Regelaar voor vliegtuig in een boot te gebruiken?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Rob, 27 mei 2003.

1. Rob

Rob Forum veteraan

Lid geworden:
    30 mei 2002
    Kun je een regelaar bedoeld voor een vliegtuig probleemloos in een boot gebruiken? Ik stel me zo voor dat alleen de koeling van de regelaar van belang is, als die een thermische afslag heeft kan er verder toch niets fout gaan?

(ik moet snel even wat prutsen; de schroef wordt in de zeilboot waar het om gaat alleen in 'noodgevallen' kortstondig gebruikt).

2. schroef onder zeilboot??? :evil: :D

maar goed de vraag,

lijkt mij wel, als die motor in de zeilboot niet te veel trekt en alleen maar vooruit hoeft te gaan. maar ik denk niet dat een zeilboot in planee hoeft te komen, dus ik zie geen probleem

GreetZ Kor

3. DreBo

DreBo

Lid geworden:
    4 dec 2002
    Hoi Rob,

je kunt hemj rustig inbouwen. Zet gewoon een autozekering met die steekvoetjes ertussen. Gebruik een waarde die net onder de maximale belasting van de regelaar gaat altijd als eerste de zekering en niet de regelaar.

André

4. Rob

Rob Forum veteraan

Lid geworden:
    30 mei 2002
    Goeie tip, regelaar is 10A, gebruik ik een 8A zekering. Doe ik het zo! :D

5. DreBo

DreBo

Lid geworden:
    4 dec 2002
    Hoi Rob,

zorg dat de zekering zo kort mogelijk bij de plus van de accu zit, dit beperkt de schade in het hele circuit.

André

6. Niek

Niek PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    21 aug 2002
    BRRR!
    NIET als je de BEC voor ontvangervoeding gebruikt!
    Dan zekering in motorcircuit.

Waarom die zekering?
    Doe je in vliegtuig toch ook niet?
    Een goede (vlieg) regelaar is tegen overbelasting beveiligd.

7. Rob

Rob Forum veteraan

Lid geworden:
    30 mei 2002
    Deze regelaar is ook tegen overbelasting / thermisch beveiligd; niet nodig dus?

8. DreBo

DreBo

Lid geworden:
    4 dec 2002
    Hallo Niek n Rob,

ook in het geval een regelaar beveiligd is plaats ik een zekering, zeker in een boot is dat geen probleem.

Ik ben sowieso niet kapot van het bec gebeuren, geef mij maar een goede ontvanger accu. Ik moet toch meestal lood in de boot plaatsen en dan doe ik liever een accu, dat is dan tenminste nuttig lood.

Kan me voorstellen dat je het in een vliegtuig niet wilt om het model bestuurbaar te houden, maar wij schippers hebben dus meestal genoeg accugewicht nodig.

Ik neem aan dat je in de zeilboot ook een grote zeilservo gebruikt of een winch. Dan kun je de extra power gebruiken en zou ik de bec uitschakelen.

André

9. Rob

Rob Forum veteraan

Lid geworden:
    30 mei 2002
    Ik heb er nu een 7.2V autopack inliggen, soort kruisbestuiving van boot, vliegtuig en auto is het straks dus :D . Ik gebruik de zeilboot ook wel eens zonder zeil, alleen op de motor, vandaar dat een grote ontvangeraccu voor de winch niet voldoende is. Met 2 accu's wordt de boot echter veel te zwaar dus ik heb de BEC juist wel nodig; dat kon voor zo'n 10A vliegtuigregelaartje misschien wel wat te veel worden?

10. DreBo

DreBo

Lid geworden:
    4 dec 2002
    hoi Rob,

hoe groot wordt je zeilboot?

Met dat 7,2V accupack kun je rustig de winch en de motor mee aandrijven.
    Gebruik een 7,2V accupack 3000 Mah voor de motor en als je alleen zeilt gebruik je eventueel een 6V accupack 3000 Mah , hiermee kan je in noodgevallen ook de motor mee aandrijven het wordt immers geen speedzeiler neem ik aan.

