PH-ILS
Forum veteraan
Het leek mij toch leuk om dit project op het forum te zetten. Gaande weg had ik wat foto's gemaakt en het lijkt mij zonde om daar verder niks mee te doen.
De foto's die ik nu heb gemaakt wil ik in dit draadje zetten en daarnaast wil ik ook al mijn ervaringen met de Biglift hier ook gaan plaatsen.
In april van dit jaar had ik deze Biglift gekregen van Jan Scholten, het leek mij namelijk erg leuk om zijn BL, die alweer een tijdje lag te verstoffen, vliegklaar te maken.
Ik kon dus de BL bij hem ophalen, het was wel een ritje maar uiteindelijk voor een goed doel.
In eerste instantie zou ik hem maar een klein beetje gaan opknappen maar na een eerste goede inspectie bleek dat de romp aardig verrot was, de bodem was helemaal zacht omdat de brandstof in het hout was getrokken. Waarschijnlijk had hij ooit een lek gehad. Na het inlijmen van een compleet nieuwe bodem zag dat er zo strak uit dat ik besloten had om de rest van de BL ook aan te pakken. Jammer genoeg was ik in het begin niet zo enthousiast met foto's maken dus één en ander staan er niet op.
Efin, de BL werd geschuurd, geplamuurd tot hij mooi glad was. Daarna heb ik hem in dezelfde kleur weer geschilderd, de verf bracht ik op met een roller, dit gaf het strakste reslutaat. Na een paar lagen heb ik hem daarna in de 2K lak gezet van HobbyIn, dit werkt perfekt op normale verf. Het merk zal ik later plaatsen, dat schiet me even niet te binnen nu.
Ondertussen had ik via een clublid een motor geregeld, dit was een 26cc Super Tigre 2000. De motor paste prima op de BL maar later bleek deze motor toch een verkeerde keuze te zijn, hij zou namelijk erg veel methanol lusten en dit zou heel wat gaan kosten. Hierdoor besloot ik te gaan zoeken naar een 26cc MVVS benzinemotor. De keuze stond eigenlijk al vast omdat ik al aardig aan het inlezen was op het bouwdraadje van Hendrik en hij heeft ook deze motor gebruikt. In korte tijd had ik een mooie motor gevonden dus deze kon snel op de BL gezet worden.
Daarna was het een kwestie van nieuwe stuurstangen en servo's plaatsen, tank en leidingen plaatsen, electronica erin en inregelen maar... dit was makkelijker gezegd dan gedaan want hier gingen aardig wat uurtjes inzitten, ik wilde het namelijk goed hebben. Naderhand kon ik alle electronica er weer uithalen omdat het onstekingsgedeelte ook langs het ontvangstgedeelte liep, ik wilde er zeker van zijn dat dit geen storingen kon veroorzaken dus alles wat met de onsteking te maken heeft zit nu in de neus.
Daarna kon ik de motor laten draaien, eerst op de grond (al had de motor al twee liter benzine gedronken) en daarna in de lucht.
Omdat ik nog geen ervaring had met vliegtuigen van dit formaat besloot ik om een clubgenoot hem te laten voorvliegen. Zijn conclusie was dat hij vloog maar daar was ook alles wel mee gezegd, het CG-punt moest meer naar voren toe en de motor moest meer domping hebben omdat hij hem contant bij gas geven de lucht in trok.
Dit had ik aangepast en later in die week was het tijd voor de tweede vlucht. Ook had ik deze keer het rudder meegemixed, uiteindelijk vloog de BL perfect.
Tijd om binnenkort de cowl te plaatsen want de motor loopt betrouwbaar en de rest van de stickers kunnen geplakt worden.
Kortom, binnenkort meer ervaringen van de Biglift, ik ben er nu al helemaal verslaafd aan geraakt
Net opgehaald
In eerste instantie de Super Tigre 2000
Beetje schade
Leeggemaakt en geschuurd
Strak in de verf
Nog een keer schuren
En schilderen
De MVVS 26cc
Kijken of het past :wink:
Even buiten kijken of de verf dekt
Benzinetank passen
In de 2-componentenlak om de verf benzinebestendig te maken
Raamomlijsting schilderen
Nieuwe ruitjes maken
