Quadra 38cc

Hallo,

We hebben een poosje geleden een quadra 38 cc opgekocht.
Kan iemand mij hier iets meer over vertellen? Kwa betrouwbaarheid en of dit echt 38cc kan trekken?
Zit op een katana 2m span.
Willen hier ook graag smoke op inbouwen, is dit mogelijk?

Graag iets meer informatie, deze motor is voor ons compleet onbekend.

Alvast bedankt!
Jasper

81a32903ba69bc5f8bc350563f7a3d78.jpg

82642de54d21c84d14d85d5c8ef048eb.jpg

3f5248d47dbd63d29a5b402b1426d300.jpg

7330b89649ac8ee8c69598c00720265f.jpg

a2c0ff8a99fa7d920d878dd591b84021.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
een quadra 38 cc opgekocht.
Kan iemand mij hier iets meer over vertellen? Kwa betrouwbaarheid en of dit echt 38cc kan trekken?

Ik begrijp werkelijk niet wat je bedoelt met "of dit echt 38 cc kan trekken"....

Of deze werkelijk 38cc levert, of iets inkakt omdat dit mij een oud beestje is...

Niet flauw bedoeld, Jasper, maar zonder de juiste vraag zul je ook nooit een juist antwoord krijgen, daarom: cc is de cylinderinhoud.... een vast getal, bepaald door de boring en slag van de motor. Die verandert niet, hoe oud de motor ook is....
Een motor "levert" dus geen cc's, hij hééft een aantal cc's. Een heel flauw antwoord zou dan zijn "ja hoor, die motor heeft nog steeds 38 cc" en da's helemaal correct, maar jij schiet daar niks mee op.

Een motor levert vermogen, uitgedrukt in pk's of in (k)W. En dat kan wel achteruitgaan als de motor slecht onderhouden is. Maar met goed onderhoud (juiste smering, schone bougie, goede zuigerveer, goed inlaatmembraan en een carburateur die in orde is, ontsteking die goed werkt, lagers in orde) moet hij in principe hetzelfde vermogen blijven leveren "tot aan de sloop".
De carburateur heeft vaak na een aantal jaar, ongeacht hoeveel de motor gebruikt is, wat onderhoud nodig (nieuwe membranen en zo) en daar kun je kitjes voor kopen bij bijvoorbeeld tuingereedschap dealers, maar dan moet je wel weten hoe dat moet, dat is een priegelwerkje.
Een slecht functionerende carburateur kost echter meestal geen vermogen, maar veroorzaakt dat de motor onbetrouwbaar gaat lopen of slecht af valt te stellen.
De rest van de genoemde onderdelen gaan meestal langer mee dan je als modelvlieger voor elkaar krijgt om er mee te vliegen.

Maar geen enkele foto kan laten zien of een motor vermogen kwijt is. Dat kan alleen een toerenteller (in combinatie met bijvoorbeeld een tabelletje met gegevens, hoeveel toeren hij met diverse props hoort te draaien, of andere gegevens waaruit je de prestaties kunt beoordelen).

Nu weet ik niet uit mijn hoofd hoe deze motor hoort te presteren, dus wellicht dat er anderen zijn die weten hoeveel toeren het ding hoort te draaien met de gemonteerde prop. Dan kun jij met een toerenteller bepalen of hij nog OK is.... (ik kan niet alle foto's zien i.v.m. slechte internet verbinding, dus ik kan ook de propellermaat niet zien, wellicht handig die er bij te vermelden).

Hallo,
Is meer om een idee te krijgen wat voor een motor het is, is die betrouwbaar.. Hoe staat de motor bekend? Voor mij is deze motor en merk compleet onbekend.
Bijv van os max weet je dat dit goede kwalitatieve motoren zijn.
Echter zal er ook wel ergens een motor zijn met gebreken.. Misschien hebben mensen die deze motor hebben / hebben gebruikt hier ervaring mee, en die kunnen er vast meer over vertellen. Tevens wouden we deze gaan gebruiken voor smoke.. Nu weet ik dus niet of dit kan en/ of dit mogelijk is.. Dit zijn een beetje mijn vragen.. En of deze motor ok is, komen we achter als die loopt haha

Quadra is een heel oud motor merk. Voor zo ver ik weet worden ze al heel wat jaren al niet meer gemaakt. Zelf heb ik er nooit één gehad maar bij ons op de club waren er verschillende in gebruik. Het waren (zijn) prima motoren die niet echt bulken van het vermogen maar wel behoorlijk betrouwbaar zijn. Ze zijn meestal ook wat zwaarder dan de moderne motoren.
Verder moet je gewoon goed voor je motor zorgen dan zal je er het langst plezier van hebben. Zoals al eerder is geschreven aan de hand van de foto's is het onmogelijk te bepalen hoe deze motor er aan toe is. Gewoon proberen en eventueel eerst alles goed na (laten) kijken.
Succes.

