Niet flauw bedoeld, Jasper, maar zonder de juiste vraag zul je ook nooit een juist antwoord krijgen, daarom: cc is de cylinderinhoud.... een vast getal, bepaald door de boring en slag van de motor. Die verandert niet, hoe oud de motor ook is....
Een motor "levert" dus geen cc's, hij hééft een aantal cc's. Een heel flauw antwoord zou dan zijn "ja hoor, die motor heeft nog steeds 38 cc" en da's helemaal correct, maar jij schiet daar niks mee op.
Een motor levert vermogen, uitgedrukt in pk's of in (k)W. En dat kan wel achteruitgaan als de motor slecht onderhouden is. Maar met goed onderhoud (juiste smering, schone bougie, goede zuigerveer, goed inlaatmembraan en een carburateur die in orde is, ontsteking die goed werkt, lagers in orde) moet hij in principe hetzelfde vermogen blijven leveren "tot aan de sloop".
De carburateur heeft vaak na een aantal jaar, ongeacht hoeveel de motor gebruikt is, wat onderhoud nodig (nieuwe membranen en zo) en daar kun je kitjes voor kopen bij bijvoorbeeld tuingereedschap dealers, maar dan moet je wel weten hoe dat moet, dat is een priegelwerkje.
Een slecht functionerende carburateur kost echter meestal geen vermogen, maar veroorzaakt dat de motor onbetrouwbaar gaat lopen of slecht af valt te stellen.
De rest van de genoemde onderdelen gaan meestal langer mee dan je als modelvlieger voor elkaar krijgt om er mee te vliegen.
Maar geen enkele foto kan laten zien of een motor vermogen kwijt is. Dat kan alleen een toerenteller (in combinatie met bijvoorbeeld een tabelletje met gegevens, hoeveel toeren hij met diverse props hoort te draaien, of andere gegevens waaruit je de prestaties kunt beoordelen).
Nu weet ik niet uit mijn hoofd hoe deze motor hoort te presteren, dus wellicht dat er anderen zijn die weten hoeveel toeren het ding hoort te draaien met de gemonteerde prop. Dan kun jij met een toerenteller bepalen of hij nog OK is.... (ik kan niet alle foto's zien i.v.m. slechte internet verbinding, dus ik kan ook de propellermaat niet zien, wellicht handig die er bij te vermelden).