Ik heb in het verleden een zeilboot gehad waarin ik een 6V accupack 1200 Mah los aan de winch moest hangen, maar daar was het gewicht geen probleem. Kon daar gerust enkele uren mee zeilen.

Weet je het stroomgebruik van je winch? Kijk dan ook eens of de ontvanger dat kan leveren.

André

11. Rob

Rob Forum veteraan

Lid geworden:
    30 mei 2002
    @André: klein misverstand, de boot zeilt/vaart al een paar jaar met de genoemde configuratie. De vaartregelaar is echter zelfbouw en regelt in het langzame bereik niet mooi; tevens voedt deze vanuit z'n BEC de ontvanger en die weer de winch (Hitec HS-725BB) en stuurservo (standaard type). Ik heb nog een Robbe RSC110 10A vliegregelaar liggen dus ik dacht... regelt vast beter.

Ondertussen es even wat gemeten, moest de boot immers toch even nakijken voor de Modelbouwforum.nl Zeildag op zondag as. Jippie, de aangepaste schroefas lekt nu helemaal niet :D .

De aandrijving trekt max 6 A, de winch kon ik belast niet meten (onbelast 230 mA). De aandrijving is dus helemaal geen probleem, eerder of de BEC van de regelaar het hele zaakje aan kan........ Wat de winch in belaste toestand trekt is nu eigenlijk het ontbrekende gegeven :?: :?:

12. Niek

Lid geworden:
    21 aug 2002
    RSC 110 voor 2 a 4 mini servootjes in slowflyer.... Niet voor stevige zeilwinch vrees ik.

13. Rob

Rob Forum veteraan

Lid geworden:
    30 mei 2002
    Ik vrees het ook; als het BEC circuit te zwaar belast wordt zal deze waarschijnlijk overlijden ipv afschakelen... :cry: Dat ga ik maar niet uitproberen!

14. Harold

Harold PH-SAM

Lid geworden:
    16 aug 2002
    Als je de rode pluskabel van het servo snoer onderbreekt (doorknippen, uit stekker halen of verlengsnoer met doorgeknipte rood), dan gebruik je de BEC niet van de regelaar.

15. Rob

Rob Forum veteraan

Lid geworden:
    30 mei 2002
    ... en dan zit ik weer aan 2 accu's vast.

Ik ga de vliegregelaar er niet aan wagen, bedankt voor de input!

16. Harold

Harold PH-SAM

Lid geworden:
    16 aug 2002
    Dan zelf een zwaardere losse BEC maken met 7805 op flinke koelplaat of een low drop versie daar van . LM 2940.

17. Rob

Rob Forum veteraan

Lid geworden:
    30 mei 2002
    @Harold: Dat is eigenlijk ook een goede optie en goedkoop :) . Die spanningsregelaars kunnen toch 1A leveren?, meer dan genoeg. De 7805 heb ik liggen, geeft een low drop versie in deze toepassing nog voordelen?

Bedankt voor de tip! :p

18. Niek

Lid geworden:
    21 aug 2002
    Evt 2 of 3 keer 78xx paardelel schakelen...Denk dat jouw lier met 1 zielig ampje nog niet tevreden is.

7,2 v in... 5V uit...low drop niet per se van toepassing..

19. Rob

Rob Forum veteraan

Lid geworden:
    30 mei 2002
    De BEC van de huidige zelfbouwregelaar is opgebouwd rond een zielig C337 torretje en die overleeft de winch al geruime tijd... moet dus wel meevallen met de stroom toch.

20. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Rob

Die transistor (BC337 is het hele typenummer) kan een stroom "leveren" van maximaal 0,8 Amp. Dat kan voldoende zijn zolang het maar kortstondig is. Als die tor langdurig die 0,8 Amp moet leveren wordt hij te warm en zal hij doorbranden!
    De andere oplossing (7805 en dergelijke) hebben één heel groot voordeel en dat is dat ze bij overbelasing niet direct doorbranden, ze schakelen uit! Dat kan ook vervelend zijn maar als ze weer voldoende afgekoeld zijn schakelen ze weer in en dat doet een doorgebrande transistor niet!

Deel Deze Pagina