Prestige 2PK

Een kort literatuur onderzoekje leert me dat lage temperaturen (0° tot -60°C) een heel lichte verhoging van de stijfheid oplevert samen met een heel lichte verhoging van de sterkte. Bij veel lagere temperaturen tot -200°C is de stijfheid nog een fractie groter, maar de stekte neemt ietsje af. Deze lage temeratuur eigenschappen worden vooral door de vezels bepaald.
Anders bij hogere temperaturen, waarbij de sterkte en stijfheid snel afnemen, zeker bij 'normale' harsen, en zeker indien niet getempert. Bij hogere temperaturen is de epoxy matrix bepalender.

Conclusie, voor carbon modellen is warmte slechter dan (zelfs felle) kou.

Bij andere kunststoffen zoals ABS, of de meeste 3-D filamenten is koude wel slecht, het materiaal wordt té bros.

Dank voor het onderzoekje!

Goedemorgen vliegers

Ik ben sinds vorige maand een blije eigenaar van de prestige 2pk pro. Omdat ik alleen recreatief vlieg leek het mij een goed idee om de normal version te kiezen. Dit is mijn eerste vliegtuig in de f5j klasse, voorheen een aantal zwevers gehad maar deze zijn van de allrounder groep met een gewicht van 3.5 - 5.5 kg. Nu met de prestige zit ik aan een krappe 1600 gram, dat verschil zal merkbaar zijn. Mijn setup is een dualsky XM3040EG-9 motor met 10x6 prop als aandrijving en een 4s 900mah lipo aangesloten op YGE65 regelaar.

Anyway, gisteren was de dag om de maiden te maken. Met de instellingen op de roeren zoals beschreven staat in de manual en het zwaartepunt op 110mm(neus 25mm ingekort) zijn we begonnen. Eerste korte vlucht was een handstart, niet te hard gooien want dan is een 100m veld ook te klein. Al snel was het merkbaar dat het zwaartepunt en de instellingen globaal goed was. Op naar een vlucht van grotere hoogte met motor vermogen. Met halfgas naar een acceptabele hoogte van ongeveer 50m is de vlucht begonnen. Ja ik speel vals met een vario meter via telemetry, maar er is weinig nodig om in de thermiek te blijven hangen. De vlucht duurde zo'n 18min aan vlieg genot voordat de landing begon.
De landing was rustig met vol flaps. Ik ben wel blij dat ik de compensatie flaps-elevator had ingesteld, want dat was nodig en had nog wat fine tuning nodig. Verder was de kist redelijk afgesteld, hoogte roer had een paar klikjes downtrim nodig tijdens cruise.
Kortom, een mooie dag met de maiden en een aantal succesvolle vluchten. Op naar meer!!
IMG-20250302-WA0011.jpeg

Prachtige kist Christiaan. Daar zul je veel plezier aan beleven.
Ik zie dat je uit het mooie Almelo komt :) Is dit op een veld daar ergens in de buurt?

gr. Brian (ook uit Almelo :) )

Prachtige kist Christiaan. Daar zul je veel plezier aan beleven.
Ik zie dat je uit het mooie Almelo komt :) Is dit op een veld daar ergens in de buurt?

gr. Brian (ook uit Almelo :) )

Hoi Brian,

Ik woonde in Almelo, nu woonachtig in Friesland. Maar ik vlieg nog met mijn broer in Vriezenveen, dichtbij Almelo. Vriezenveen heeft een modelvliegclub.

Gr,
Christiaan

Goedemorgen vliegers

Ik ben sinds vorige maand een blije eigenaar van de prestige 2pk pro. Omdat ik alleen recreatief vlieg leek het mij een goed idee om de normal version te kiezen. Dit is mijn eerste vliegtuig in de f5j klasse, voorheen een aantal zwevers gehad maar deze zijn van de allrounder groep met een gewicht van 3.5 - 5.5 kg. Nu met de prestige zit ik aan een krappe 1600 gram, dat verschil zal merkbaar zijn. Mijn setup is een dualsky XM3040EG-9 motor met 10x6 prop als aandrijving en een 4s 900mah lipo aangesloten op YGE65 regelaar.

Anyway, gisteren was de dag om de maiden te maken. Met de instellingen op de roeren zoals beschreven staat in de manual en het zwaartepunt op 110mm(neus 25mm ingekort) zijn we begonnen. Eerste korte vlucht was een handstart, niet te hard gooien want dan is een 100m veld ook te klein. Al snel was het merkbaar dat het zwaartepunt en de instellingen globaal goed was. Op naar een vlucht van grotere hoogte met motor vermogen. Met halfgas naar een acceptabele hoogte van ongeveer 50m is de vlucht begonnen. Ja ik speel vals met een vario meter via telemetry, maar er is weinig nodig om in de thermiek te blijven hangen. De vlucht duurde zo'n 18min aan vlieg genot voordat de landing begon.
De landing was rustig met vol flaps. Ik ben wel blij dat ik de compensatie flaps-elevator had ingesteld, want dat was nodig en had nog wat fine tuning nodig. Verder was de kist redelijk afgesteld, hoogte roer had een paar klikjes downtrim nodig tijdens cruise.
Kortom, een mooie dag met de maiden en een aantal succesvolle vluchten. Op naar meer!!
Bekijk bijlage 611428

IMG_9338.jpeg
Ik krijg vaker de vraag of een FAI limit het waard is ten opzichte van een light of een standaard. Het antwoord is eenvoudig, een model dat minimaal 200 gram lichter is vergroot de kans dat je weg komt onder de 30 meter met minimaal factor drie.

