Ready to fly modellen

Discussie in 'Beginners' gestart door Anonymous, 28 sep 2003.

1. Anonymous

Anonymous Guest

Beste forumleden,

Wellicht een vraag die al tig duizend keer gesteld is .... :roll:

(alleen met zoeken kon ik het antwoord niet vinden :?: )

Bij b.v. Conrad.nl worden zogenaamde "ready to fly" electro vliegtuigen aangeboden voor ongeveer 150.- euro.
    (vliegtuig/motor/zender/accu etc...)

Ik wil eens proberen of deze hobby iets voor me is en dan is de uitgave van een dergelijk bedrag goed te overzien.

(Later kan ik altijd natuurlijk een ECHT modelvliegtuig kopen)

Gooi ik geld weg om zo'n kit te kopen ???
    Weten jullie kant en klare modellen in een dergelijke prijsklasse
    (tot 200 euro ?)
    Andere suggesties ?

Groetjes,

Ramon

2. Anonymous

Anonymous Guest

je gooit echt geld weg met zo'n set.
    Je kan helemaal niets meer gebruiken van zo'n set bij een volgend vliegtuig. Spaar gewoon ff door en koop iets fatsoenlijks.
    Bijv. een kyosho kalmato met motor (189 euro).

En waar wil je gaan vliegen met zo'n ding. Je mag alleen bij een club vliegen maar die accepteren weer geen 27 mhz. Dus je kan beter doorsparen.

3. Anonymous

Anonymous Guest

Modellen zijn van Jamara, Duits.

O.a. 40 mhz en onder de 500 gram, worden gezien als speelgoed waarbij je geen verplichting hebt om op een "vliegveld" te vliegen.

Zijn er nog andere meningen over dit soort vliegtuigen ??

Ramon

4. Rob

Rob Forum veteraan

Lid geworden:
    30 mei 2002
    Als je wilt bekijken of modelvliegen iets voor je is en je je in eerste instantie niet bij een club wilt aansluiten dan adviseer ik je een Gamebird (joystick uitgevoerd als zender) te kopen en met een simulator als Easyfly (soms bij de Gamebird) of FMS (shareware) eerst te gaan oefenen. Twee mogelijke resultaten:

1. Je bakt er weinig van en/of hebt er al gauw geen zin meer in, dan heb je geld en een teleurstelling bespaard (de Gamebird raak je hier zo weer kwijt) of
    2. Kom je niet meer achter het scherm vandaan dan ben je verslaafd geraakt en adviseer ik je een computerzender en vliegelectronica te kopen waar echt wat mee kunt en vervolgens een depron model zelf te bouwen, meest goedkoop en makkelijk te repareren na de vele crashes...

5. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Sommigen misschien, bij ons geen probleem.

6. Powerpete

Powerpete Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    11 jun 2002
    Ik vind dit prima setjes om mee te proberen of je het wat vind en om evt een beetje knuppelfeeling op te bouwen, En de setjes van jamara zijn voorzien van een "echte" ontvanger en servo´s die dus weer ergens anders in te gebruiken zijn, zeker de drie kanaals modellen zijn erg goed te vliegen voor een beginner en benaderen wat vlieggedrag betreft 100% dat van een trainer....
    Persoonlijk ben ik van mening dat de vliegclubs wat meer open moeten staan voor deze nieuwe ontwikkeling omdat anders snel de boot gemist gaat worden met betrekking tot het werven van nieuwe Jonge leden !!!
    In deze tijd is het moeilijk te verkopen aan de nintendo generatie om eerst jezelf op te sluiten met een doos hout waar Charter op staat en dan 3 maanden moet bouwen terwijl ze een arf trainertje of het gewraakte modelletje al dezelfde middag kunnen vliegen...
    Ook het 27 Mhz verhaal vind ik een beetje kolder, daar de CB band zowat niet meer gebruikt wordt en ik de laatste 5 jaar geen storing meer gehad heb op deze band, Overigens zijn de setjes ook op 35 en 40 Mhz te krijgen.
    Enne Rob, een Gamebird ???, er is toch niks mooiers om het in t echie te doen ????, de meeste kids hebben al vierkante ogen van het vele computeren en Gamen en dan ga jij ze nog langer achter zo´n ding zetten :evil: :evil:

Just my 2 cents.....................Peet...........................8)

7. dutchhelipilot

dutchhelipilot

Lid geworden:
    15 aug 2003
    Ik weet niet of het iemand al is opgevallen maar bij veel van die jamara setjes zit een zender op 41 MHz :?: :?:

Weet niet of deze band in Nederland wel vrij is. Als ik op die verwijzing van Ron (rcd) dan komt 41 MHz niet voor.

