Restauratie Hangar 9 P51 Mustang

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Flying Davy, 8 okt 2020.

1. Flying Davy

Flying Davy

Lid geworden:
    20 jul 2006
    Na jaren afwezig te zijn geweest van de modelvliegerij kon ik het recent toch niet laten weer te beginnen. Door zeeën van tijd en mijn vriendin die ook wel eens wat tijd voor zichzelf wilde weer begonnen. Spitfire van hobbyking gekocht, de draad weer opgepakt en het bevalt weer als vanouds.

En dan zie ik mijn oude P51 daar liggen, ooit de trots uit mijn vloot, en denk ik: was ik maar handig genoeg om je weer op te knappen. Jaren terug is deze Miss America namelijk onfortuinlijk tegen de grond gekomen door een slechte, te strak afgestelde lipo safe of een combi van beide. Hierdoor kon ik helaas de baan niet meer bereiken en kwam de P51 in de berm terecht.

Vandaag kon ik het dan toch niet laten om de schade eens op te gaan nemen. Het is voorlopig toch geen mooi vliegweer en ik heb nog steeds tijd te over. Even aan het knutselen geweest om de oracover van de meeste plaatsen weg te krijgen waar de schade zit. De komende tijd wil ik gaan besteden aan het opknappen van dit ooit zo gracieuze toestel.

6BE861AA-E74A-454C-B9DE-E538AB117057.jpeg

74E65E1A-F281-4A68-8209-DE4539B6D85F.jpeg

De P51 in zijn originele staat, in betere tijden.

De schade die gerepareerd zal moeten worden hieronder:
    De bekisting van de vleugels is op meerdere plekken gescheurd/gebroken. Hierdoor zit er ook speling op de V-stelling in de vleugels.
    B39B1E63-6010-4BFE-90D0-37AE49D74E99.jpeg
    FF4E461E-B2B2-4A62-8445-23F6112C0A60.jpeg
    847D3981-AD58-4525-A122-83A77F381EFB.jpeg
    5B8D4BF7-016F-4BBE-9C55-C33A363C7D36.jpeg
    De onderkant van de is ingedeukt, tbv de stevigheid denk ik dat ik dit niet repareer maar vervang ondanks de minimale schade.
    1BFC8D4E-D4FF-4F34-A4F7-8B52453C606D.jpeg
    3 ribben bij de wortel van de vleugel zullen vervangen moeten worden aangezien deze gebroken zijn.
    87558047-B7DD-4345-AE90-84C2DB0B5B9D.jpeg

De luchthapper is afgebroken en in de loop der jaren verdwenen. Hier zal dus een nieuw exemplaar voor gemaakt moeten worden.
    53F7EC2D-D3DB-446A-8FD2-5D053E3DE02F.jpeg

Al met al een flinke klus dus. En daar bovenop wil ik nog een aantal modificaties maken:
    De wielkasten zijn nu van plastic wat door de jaren heen niet mooier is geworden. Dit wil ik gaan vervangen door de wielkasten met hout in te bouwen.
    Ik twijfel om de vleugel compleet te bekisten zodat ik ipv oracover het hele toestel kan spuiten.
    Als er ruimte is wil ik het staartwiel intrekbaar maken voor net wat meer schaal, ik betwijfel echter of dit haalbaar is.

Ergens vond ik de tekening van de Miss America wel mooi, echter wil ik denk ik toch voor iets anders gaan. Ik weet alleen nog niet wat dus ideeën zijn meer dan welkom

Hopelijk kan ik dit toestel tegen het einde van de winter weer vliegen. Ik ga hier zoveel mogelijk verslag doen van de restauratie en zal ook wel de nodige vragen hebben, dit is de eerste keer dat ik echt met houtbouw in de weer ga.

Bijgevoegde bestanden:

gpman, Berto en M.l.v.Doesburg vinden dit leuk.
  2. Flying Davy

Flying Davy

Lid geworden:
    20 jul 2006
    Vandaag lekker bezig geweest met het verwijderen van de bekisting. Ik heb besloten de complete bekisting te verwijderen zodat ik de ribben allemaal fatsoenlijk kan controleren op schade. Aangezien er nog wel wat schade aan de binnenste ribben van de rechtervleugel was, leek mij dit een verstandig besluit.

De linkervleugel is zowaar ongeschonden op een klein scheurtje in 1 rib na. Dat kwam mooi uit aangezien de ribben uit de rechtervleugel dusdanig beschadigd waren dat reconstructie niet meer lukte. De betreffende ribben heb ik dus overgetekend op een A4 om deze nieuw te maken van multiplex.
    IMG_8815.JPG
    1082B6E0-DC9E-4315-8DC5-8060FAD24942.jpg IMG_8813.JPG IMG_8807.JPG

Zoals je kan zien zijn de eerste 3 ribben aan de rechterkant compleet naar de haaien, inclusief 1 rib aan de voorkant. Tevens zijn de hoofdligger en de voorlijst gebroken, waardoor de vleugel nu weer deelbaar is Ik ben van plan dit te lijmen en te verstevigen met een glasmat aan de binnenkant.

1 nadeel van vandaag: na zo lang niet geknutseld te hebben was ik even vergeten hoe scherp die hobby mesjes ook alweer zijn en was ik dus ietwat onvoorzichtig. Dat resulteerde in een pauze van 5 minuten in het sloopwerk
    E33B2419-11D9-41C3-ABB9-6EA92FC6EBC3.jpg

Nu op jacht naar de juiste balsaplaten zodat ik binnenkort aan de wederopbouw kan beginnen. Kan ik tot die tijd nog bedenken of ik flaps in ga bouwen in verband met het verwachtte extra gewicht.

Deel Deze Pagina