Goedemorgen vliegers
Ik ben sinds vorige maand een blije eigenaar van de prestige 2pk pro. Omdat ik alleen recreatief vlieg leek het mij een goed idee om de normal version te kiezen. Dit is mijn eerste vliegtuig in de f5j klasse, voorheen een aantal zwevers gehad maar deze zijn van de allrounder groep met een gewicht van 3.5 - 5.5 kg. Nu met de prestige zit ik aan een krappe 1600 gram, dat verschil zal merkbaar zijn. Mijn setup is een dualsky XM3040EG-9 motor met 10x6 prop als aandrijving en een 4s 900mah lipo aangesloten op YGE65 regelaar.
Anyway, gisteren was de dag om de maiden te maken. Met de instellingen op de roeren zoals beschreven staat in de manual en het zwaartepunt op 110mm(neus 25mm ingekort) zijn we begonnen. Eerste korte vlucht was een handstart, niet te hard gooien want dan is een 100m veld ook te klein. Al snel was het merkbaar dat het zwaartepunt en de instellingen globaal goed was. Op naar een vlucht van grotere hoogte met motor vermogen. Met halfgas naar een acceptabele hoogte van ongeveer 50m is de vlucht begonnen. Ja ik speel vals met een vario meter via telemetry, maar er is weinig nodig om in de thermiek te blijven hangen. De vlucht duurde zo'n 18min aan vlieg genot voordat de landing begon.
De landing was rustig met vol flaps. Ik ben wel blij dat ik de compensatie flaps-elevator had ingesteld, want dat was nodig en had nog wat fine tuning nodig. Verder was de kist redelijk afgesteld, hoogte roer had een paar klikjes downtrim nodig tijdens cruise.
Kortom, een mooie dag met de maiden en een aantal succesvolle vluchten. Op naar meer!!
Bekijk bijlage 611428