Ik ben nieuw in het RC vliegen. Je heb een PPM of PCM modulatie. Wat is het verschil? Welke modulatie hoor ik te nemen voor te vliegen?
Dat is een lastige vraag waarover al veel is gediscusseerd. Bij PPM wordt de positie van de servo overgebracht door een pause in het zendersignaal (niet helemaal juist voor FM modulatie, maar voor een duidelijke uitleg vereenvoudig ik het een beetje). Elk kanaal heeft zijn eigen pause. Gemiddeld (dat is wat merkafhankelijk) staat de servo neutraal bij een pause van 1,5 milliseconde. Je kan je voorstellen dat dit een tamelijk eenvoudig zendersignaal is, dat door stoorinvloeden van buitenaf relatief gemakkelijk is te beinvloeden zodat een standaard PPM-ontvanger het signaal dan niet meer kan decoderen. Het resultaat is dan een klapperend roer. Daar is wel iets op gevonden. Sommige ontvangers, als Multiplex IPD ontvangers, doen aan impulsreparatie en die proberen verminkte signalen te herstellen. PCM komt uit de computertechnologie. Bij een PCM 1024 systeem wordt de servoweg opgedeeld in 1024 stapjes. De positie van de servo's wordt op een intelligente manier als een getal naar de ontvanger overgebracht. De ontvanger kan controleren of het getal juist is overgebracht. Mocht dit niet het geval zijn dan grijpt de ontvanger in eerste instantie terug op het laatst ontvangen geldige getal. Als er gedurende enige tijd (meestal zo rond de 1 seconde) geen geldige getallen zijn ontvangen worden de servo's in een van te voren door de gebruiker gedefinieerde positie gebracht. Bij voorbeeld gas dicht en roeren neutraal. Dit wordt de Fail Safe positie genoemd. Dit hele systeem heeft zowel voor- als nadelen. Bij PCM zie je kleine storingen niet terug in het vliegbeeld. Dat kan als je verder van je af vliegt leiden tot grotere storingen. Verder is het nadeel van PCM de veel hogere prijs van de ontvangers. PCM ontvangers zijn ook merkgebonden omdat iedere fabrikant zijn eigen PCM-systeem heeft ontwikkeld. PPM ontvangers zijn in de meeste gevallen tussen de diverse merken uitwisselbaar. Heel veel modelvliegers vliegen probleemloos met PPM besturing. Zelf vlieg ik graag met PCM, al vele jaren. Met name om de veel betrouwbaarheid van de signaaloverdracht. Zo heb ik nooit last van storingen op roeren of de motor. Die hogere prijs heb ik er dan graag voor over.
Tja, PPM is meer dan voldoende zeker voor beginners. Ikzelf vlieg ook alleen maar op PPM, zelfs met de grotere kisten met benzine motoren en ik moet zeggen nooit problemen mee. Het is echt niet nodig om PCM te gaan vliegen, PPM is voordeliger en werkt ook 100% (voor ons althans ;-) )
Ikzelf vlieg toch ook het liefst PCM, maar ik heb ook nog steeds PPM ontvangers... en daarbij zie ik toch regelmatig "glitches". @pieterr bepaalde merken hebben nog wat speciale vormen van PCM zoals JR SPCM heeft wat het verschil is weet ik niet juist
De extra toevoegingen bij pcm zijn inderdaad merkgebonden. Zo kom je qpcm oftewel quick-pcm tegen bij Hitec. Dit om onderscheid te maken met het eerste pcm-systeem van Hitec, dat overigens nooit in Europa is verkocht.
Hetzelfde voor Graupner/JR, de PCM heeft 512 stappen, de SPCM heeft 1024 stappen (zoals ook de PCM van Robbe/Furaba). Voor Graupner/JR worden de PCM ontvangers naar mijn weten niet meer gemaakt, de SPCM ontvangers nemen deze plek (spijtig, dat was de reden dat mijn voormalige MC18 vervangen werd). Als het goed is reageert de SPCM sneller dan de PCM. In de praktijk heb ik hier echter nooit iets van kunnen merken, en ik vlieg de PCM en SPCM in zowel heli's alswel in snelle en rustige vliegtuigen. Greetz van Aldert
Het verschil tussen 512 en 1024 stappen PCM is dat de servoweg in 512 of in 1024 stappen wordt verdeeld. In de praktijk zal je daar bij normaal gebruik weinig van merken omdat zelfs bij 512 stappen het maar de vraag is of de servo op één stap verschil zal reageren. Als veel mixers achter elkaar worden gebruikt is een 512 stappen systeem (9 bits) in het nadeel. Na het berekenen van de servopositie, die wordt beinvloedt door de mixers kunnen er kleine afrondingsfouten ontstaan. Een 1024 stappen systeem (10 bits) heeft hier minder last van. Omdat met grotere getallen wordt gerekend moet de processor zwaarder zijn en ook het verzenden van de grotere getallen vraagt meer tijd. Dit is een beetje in tegenspraak met de opmerking dat een 1024 stappen syteem sneller is, maar vaak worden er slimmigheidjes bedacht om de hoeveelheid te verzenden gegevens te beperken.