Nou weet ik niet of het gewoon op de doos staat of dat het ook zo is maar ik zou daar wel mee oppassen. Misschien kan powerpete het bevestigen of ontkennen.

Wel ben ik het Powerpete eens dat we open moeten staan voor ontwikkeling. En inderdaat als dit de manier is om de "NITENDO" generatie van de buis of JOPS (hangplekken) te halen ben ik er voor hoor. Ik heb met enige regelmaat deze modellen zien vliegen en het vliegt dus waarom niet. Leuk jo zo'n Extra volledig op schaal :? :oops: :?

gr Remco

8. Gerard_nl

Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    7 sep 2002
    hahaha een extra met v stelling.

9. Powerpete

Lid geworden:
    11 jun 2002
    Jamara levert deze setjes op de 41 voor frankrijk en mogen niet gebruikt worden in nederland, belgië en duitsland...... soms komt het wel eens voor dat er via frankrijk eentje hier terecht komt doordat op vakantie iets gekocht wordt, maar dat zijn eerder uitzonderingen dan regel..........Peet.................8)

10. Tanja

Tanja Guest

Wij hebben het Pipertje van Jamara. Het is inderdaad goed te vliegen, alleen is het jammer dat je na 1 vlucht van 10 minuten zo'n 16 uur moet laden voor de vlucht.
    Verder raad ik je aan om wel bij een vliegclub te gaan vliegen ook al is het vliegtuig onder de 500 gram. Het kan je een hele boel teleurstellingen besparen. Zij kunnen je ook helpen om het modelletje misschien enigszins aan te passen, zodat het beter vliegt. Die van ons had bijvoorbeeld grotere roeruitslagen nodig.
    Ik wens je heel veel succes ermee.

11. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Een leesbaar frequentie overzicht gebaseerd op het rcd document:
    http://home.hetnet.nl/~ronvans/inhoud/legal_frequencies.html

Is toch ook niet leuk meer sinds het niet meer illegaal is :twisted:

12. Powerpete

Lid geworden:
    11 jun 2002
    Tsja Ron daar heb je gelijk in, en tegenwoordig is de toegestane 4 watt meer dan voldoende om een paar kilometer weg te komen, ik weet nog uit de beginperiode dat het 0,5 watt en 7 meter GPA op het dak systeem nog niet genoeg was om de overkant van de straat te halen, dus hoppa Kachel van 200 watt erachter en we zijn te horen op het orgel van de buurman :lol: :lol: ......... En hiermee kwam je dan in het gunstigste geval tot een kilometer of 10....... Nou daar kwamen dus 25 jaar geleden die storingen vandaan !!, (ja echt zolang is het al geleden !!).....
    Maar Oh jee, onze krakkemikkige breedbandige apparatuur van tegenwoordig kan hier echt niet tegen, dus we verbieden de 27 Mhz om te vliegen............ (dit is sarcastisch bedoeld :evil: :evil: )

Dus ff resume, je kunt de 27 gewoon gebruiken om het lichte spul te vliegen...............Peet......................8)

13. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Pete,
    Over het algemeen ben ik het met jou verhaal(len) hierboven eens maar niet helemaal met betrekking tot de 27Mhz. Ook bij ons is de 27Mhz band vrij stil geworden, de "bakkies" zijn vrijwel helemaal verdwenen. Helaas voor ons zijn daar echter een heleboel andere dingen voor in de plaats gekomen. Heel erg veel van de echte speelgoed zit op de 27Mhz. Diverse afstandsbedieningen voor bijvoorbeeld garagedeuren of tuinhekken. Babyfoons en dergelijken.
    Als je een paar kilometer buiten de stad of dorp bent zal je al die dingen niet meer ontvangen maar in het stadspark is dat wel anders.
    Ik noem hier het stadspark omdat nogal wat reklames suggereren dat je met die vliegtuigjes lekker in het stadspark kan gaan vliegen. Ik moet er niet aan denken als zo'n modelletje door een totaal onervaren "vlieger" in de lucht wordt gebracht om er daarna vrijwel ongecontroleerd er vandoor te gaan. Buiten het park rijden de auto's en een crash door een voorruit is niet plezierig.
    Het zijn leuke modelletjes die best voor een heleboel mensen een goede instap kunnen zijn. Maar mijn advies is en blijft, DOE HET ONDER BEGELEIDING VAN EEN ERVAREN VLIEGER EN OP EEN PLAATS WAAR HET GEEN GEVAAR OPLEVERD. GEBRUIK OOK DE AANGEWEZEN FREQUENTIES EN MIJDT ALS HET EVEN KAN DE 27Mhz BAND.
    Succes allemaal.

14. Powerpete

Lid geworden:
    11 jun 2002
    Is ook wat voor te zeggen, mijn ervaring is alleen dat het vermogen van het speelgoed dusdanig laag is dat ze bijna geen reikwijdte hebben..................Peet..............8)

15. Anonymous

Anonymous Guest

Duidelijke antwoorden heren !

Met name het model Angel XL van Jamara lijkt me wel wat
    (propellor zit achterop)

Dat scheelt volgens mij een behoorlijk aantal kapotte props na crashes ! :roll:

Overigens is de indruk dat ik nog nat achter mijn oren ben, niet helemaal terecht (ben 33 jaar 8) .

Ik heb eerder met radiografisch bestuurbaar materiaal gereden: een paar jaar wedstrijden met een Kyosho Turbo-burns.

Het opladen van een accupach uit een Jamara set hoeft ook geen 16 uur te duren
    (ik heb nog een Demon mosfet computerlader met een 10 amp voeding :p )

Ik ga lekker een Jamara setje halen met een paar extra accu's en dan spreek ik jullie nog wel !

Nog tips voor de eerste vlucht ?

Groetjes,

Ramon

16. ERB

ERB Guest

Hou em heel :D

17. Gerard_nl

Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    7 sep 2002
    tips voor dee eerste vlucht,

als het even kan neem een vriend of iemand mee die al eens ooit gevlogen heeft en het ding even voor je invliegt en uittrimt.
    met een toestel wat getrimt is heb je een iets grotere "overlevingskans" dan met een ding wat na het werpen meteen een harde bocht naar links oid maakt.

bovendien is het met zijn 2en ook leuker, en als het fout gaat zien 2 man meer als een, beter voor de foutevaluatie achteraf :wink:

kijk uit en veel plezier gewenst.

18. dutchhelipilot

dutchhelipilot

Lid geworden:
    15 aug 2003
    Rijden is toch iets anders dan vliegen dus denk niet dat het zo maar gaat. Het is natuurlijk wel handig dat je al de nodige knuppel ervaring hebt.

Wat betreft die accu's niet te snel lader zijn geen accu's die je met 1c kan laden.

succes en hou de boel heel

Gr Remco

19. Powerpete

Lid geworden:
    11 jun 2002
    uitslagen voor het buiten vliegen een gaatje groter zetten, ze leveren ze standaard errug tam af............Peet..............8)

20. Paul

Paul

Lid geworden:
    15 aug 2003
    nog wat tips

1. lees vooral de handleiding door.
    2. niet met wind vliegen maakt niet uit hoe slap de wind is helemaal geen wind!!!!
    3. heb er rekening mee dat de 1ste 3 vliegtuigen niet meer te herkennen zijn als je geen lessen neemt (ik ook gemerkt)
    4. probeer hoogte te maken. maar onthoud hoe hoger je bent.... hoe moeilijker het is je vliegtuig te herkennen.
    5. als ie de grond zoekt kijk voor riet zachte bosjes etc. voor noodlanding om in te vliegen.
    6. gooi je vliegtuigje tegen de wind in!
    7. kijk voor een vliegtuig waarbij je reserveonderdelen kan kopen.
    8. veel suc6!!!

en woon je heel misschien in almere??

Deel Deze Pagina