Prop op brushless motor met prop saver

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door HansL, 5 okt 2011.

1. HansL

HansL

Lid geworden:
    28 jul 2011
    Kan er iemand me helpen met het volgende:

Heb een turnigy 2204 brushless motor waarop een 5x5 duwprop zou moeten komen. Nu zitten er bij de prop een aantal adapterringen en 2 rubberbandjes, De opening van de prop is sowieso te groot voor de as van de motor, maar geen enkele adapterring zorgt ervoor dat de prop netjes past op de as van de motor. De prop wordt gemonteerd met een prop saver.

Is het in het geval van een prop saver de bedoeling dat de prop netjes past op de motor?

Ik kan me voorstellen dat als de prop netjes past (minimaal klemt) dat een prop saver dan niet zoveel zin heeft. Raak je de grond in dat geval dan heb je veel kans dat die prop sowieso breeft aangezien hij niet meer kan kantelen. Wat is dan het nut van een prop saver?

Aan de andere lijkt het me niet raadzaam om een prop met een beetje speling te monteren: bij de minste onbalans vliegt hij eraf, of erger nog bij een duwprop, hapt ie in het hoogteroer (een paar mm verder)... Of is dat rubber bandje dat erbij zit in staat dit te voorkomen?

Volstaat 1 bandje (elastiekje) of beter 2?

Alvast bedankt voor jullie raad/suggesties

2. plotterwelt

plotterwelt

Lid geworden:
    5 aug 2006
    Op een 2204 hoort een GWS 8 x 3,5 (2S) of een GWS 7 x 3,5 (3S) .

En die passen gewoon met een O-ring

5 x 5 is geen goede keus .

Mvg Johan

3. HansL

HansL

Lid geworden:
    28 jul 2011
    Dat ie minder efficiënt is met een 5x5 prop daar twijfel ik niet aan, maar er is een andere reden om in dit geval toch niet voor een 7x3,5 of 8x3,5 prop te kiezen: te groot moment...

Zie ook posts op p 39 en 40 van depron-mini-2d-f16-fun-39

Zelfs met een 5x5 moet de rechter elevon blijkbaar 5 mm meer omhoog dan de linkse om de neiging tot links rollen te compenseren.

Maar ik begrijp dus dat die ringen wel gebruikt moeten worden...

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  4. plotterwelt

plotterwelt

Lid geworden:
    5 aug 2006
    voor een F-16 is die motor een schlechte keus , daar moet een binnenloper op met 4 x 4 prop of 3 x 3

Mvg Johan

5. HansL

HansL

Lid geworden:
    28 jul 2011
    Nu ja die motor stond aangegeven op de bouwtekening. En of ie nu goed of minder goed is in combinatie met een 5x5 prop maakt me voorlopig weinig uit (dat was trouwens ook niet de vraag) want die kist vliegt en volgens wat ik zie en lees nog goed ook.

Het ontwerp verder optimaliseren is iets voor eventuele volgende versies, en dan neem ik deze suggestie zeker mee. Op welke motor spec chart is de suggestie voor een 4x4 of 3x3 prop in combinatie met een binnenloper gebaseerd?

6. DennisK

DennisK

Lid geworden:
    28 feb 2004
    Buitenlopertje kan ook echt wel. Sterker nog. Vind ze tot nu toe nog altijd beter presteren dan een binnenloper. Die dingen trekken vaak veel meer prop mee op gelijke toeren en een lichter motortje.

Of die 2204 de beste optie is dat terzijde.
    7x3 staat gelijk aan 5x5 qua belasting dus daar zit je probleem ook niet.
    Je kan er trouwens ook een langer asje inzetten. Dan kan er weer een normale adaptor op.

En zolang je geen 30.000 rpm draait op zo een klein modelletje zal het koppel ook wel mee vallen.

Niet vol gas weg gaan is altijd het beste om koppelproblemen bij de start te voorkomen.

Welk merk prop heb je eigenlijk. 5x5APC is vrij lomp voor zo een modelletje. Beter dan bv een GWS prop nemen. Die zijn wat lichter.

Leuke setup die ik op een modelletje heb gebruikt.

2300kv HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy 2211 Brushless Indoor Motor 2300kv
    4,5x4 GWS propje.
    Rond de 150 stuwkracht Zit erop met een Günterprop spinnertje.
    Rond de 20.000rpm op 3s460

topic betuwsemodelvliegclub.nl • Bekijk onderwerp - Flying Speed Wing!!

Filmpje

Tip. Plak de accu rechts van je model en de overige elektronica links zodat hij in balans is of juist net iets meer gewicht aan de rechterkan heeft.

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. HansL

HansL

Lid geworden:
    28 jul 2011
    Een TGS Sport 5x5E Precision propeller via RC-addict (http://www.rc-addict.nl/webshop/rc-...llers/tgs-sport-5x5e-precision-propeller.html)

Rest van de setup:
    Turnigy 2204 motor
    Turnigy Plush 12A ESC
    Multiplex PICO 3/4 ontvanger
    2 Hitec HS50 servo's
    Turnigy 800 mAh 3S Accu

Ik heb op dezelfde manier geredeneerd, maar ik heb snelheidsregelaar en ontvanger rechts en de accu voorlopig centraal.
    Aangezien de accu wordt bevestigd bovenop het horizontale deel van de romp (uitsparing te maken in het vertikale deel van de romp ter grootte van de accu) kan ik zelf nadien nog corrigeren door de accu wat te verschuiven tov de centrale as.

Laatst bewerkt: 6 okt 2011
  8. DennisK

DennisK

Lid geworden:
    28 feb 2004
    Probleem van die propjes is dat de centreerringetjes aan de achterkant zitten.
    Die TGY's zijn APC kloontjes of in ieder geval het lijkt erop.

Nauwkeurig gebalanceerd...... hmmm die ben ik nog niet tegen gekomen. Zeker die TGY's niet.

Net voor je gekeken. De 6x3GWS past er zo op. Strak erop drukken.
    Dus je zou een 6x5 kunnen nemen en iets inkorten. Helaas is de 6x5 wel een Slowfly prop design.

4.5x4 GWS is gelijk aan de TGY versie. Boorgat á 4mm. Past net niet op de motor. Kan je uitboren naar de juiste diameter.

APC 4.1x4.1 is het gat aan de bovenzijde net iets te groot.

Laatst bewerkt: 6 okt 2011
  9. MartinT

MartinT

Lid geworden:
    24 aug 2008
    Wat is dit voor "Quatsch"? :eek:nweer:
    Outrunnertjes zijn PERFECT voor de GR F-16's...We hebben het hier niet over full fuselage EDF F-16's maar over super lichte profile Depron modelletjes!

MvrGr,
    Martin

Deel Deze Pagina