Hallo,
Is meer om een idee te krijgen wat voor een motor het is, is die betrouwbaar.. Hoe staat de motor bekend? Voor mij is deze motor en merk compleet onbekend.

Quadra was een merk kettingzaag dat gemaakt werd in Canada. Het was een goed lopend bedrijf dat later Trader of zoiets ging heten en zagen verkocht onder veel merknamen waarvan voor ons McCulloch het meest bekend is. Zoals bijna alle van kettingzagen afgeleide motoren is Quadra een simpel maar uiterst betrouwbaar ontwerp, vooral dankzij de hardverchroomde cilinder. Netjes schoon maken en vermits alles nog een beetje binnen de toleranties valt heb je hier jaren plezier van. Ombouw naar elektronische ontsteking is aan te raden. Start ie ook meteen makkelijker.
Groet,
Sam

Wat mij is verteld is het volgende:
In Canada was iemand die onderdelen van bestaande motoren gebruikte om een benzine motor voor zijn model(len) te maken. Vooral de zuiger, cilinder en krukas zijn lastig zelf te maken. Zijn motoren waren een "groot succes" en hij heeft er een bedrijf van gemaakt dat de merknaam Quadra gebruikte. De motoren zijn altijd alleen voor de modelbouw bedoeld geweest. Er zijn dus geen kettingzagen (geweest) waar met een Quadra motor in zit maar wel Quadra motoren waar onderdelen van kettingzaag motoren in zitten.

McCulloch is al een zeer oud motor merk dat in 1943 in Milwaukee (USA) begon met de bouw van kleine 2takt motoren. Al in 1948 brachten zij hun eerste kettingzaag op de markt. Het merk is nu eigendom van Husqvarna. Het is goed mogelijk dat McCulloch onderdelen gebruikt zijn voor Quadra motoren.

Smoke heeft niets met de motor te maken, smokeolie word in de uitlaat ingespoten via een aparte nippel via een smokepomp.

Wat mij is verteld is het volgende:
In Canada was iemand die onderdelen van bestaande motoren gebruikte om een benzine motor voor zijn model(len) te maken. Vooral de zuiger, cilinder en krukas zijn lastig zelf te maken. Zijn motoren waren een "groot succes" en hij heeft er een bedrijf van gemaakt dat de merknaam Quadra gebruikte. De motoren zijn altijd alleen voor de modelbouw bedoeld geweest. Er zijn dus geen kettingzagen (geweest) waar met een Quadra motor in zit maar wel Quadra motoren waar onderdelen van kettingzaag motoren in zitten.

Nou geloof ik niet meteen alles wat mij verteld wordt maar deze versie vind ik wel aardig.:)
Toen deze meneer begon met zijn Quadra-Aerow (o.i.d.) bestond Quadra als kettingzaag merk al niet meer. Dat was ondertussen Trader MFG.Ltd (dacht ik)/Electrolux geworden wat onder meer kettingzagen maakte onder veel merknamen, ook McCulloch en Husqvarna. De naam McCulloch of het gebruik daarvan alleen voor Europa. Trader/E.lux bestaat ook al niet meer. Is tegenwoordig Poulan, of is dat ook al niet meer zo? McCulloch was deels in handen van hen en deels van Koreanen. Tegenwoordig is zo'n beetje alles ondergebracht in de Husqvarna Group, ook het Koreaanse deel. Behalve dan weer de Husqvarna motorfietsen, die zijn nu van KTM.
Wat blijft is dat een Quadra motor een goed en betrouwbaar ding is. Of hij nou gemaakt is van kettingzaag onderdelen of er zo uit gehaald is.
Groet,
Sam

oke.. het is me nu duidelijk waar de quadra vandaan komt en dergelijke! hartstikke bedankt! denk dat deze motor voorlopig op de katana blijft zitten.
Maar nu hadden we bedacht dat we smoke hierop wouden hebben.
hier zal een speciale uitlaat voor nodig zijn.. iemand ervaring hiermee? of weten waar ik dit kan krijgen?
er zal zeker een demper op moeten komen.. want verwacht dat die nu dik over de DB's gaan die bij ons op de club mogen.

Back