8O wie kan mijn vertellen wat er mis is met het volgende ?? heb een charter gebouwd is klaar tijd dus om hem te gaan testen dus zet ik hem op mijn startbox gloeier er op, en de startmoter er op vliegt in 1 keer mijn propeler om mijn oren ter wel hij goed vast zit kan de spinner het probleem veroorzaken??? type vliegtuig: charter met een magnum4.5 cc zender mraupner mc12 spinner simpel dingetje (paar euro's)
Teveel brandstof boven de zuiger wat er niet meer uit kan. oplossing; gloeplug eruit draaien en brandstof eruit laten lopen.
Hoe heb je de spinner vast gezet? Achterplaat spinner, prop, ring, moer, spinner-zelf? Dit is de juiste volgorde namelijk.. Overigens hoop ik niet voor je dat je motor verzopen was zoals Capriolo al aangeeft. Het kan dan namelijk zo zijn dat je krukas & zuigerstang kapot gaan!
Als beginner geen startmotor gebruiken, zo leer krijg je nooit het afstellen van de motor in de vingers, je loopt kans dat je de motor om zeep helpt (drijfstang krom, kruktap in het achterdeksel, drijfstangogen kapot) en het is goedkoper.
Ron schrijft het al, beter geen startmotor gebruiken. Ik wil daar aan toevoegen, ook geen spinner gebruiken. De overgrote meerderheid van die dingen zijn niet erg goed in balans en veroorzaken daardoor heel veel trillingen. Dit is slecht voor de motor, de gloeiplug, het vliegtuig, de ontvanger en het veroorzaakt ook nog eens veel herrie. Als laatste het probleem van het losschieten van de prop. Als je een spinner gebruikt kan je de prop minder strak vast draaien wat wel moet. Als je de moer strak aandraaid zal de plastic achterplaat vervormen waardoor de spinner niet goed meer past. Om dat te voorkomen moet je de moer dus iets losser maken met het gevolg dat je prop er vandoor gaat. Het gebruik van een nylock moer zal een stuk beter werken. Een nylock moer is een borgmoer met bovenin een nylon ring die moet voorkomen dat de moer er af schiet. Je prop zou nog wel los kunnen gaan zitten maar vliegt je in ieder geval niet meer om de oren.
hoe goedkoper de spinners, hoe groter de ellende. zelf al meerdere malen meegemaakt dat bv de voorkap eraf springt doordat de pennen waar de schroefjes ingaan op de achterplaat compleet afbreken. enigste spinners waar ik achter sta zijn die van carl goldberg, met echte bouten die in de achterplaat in borgmoeren draaien en goede alu spinners. nadeel van de goldberg spinner is dat de boutjes in engelse maten zijn.
Op spinners nooit bezuinigen. De beste zijn de gewone alumimium "spinnermoeren" en de aluminium spinner van grotere diameter, die gecentreerd zijn via een achterplaat, die tussen de propeller en de meenemerplaat op de motor geklemd zit. Deze slingeren niet. Ze zijn helaas wel prijzig. Altijd aan de voorzijde van de propeller een moer en een (lange) contramoer, ter bevestiging van de spinnerkap, aanbrengen. Mits goed en met technisch inzicht gedaan, gaat dit nooit fout.
Dat de prop eraf komt komt waarschijnlijk door een verzopen motor (te veel brandstof). De motor komt tegen de compressie, er vindt een (te vroege) ontbranding plaats waardoor de motor achteruit gaat lopen (Ja... dat kan). Doordat de motor achteruit draait laat de moer los en.... daar komt de prop bukkeeeeeee :? Dit achteruitdraaien hoeft maar een klein stukje (lees minder dan een slag) te zijn om de moet los te laten gaan. :teacher: Ook mijn advies = Geen spinner of een goede (= dure) spinner Geen startmotor op kleine nieuwe motoren!!! 1) Je wwet de staat van de motor niet. Geen brandstof of verzopen e.d. 2) Te veel geweld voor gevoelige onderdelen 3) Je leert je motor en de techniek niet kennen (maar dit is allemaal al eens gepost geloof ik) Gewoon met de hand starten. En gebruik dan een rubber dop om je vinger of een houten stok met daaromheen een stuk tuinslang oid. Zonder vingers vliegt erg lastig.. grz. mark
een ander probeem kan zijn dat je starter de de spinner en dus de borging van je prop los draait. Normaal, bij een draaiende motor is de richting van het schroefdraad zo dat de motor de moer juist vaster draait. Met een starter drijf je de motor linksom aan, en draai je dus je moer los. Ik ben zelf alleen al daarom geen voorstander van een starter. Je vloelt niet wat je doet. Het kan zo zelfs gebeuren dat als je motor onvoldoende brandstog krijgt je je motor molt omdat je geen smering hebt en wel je motor met een aanzienlijk hoog toerental laat draaien.
Nu je het zegt. Tijdens het starten drijft de startmotor de vliegtuigmotor aan. Als de vliegtuigmotor aanspringt in een hoger toerental als de startmotor. Dan probeert de vliegtuigmotor de startmotor aan te drijven. Nu kan ook de prop loskomen. Les.... Gebruik een startmotor met vrijloop. Maar het liefst natuurlijk GEEN startmotor maar dat is onderhand wel duidelijk toch :lol:
als je een spinner gebruikt dan heeft je startmotor grip op die spinner en niet op de moer waarmee de schroef vastzit, dus in zekere zin is dat veiliger, niet ?? Kris
@Mark, Je redenering klopt niet! Als de startmotor de verbrandingsmotor aandrijft doet hij dat in de richting waarop je de moer LOS draaid! Juist dan zal de moer los willen komen. Als de motor aanslaat zal hij de startmotor willen aandrijven en dat doet hij in de richting waarop je de moer VAST draait. De moer zal nu dus juist vaster gaan zitten. Ga maar eens voor de motor zitten. Als je nu aan de prop draait en goed naar de draairichting kijkt zal je zien dat ik gelijk heb. @Kris, Je hebt voor een deel gelijk maar een goed vast zittende moer (al dan niet een nylock (dank je Ron) moer) zal niet zo snel los gaan. Daar komt bij dat het rubber van de startmotor voor het grootste deel de kracht op de propnaaf en het onderste deel van de bladen overbrengt. Als het gat in het rubber niet groot genoeg is voor de moer danmoet je het misschien iets groter maken zodat de moer en ruim in kan. Je krijgt wel problemen als de motor "verzopen" is. Ook is het met vele spinners zo dat je de moer gewoon niet voldoende vast KAN draaien door die spinner.