Iemand ervaring met het gebruik van de propeller als luchtrem op elektrozwevers? Ik heb een Bird of time met een defecte en moeilijk te vervangen remklep. Besturing is over hoogte en richting, geen rolroeren. Remkleppen dus defect. Ik zou denken dat heel zachtjes gas geven wel weerstand geeft, maar amper extra lift en dat de motor op een heel lage stand (net voorbij de rem van de esc) dus zou kunnen dienen als een luchtrem. Iemand bedenkingen bij? Als in motor of regelaar die doorbrandt op die heel lage stand of de prop die finaal meer lift oplevert dan vernietigt of ....? Uiteraard wel motor helemaal af bij de landing, maar finaal gooi je met die vierklappenzwevers typisch ook de butterfly dicht op de moment van de landing om de flap-servo's niet stuk te maken...
Dat werkt geweldig! Heb ik ooit ook gedaan op een mdel waar ik de ailerons niet genoeg omhoog kon zetten (minder dan 40° remt nauwelijks, geeft eerder meer snelheid). Lastig is wel dat je dat nauwelijks kunt doseren. 1 klikje op je knuppel is het verschil tussen remmen of (heel langzaam) stijgen ... Ik heb toentertijd een vaste waarde op een schakelaar geprogrammeerd zodat de prop zo'n 2 tot 5 mowentelingen per sec maakt. Als die prop/motor zo langzaam draait hoef je ook niet zo bang te zijn dat je hem bij de landing net te laat uitzet. er zit toch geen kracht achter ...
Ok. Dan gaan we ervoor. Al wel vaker gemerkt dat als een prop aan het windmilllen is (motorrem niet actief of te zwak) dat heel fors afremt .. Dank voor je snelle reactie!
Ik maakte met mijn Bird of Time (zonder motor, zonder remkleppen) altijd een overdreven lang circuit. Man wat zweefde dat ding ;-).
Daar moet je wel de ruimte voor hebben. Als hij in de buurt bomen heeft waarover hij binnen moet komen gaat dat niet op, of veel lastiger.
Snelheid is hoogte en hoogte is snelheid . Wat ik deed met twee assers in mijn jeugd was heel simpel even up trekken om snelheid te minderen . Hiermee moet je dus weer snelheid op bouwen wat hoogte kost in een minder lange afstand . Tegenwoordig kun je veel meer en is inderdaad een langzaam draaiende prop een rem als een bootanker ..met een auto regelaar kan het nog leuker dan kan hij zelfs achteruit draaien .
Nou moe! verkeerder filmpje. Rond 06:00 landing met reverse thrust. Blijkbaar zijn er meerdere versies.
Omdat ik nergens heb gelezen dat ze werkelijk de prop achreuit aandrijven, en uit het filmpje ook niet te zien is dat hij aangedreven wordt of alleen maar windmillt, heb ik het gevraagd aan de bouwer/ontwerpers. Hierbij het antwoord in de ongecensureerde Google translate vertaling, met daaroonder het origineel: Ik kan jou antwoorden in plaats van Norbert. Ja, we gebruiken de propeller bij het landen met omgekeerde stuwkracht, het werkt wonderwel, in theorie zijn landingskleppen niet meer nodig, maar om veiligheidsredenen worden ze toch geïnstalleerd. Met een zinksnelheid van 1/42 kan het landen eenvoudigweg moeilijk worden als de motor uitvalt. In de lucht bereikten we een daalsnelheid van 15 m/s bij volledige tegendruk, wat geweldig is om heel snel uit een lastige zone te komen. Om veiligheidsredenen is de tegendruk nu echter beperkt tot 30% motorvermogen en kan deze alleen worden geactiveerd door op extra knoppen te drukken. Hi Rick, I darf dir anstelle von Norbert antworten. Ja, wir benutzen den Propeller im Rückwärtsschub bei der Landung, es funktioniert wunderbar, theoretisch sind keine Landeklappen mehr nötig, aus Sicherheitsgründen werden sie aber trotzdem eingebaut. Mit einer Sinkrate von 1/42 kann es bei Motorausfall sonst einfach schwierig werden mit der Landung. In der Luft haben wir eine Sinkrate von 15m/s bei vollem Gegenschub erreicht, das ist wunderbar um sehr schnell aus einer brenzligen Zone zu gelangen. Der Gegenschub ist aber aus Sicherheitsgründen nun auf 30% Motorleistung begrenzt und kann nur durch Drücken zusätzlicher Knöpfe aktiviert werden. Viele Grüße, Oliver