Prop keuze Saito 100

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door rob de groot, 28 okt 2006.

  1. rob de groot

    rob de groot

    Lid geworden:
    4 dec 2003
    Berichten:
    151
    Locatie:
    Leeuwarden
    Via kan me helpen de juiste prop voor een Saito 100 te kiezen.
    Wordt met een standaard uitlaat gevlogen.

    Gr. Rob
     
  2. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.434
    Locatie:
    Spijkenisse
    Kun je zo op hobbyin.nl vinden;

    SAITO 100
    Inhoud 17,2 cc.
    Vermogen 2 PK
    Prop 13x9 - 15x8
    Gewicht 550 gram
     
  3. rob de groot

    rob de groot

    Lid geworden:
    4 dec 2003
    Berichten:
    151
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat kun je daar idd vinden. Deze keuze staat ook in de beschrijving.
    Blijven er nog tussen de 13 en 15 inch nog z'n 10 tot 12 keuzes over.
    Is er iemand die ervaring heeft met deze motor.
     
  4. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.434
    Locatie:
    Spijkenisse
    Dan zul je toch wat meer informatie moeten geven, op een 3D toestel hoort bijvoorbeeld een totaal andere prop dan op een F3A-achtig model.

    Grt.
     
  5. rob de groot

    rob de groot

    Lid geworden:
    4 dec 2003
    Berichten:
    151
    Locatie:
    Leeuwarden
    Het wordt een PAF 190 voor het lichte sleepwerk.
     
  6. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.434
    Locatie:
    Spijkenisse
    Lijkt me wat underpowered, zelfs zonder wat erachter dat gesleept moet worden :roll:

    Grt.
     
  7. rob de groot

    rob de groot

    Lid geworden:
    4 dec 2003
    Berichten:
    151
    Locatie:
    Leeuwarden
    De PAF 190 trainer kan/mag max. 18 cc motoren dragen.
    Dus met een 17 cc viertakt zal ie toch wel vooruit komen!
    Misschien ben je in de war met de PAF 200. Deze is zwaarder en geschikt voor benzine vanaf 20 cc. tot 40 cc.
     
  8. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    maximaal 18 cc, maar is dat tweetakt of viertakt :?:
     
  9. rob de groot

    rob de groot

    Lid geworden:
    4 dec 2003
    Berichten:
    151
    Locatie:
    Leeuwarden
  10. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.965
    Locatie:
    Zeewolde
    Normaal gesproken worden motorvolumes aangeven als 2-takters.

    Dus wil je in de buurt komen van een 18cc 2-takt dan moet je ongeveer een 25cc 4-takt hebben.
    en voor slepen misschien nog wel wat meer :roll:
     
  11. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.434
    Locatie:
    Spijkenisse
    Mwah, komt ie nog wel achter dan :lol:

    Grt.
     
  12. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Met een 14*8 draait de Saito 100 goed voor sleepwerk.
    Een 15*6 zou wel meer trekkracht geven maar mogelijk is de snelheid dan wat onder de maat voor de snellere zwevers.
    Een 14*10 is de betere prop voor F3A vliegen op deze motor.
    Ik zou dus met de 14*8 APC beginnen. Een andere mogelijkheid is de Graupner 13,5 * 8
     
  13. rob de groot

    rob de groot

    Lid geworden:
    4 dec 2003
    Berichten:
    151
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dank je Hans,

    Hier heb ik wat aan. Zo wordt de keuze wat eenvoudiger.
     
  14. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.121
    Misschien handig om een beetje inzicht te krijgen in wat die twee getallen zeggen over de karakteristieken van een prop. Kan uiteraard a.d.h.v. inzicht door ervaring, maar een beetje theorie kan ook wel helpen :)

    het eerste getal is de diameter. Die laten we even voor wat het is. Het tweede is veel interessanter, dat is namelijk de spoed. En die geeft in inches welliswaar, aan hoeveel het object voortgaat (advances) in precies 1 omwenteling. Dus een 10*6 propje gaat 6 inch vooruit in 1 omwenteling en omdat 6 nog steeds meer is dan bv 4 dient een 10*6 prop sneller te draaien om dezelfde voortgaande bewegingssnelheid te krijgen.

    Wat heb je er nu aan zeg je: nou als je nu een beetje een inschatting maakt van hoe snel je vliegtuig vlieg, wat bij een sleepkist relatief langzaam is, dan is het handig om daarbij een passende prop te kiezen, eentje die dus niet gek veel voortgang maakt. En de volgende regel i sdan ook van toepassing, namelijk hoe minder spoed, hoe minder kracht het kost om een zelfde prop rond te draaien en kun je dus naar een grotere diameter om je motor niet over de kop te laten gaan. vandaar de regel, 1 inch in spoed groter of kleiner is 1 inch in diameter respectievelijk groter of kleiner.

    Bovengeschreven is (mijns inziens) ook de reden waarom 3D vliegtuigen een weinig spoed gebruiken; de voorwaardsesnelheid van het model is laag. Bijkomend voordeel is dat de prop een grote diameter heeft en dus bij weinig of geen snelheid toch voor luchtstroming langs de roeren geeft. Evenals bij snelle modellen als een pyolon racer, zie je dat de props heul veel spoed hebben, bv 16*16 is niet gek. dat komt omdat ze dus heel snel voortgaan en het toestel zogezegd de voortgang van de prop niet voorbijkomt....

    En waar kom je dan terecht, precies zoals Hans al zegt. een 14*8 zal netjes passen bij je wensen; het slepen van zwevers.
     

Deel Deze Pagina