Je kunt gewoon meer risico nemen. Ook in still air kun je tot wel 40 meter lager starten. Bijvoorbeeld 120 meter in plaats van 160 meter.

Wil je serieus wedstrijden vliegen dan heb je een dergelijk model nodig. Maar ook voor een recreatieve vlieger is het een heerlijk model. Bij weinig wind en een beetje thermiek kun je oneindig vliegen.

Bij de Prestige FAI limit wordt er 20 dm2 Carbon gebruikt, dit vraagt wel zorgvuldig gebruik, dit om indeukingen te voorkomen. De ligger is maar 20 procent van een F3J uitvoering, hierdoor is het model ongeschikt om er hard mee te vliegen.

Nu het WK voorbij is, is het tijd om de Sport Pro uitvoering te evalueren. De Sport Pro is een light uitvoering maar dan met een ligger van de standaard. Ik heb de Sport uitgerust met een Dualsky 3040-EG-9, YGE 65 LVT, en een 10 keer 6 prop. De kist weegt net iets meer dan 1400 gram. Samen met een 4S lipo geeft dat voldoende power. Omdat ik alleen met ballast in het middenstuk vlieg, heb ik naast de 515 gram of een ballast set die 280 gram weegt. Dit om flexibel te zijn.

Tijdens een EK of WK mag je voor de hele week drie modellen inschrijven. Bij eventueel schade mag je alle onderdelen uitwisselen, maar niet vervangen. De meesten kiezen voor een model van 1100 gram (FAI-limit) en eentje vanaf 1750 gram (Storm). Omdat een lichtere kist zoveel meer brengt gekozen voor de 1400 grams Sport dan een 1550 grams Standaard Uitvoering. Gelukkig werd er geen schade gevlogen. Zodat ik op elk moment kon kiezen voor het juiste model.

Tijdens weekend wedstrijden en EK’s en WK’s heb je lange vliegdagen, soms kunnen de omstandigheden snel veranderen. De wind kan van 1-2 meter naar 6-8 meter gaan, en dat in een paar minuten. Ballast meenemen naar de startlijn is op sommige dagen echt nodig.

Terugkijkend heeft de Sport Pro gebracht wat ik er van verwachte. 2 keer heb ik ballast bij gestoken op de startlijn. Je bent flexibel door dat je tot 1 kilo ballast ( vleugel en romp) kunt toevoegen. Vlieg je vol moet je wel extra voorzichtig zijn. Hard vliegen gaat dan gewoon niet. Zeker niet als je dan vol speed je kleppen gaat trekken. Heb zelf maar één echt nadeel ontdekt. De kleuren zwart en groen zijn geen goede combi in strak blauwe luchten.

Afgelopen weekend was voor de 14de keer de Samba Cup in CZ. Met 143 deelnemers uit 17 landen het grootste F5J event van het jaar.

Jo Grini liet zich vieren als winnaar van de Fly-off. Zijn eerste overwinning op de Eurotour. Als je kijkt wat er voor doet, dat hij jaren doorzet, een dik verdiende verwinning.

Zelf ben als 18de geëindigd, een mooi resultaat. Tijdens deze wedstrijd is elke groep een finale op zich, je vliegt met 16 deelnemers te gelijk. En meerdere top piloten zijn vertegenwoordigd in jouw groep. De weer startte op vrijdag koel, op zaterdag was het warm, op zondag lekker. Wij hebben regen en zon gehad. Tijdens de wedstrijd uren was er niet al te veel wind. Zo weinig dat een FAI Limit van rond de 1100 gram prima was voor de gehele wedstrijd. Het model is onmisbaar, het maakt het in ieder geval een stuk makkelijker.

Zelf terugkijkend heb ik niet goed genoeg geland, ben tevreden over mijn starthoogtes, altijd bij de laagste 4, meeste de laagste of 1 na laagste. In ronde 4 stond ik ver in het veld, het moest laag en ver, helaas verloor ik het zicht op de kist, zodat ik de meeste hoogte kwijt was. Laagvliegend tegen een bosrand maakt de kist opnieuw onzichtbaar, gelukkig landde die zonder te beschadigen.

Als je dicht bij de Fly-off zit, val je er uit op de details. Het landen moet beter. Soms iets meer geluk afdwingen, het moet ook gewoon meezitten.

Verbeterpunten, landingen blijven oefenen en een nieuwe zonnebril op sterkte.

Op de logjes kun je diverse vluchten volgen.

Bijlagen

• SC 2025 Vlucht 4.jpg
    SC 2025 Vlucht 4.jpg
    110,8 KB · Weergaven: 18
  • SC 2025 Vlucht 3.jpg
    SC 2025 Vlucht 3.jpg
    123,8 KB · Weergaven: 18
  • SC 2025 Vlucht 2.jpg
    SC 2025 Vlucht 2.jpg
    125,5 KB · Weergaven: 19
  • SC 2025 Vlucht 1.jpg
    SC 2025 Vlucht 1.jpg