeft mij niet te vertellen wat er fout is gegaan.
    Hier dan ook het plaatje van de Hitec 7955 servo, de servo zat muur vast. Er is zoveel stoom gaan lopen dat iedere normale ontvanger de geest had geven. Mij servo's kregen nog iets van 4 volt, en dat was alleen maar omdat er twee keer 2s 2300mah A123 als voeding gebruikt werd.

7955.JPG

Dit was dus een servo stekker met krimpkous er omheen. Een mooie ketting reactie waardoor de stroom steeds hoger werd. Oja servo snoeren bij elkaar binden ( zolals ik gedaan had ) is ook een grote no-no. Al mijn verlengsnoeren in mijn groten kisten zijn nu van silicone, dat smelt niet.

P7040514.JPG

de AR9100 heeft gewoon mijn 220cm Extra gered.

Bijgevoegde bestanden:

• 7955.JPG
      7955.JPG
      Bestandsgrootte:
      96,9 KB
      Weergaven:
      96
    Laatst bewerkt: 5 dec 2015
  15. xyz

xyz

Lid geworden:
    2 dec 2007
    Oja, dit is dus met de kist op mijn avatar plaatje gebeurd. Als 1 van je servo's dit doet op het moment dat je zo hovert, hoop ik dat je het goed voor elkaar hebt. Als niet, kan het zijn dat je propeller gaat happen.

16. Corrien

Corrien In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Sorry, ik had niet begrepen, dat het je eigen kist betrof (niet goed gelezen) en ja, de oorzaak is dus duidelijk één doorgebrande servo geweest. Er is echter ook een tweede servokabel gesmolten, vandaar mijn vermoeden dat er onder de krimpkous sluiting is geweest.

Overigens heeft de gesmolten servo twee smeltplekken en dat zie je eigenlijk nooit. De linker smeltplek is van de fets, die de motor van stroom voorzien. De rechter is vermoedelijk ontstaan doordat de draden van het servosnoer aan elkaar zijn gesmolten door de hitte.

Laatst bewerkt: 5 dec 2015

Deel Deze Pagina