Probleem FC-28 (start steeds opnieuw op / zwart scherm)

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Cheeta, 18 feb 2012.

1. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    Ik heb jan al aangeschreven aangezien ik vermoed dat ik hiervoor langs zal moeten. Maar mogelijk zie ik iets over het hoofd en / of heeft iemand dit eerder meegemaakt?

Ik heb hier een FC-28 versie 3.
    Deze zender heeft tot op vandaag altijd probleemloos gefunctioneerd.
    Echter sinds vandaag heb ik rare symptomen.

Symptoom 1: In het keuze menu steeds herstarten. Als ik voor een functie kies heeft die al vaak de neiging te herstarten.

Symptoom 2: Soms met opstarten al gelijk een vol zwart (soms een stuk lichter zwart) scherm. of allemaal strepen in het scherm.

Wat ik zelf achter ben gekomen is als ik de flat cable los maak en vastmaak dat het probleem voor een x aantal keer weg blijft en dan weer begint.

heeft er iemand nog ideeen? Alle optionele dingen zijn losgehaald van de printen.

Er zitten een aantal modules in:
    -1 Multiprop Robbe
    -2 Multiswitch wetronic.
    -Jeti duplex 2.4ghz module Tu2.

2. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    het lijkt erop dat het onderdeel met "k :" als opdruk de dader is geweest.
    Het is mij niet duidelijk wat voor onderdeel dit is. Maar het voorste pennetje was niet 100% lekker doorgesoldeerd en leek op het oog een kleine soldeerbreuk te hebben.

Deze is nu opnieuw gesoldeerd en functioneert weer prima. Met op de tafel kloppen van de print blijft alles nu gewoon werken in plaats van steeds uitvallen.

Hopelijk kan iemand bevestigen dat dit onderdeel essentieel is voor de 5V voeding (grote ic wat er meteen rechts naast zit).

daarnaast heb ik preventief de accu aansluiting en backup batterij aansluiting hersoldeerd.

3. Stevo

Stevo Forum veteraan

Lid geworden:
    22 jan 2004
    Jan????

Stevo

4. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    heb ik al aangeschreven.
    zal zo dadelijk ook wel reageren maar de zender is weer stabiel na deze "reparatie".

Dus even afwachten op de expertise blik van jan.

5. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Alwin, ik denk dat het onderdeel met de K erop een transistor is waarmee de 5V voedingsregelaar wordt aan en uit gezet.
    Wanneer er dan een pootje los is doen trillingen rare dingen. De 5V schakelt aan en uit en dan is het vrij logies dat de zender niet meer werkt en/of "gekke dingen" doet.

6. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    Hallo ernst.
    Dat vermoeden heb ik ook wel echter waarom zou je de 5v willen schakelen in een zender?
    Dit werkt storingen in de hand.
    Mogelijk dat er een stroom begrenzing circuit in zit welke dit schakelt.

7. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Als je dat "K" component precies opmeet denk ik dat je op deze link (links onderaan)

The SMD Code Book

met de Package dimensions het type kan opzoeken dat daarbij hoort

dan kan je met de "K" linksboven de bijbehorende package zoeken.

Lijkt me dat je dan het preciese onderdeel erbij hebt.

8. Corrien

Corrien In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    28 okt 2003
    De zender is een FC28V3 van de eerste generatie. Bij dit soort zenders is het uiteraard een hopeloze zaak om zelf te gaan foutzoeken. Je kunt controleren op solderingen, maar dan houdt het ook op. Eigenlijk geldt dit voor alle smd-elektronica, waarmee je niet volledig vertrouwd bent. Wat dit betreft was het vroeger voor de doe-het-zelver een stuk gemakkelijker. Het gemelde probleem werd vermoedelijk veroorzaakt doordat het verwisselbare rom-module ergens slecht kontakt maakte. Dit kan een zwart display, rare karaktertekens en bizarre pieptonen leveren en is ook schudgevoelig.

Het 5-Volt ic wat je hier ziet heeft een power-on/off reset functie. Achter dit ic zit nog weer een Voltage detecting reset ic. Er wordt dus niets aan het toeval overgelaten om er voor te zorgen, dat zowel bij het in- als het uitschakelen van de spanning de microprocessor goed begint en afsluit. Allereerst wordt na de resettijd de 5 Volt voeding ingeschakeld, waarna na 50 ms het tweede ic de reset van de processor vrijgeeft. Het desbetreffende componentje is een diode, die in werking komt bij het uitschakelen. Deze ontlaadt de reset-condensator in versneld tempo, zodat je meteen weer kunt inschakelen. Bij het doormeten zul je zien, dat het twee diodes zijn, waarvan er eentje niet wordt gebruikt.

Zo lang de zender niet voor modelvliegen wordt gebruikt kun je er mee leven, dat het probleem nu is opgelost. Uiteraard bestaat er ook een kans, dat het definitief verdwenen is. De ervaring leert echter, dat problemen waarvan de oorzaak niet echt is achterhaald en die spontaan verdwijnen ook weer spontaan terugkomen.

9. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    hallo jan,

Het probleem was voor de hersoldering duidelijk aanwezig. Echt vrijwel constant.
    Elke tik of beweging leidde tot deze storing.

Het verwisselbare rom module was ook gelijk mijn eerste verdachte. Nu heb ik 2 van deze zenders liggen. En deze dus ook uitgewisseld.

Echter dat was zonder succes.
    Daarna heb ik de zender volledig gedemonteerd totdat ik alleen nog losse printen over had. Eerst verdacht ik de flatcable als ik hiermee rommelde dan leek het probleem te veranderen.

Echter toen ik die ook verwijderde kreeg ik een soort test menu op het display.

Uiteindelijk kon ik het probleem terug traceren tot de hoofd print.
    Als ik op de backup batterij of op een schakelaar maar iets drukte waardoor de print minimaal vervormd had ik meteen al dat het display uitviel of zwart werd.

De backup batterij toen maar is doorgemeten. 3,03V lijkt mij dus niet het probleem.
    De spanning bleef altijd aanwezig vanaf de accu anders krijg ik geen zwart scherm.

Naar aanleiding van dat ik rare effecten kreeg zijn de verdenkingen richting de processor gegaan. Zodoende dus de voeding circuit van de ic's gaan nalopen.

Met hoog liep ik toen tegen de k : diode aan welke een pennetje niet goed gesoldeerd (leek op een soldeerbreuk met het blote oog).

Na het hersolderen van de batterij connector, backup batterij en de k : diode.
    Kan ik de print op tafel kloppen stuiteren schudden en op de knoppen drukken. Het probleem is toen geheel niet meer terug gekomen. Terwijl het daarvoor duidelijk met elke schudding, omdraaien print, kloppen, bedienen print al naar voren kwam.

Dus of ik heb geluk gehad... of er zit toch nog een sluip moordenaar in de zender.

We wachten het voor nu even af tot en met de beurs in goes. Daarna ga ik beslissen wat ik ga doen met de zender.

Is het eventueel nog nuttig om toch de zender ter controle aan te bieden?

Ik wil de zender uiteindelijk gaan gebruiken voor mijn liebherr telekraan en dan wil ik gewoon 99,5% zekerheid hebben.

10. Bennie Oldenhave

Bennie Oldenhave

Lid geworden:
    28 apr 2024
    Ik kan dit maken, maar dan moet de zender totaal los.
    bel eerst maar 0575-463741

TheNorb vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina