Propeller als airbrake

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Bartdr1, 11 feb 2024.

  1. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    361
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Iemand ervaring met het gebruik van de propeller als luchtrem op elektrozwevers?

    Ik heb een Bird of time met een defecte en moeilijk te vervangen remklep.

    Besturing is over hoogte en richting, geen rolroeren.

    Remkleppen dus defect.

    Ik zou denken dat heel zachtjes gas geven wel weerstand geeft, maar amper extra lift en dat de motor op een heel lage stand (net voorbij de rem van de esc) dus zou kunnen dienen als een luchtrem.

    Iemand bedenkingen bij? Als in motor of regelaar die doorbrandt op die heel lage stand of de prop die finaal meer lift oplevert dan vernietigt of ....?

    Uiteraard wel motor helemaal af bij de landing, maar finaal gooi je met die vierklappenzwevers typisch ook de butterfly dicht op de moment van de landing om de flap-servo's niet stuk te maken...
     
  2. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Dat werkt geweldig! Heb ik ooit ook gedaan op een mdel waar ik de ailerons niet genoeg omhoog kon zetten (minder dan 40° remt nauwelijks, geeft eerder meer snelheid).
    Lastig is wel dat je dat nauwelijks kunt doseren. 1 klikje op je knuppel is het verschil tussen remmen of (heel langzaam) stijgen ...
    Ik heb toentertijd een vaste waarde op een schakelaar geprogrammeerd zodat de prop zo'n 2 tot 5 mowentelingen per sec maakt.
    Als die prop/motor zo langzaam draait hoef je ook niet zo bang te zijn dat je hem bij de landing net te laat uitzet. er zit toch geen kracht achter ...
     
    jve vindt dit leuk.
  3. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    361
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Ok. Dan gaan we ervoor.

    Al wel vaker gemerkt dat als een prop aan het windmilllen is (motorrem niet actief of te zwak) dat heel fors afremt ..

    Dank voor je snelle reactie!
     
    DirkSchipper vindt dit leuk.
  4. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.565
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Ik maakte met mijn Bird of Time (zonder motor, zonder remkleppen) altijd een overdreven lang circuit. Man wat zweefde dat ding ;-).
     
  5. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    361
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
  6. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Daar moet je wel de ruimte voor hebben. Als hij in de buurt bomen heeft waarover hij binnen moet komen gaat dat niet op, of veel lastiger.
     
  7. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.807
    Locatie:
    Ede
    Snelheid is hoogte en hoogte is snelheid .
    Wat ik deed met twee assers in mijn jeugd was heel simpel even up trekken om snelheid te minderen . Hiermee moet je dus weer snelheid op bouwen wat hoogte kost in een minder lange afstand .
    Tegenwoordig kun je veel meer en is inderdaad een langzaam draaiende prop een rem als een bootanker ..met een auto regelaar kan het nog leuker dan kan hij zelfs achteruit draaien .
     
  8. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    :rofl:
    Maar dat is alleen voor indoor acro, toch?!
     
    serge pot vindt dit leuk.
  9. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.565
    Locatie:
    MVC Cumulus Kampen / RMV Phoenix Hoogeveen


    Deze gebruikt "achteruit" om te remmen in plaats van remkleppen!
     
  10. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Antwerpen
    Tuurlijk..

     
  11. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    ik zie wel remkleppen en de prop is samengeklapt in de landing…..
     
  12. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.565
    Locatie:
    MVC Cumulus Kampen / RMV Phoenix Hoogeveen
    Nou moe! verkeerder filmpje.



    Rond 06:00 landing met reverse thrust. Blijkbaar zijn er meerdere versies.
     
  13. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.232
    Locatie:
    Gouda
    Omdat ik nergens heb gelezen dat ze werkelijk de prop achreuit aandrijven, en uit het filmpje ook niet te zien is dat hij aangedreven wordt of alleen maar windmillt, heb ik het gevraagd aan de bouwer/ontwerpers.
    Hierbij het antwoord in de ongecensureerde Google translate vertaling, met daaroonder het origineel:

    Ik kan jou antwoorden in plaats van Norbert. Ja, we gebruiken de propeller bij het landen met omgekeerde stuwkracht, het werkt wonderwel, in theorie zijn landingskleppen niet meer nodig, maar om veiligheidsredenen worden ze toch geïnstalleerd. Met een zinksnelheid van 1/42 kan het landen eenvoudigweg moeilijk worden als de motor uitvalt.

    In de lucht bereikten we een daalsnelheid van 15 m/s bij volledige tegendruk, wat geweldig is om heel snel uit een lastige zone te komen. Om veiligheidsredenen is de tegendruk nu echter beperkt tot 30% motorvermogen en kan deze alleen worden geactiveerd door op extra knoppen te drukken.


    Hi Rick,

    I darf dir anstelle von Norbert antworten. Ja, wir benutzen den Propeller im Rückwärtsschub bei der Landung, es funktioniert wunderbar, theoretisch sind keine Landeklappen mehr nötig, aus Sicherheitsgründen werden sie aber trotzdem eingebaut. Mit einer Sinkrate von 1/42 kann es bei Motorausfall sonst einfach schwierig werden mit der Landung.

    In der Luft haben wir eine Sinkrate von 15m/s bei vollem Gegenschub erreicht, das ist wunderbar um sehr schnell aus einer brenzligen Zone zu gelangen. Der Gegenschub ist aber aus Sicherheitsgründen nun auf 30% Motorleistung begrenzt und kann nur durch Drücken zusätzlicher Knöpfe aktiviert werden.

    Viele Grüße, Oliver
     

Deel Deze Pagina