Motor geplaatst
Andere 500cc tank bij het CG-punt geplaatst
Uitlaat eronder
Kampioen gekke bekken trekken :wink:
Na de eerste maiden
Nog wat folie plakken
De foto's die ik nu heb gemaakt wil ik in dit draadje zetten en daarnaast wil ik ook al mijn ervaringen met de Biglift hier ook gaan plaatsen.
In april van dit jaar had ik deze Biglift gekregen van Jan Scholten, het leek mij namelijk erg leuk om zijn BL, die alweer een tijdje lag te verstoffen, vliegklaar te maken.
Ik kon dus de BL bij hem ophalen, het was wel een ritje maar uiteindelijk voor een goed doel.
In eerste instantie zou ik hem maar een klein beetje gaan opknappen maar na een eerste goede inspectie bleek dat de romp aardig verrot was, de bodem was helemaal zacht omdat de brandstof in het hout was getrokken. Waarschijnlijk had hij ooit een lek gehad. Na het inlijmen van een compleet nieuwe bodem zag dat er zo strak uit dat ik besloten had om de rest van de BL ook aan te pakken. Jammer genoeg was ik in het begin niet zo enthousiast met foto's maken dus één en ander staan er niet op.
Efin, de BL werd geschuurd, geplamuurd tot hij mooi glad was. Daarna heb ik hem in dezelfde kleur weer geschilderd, de verf bracht ik op met een roller, dit gaf het strakste reslutaat. Na een paar lagen heb ik hem daarna in de 2K lak gezet van HobbyIn, dit werkt perfekt op normale verf. Het merk zal ik later plaatsen, dat schiet me even niet te binnen nu.
Ondertussen had ik via een clublid een motor geregeld, dit was een 26cc Super Tigre 2000. De motor paste prima op de BL maar later bleek deze motor toch een verkeerde keuze te zijn, hij zou namelijk erg veel methanol lusten en dit zou heel wat gaan kosten. Hierdoor besloot ik te gaan zoeken naar een 26cc MVVS benzinemotor. De keuze stond eigenlijk al vast omdat ik al aardig aan het inlezen was op het bouwdraadje van Hendrik en hij heeft ook deze motor gebruikt. In korte tijd had ik een mooie motor gevonden dus deze kon snel op de BL gezet worden.
Daarna was het een kwestie van nieuwe stuurstangen en servo's plaatsen, tank en leidingen plaatsen, electronica erin en inregelen maar... dit was makkelijker gezegd dan gedaan want hier gingen aardig wat uurtjes inzitten, ik wilde het namelijk goed hebben. Naderhand kon ik alle electronica er weer uithalen omdat het onstekingsgedeelte ook langs het ontvangstgedeelte liep, ik wilde er zeker van zijn dat dit geen storingen kon veroorzaken dus alles wat met de onsteking te maken heeft zit nu in de neus.
Daarna kon ik de motor laten draaien, eerst op de grond (al had de motor al twee liter benzine gedronken) en daarna in de lucht.
Omdat ik nog geen ervaring had met vliegtuigen van dit formaat besloot ik om een clubgenoot hem te laten voorvliegen. Zijn conclusie was dat hij vloog maar daar was ook alles wel mee gezegd, het CG-punt moest meer naar voren toe en de motor moest meer domping hebben omdat hij hem contant bij gas geven de lucht in trok.
Dit had ik aangepast en later in die week was het tijd voor de tweede vlucht. Ook had ik deze keer het rudder meegemixed, uiteindelijk vloog de BL perfect.
Tijd om binnenkort de cowl te plaatsen want de motor loopt betrouwbaar en de rest van de stickers kunnen geplakt worden.
Kortom, binnenkort meer ervaringen van de Biglift, ik ben er nu al helemaal verslaafd aan geraakt

Net opgehaald


In eerste instantie de Super Tigre 2000



Beetje schade

Leeggemaakt en geschuurd




Strak in de verf


Nog een keer schuren

En schilderen



De MVVS 26cc


Kijken of het past :wink:

Even buiten kijken of de verf dekt

Benzinetank passen

In de 2-componentenlak om de verf benzinebestendig te maken

Raamomlijsting schilderen

Nieuwe ruitjes maken


Motor geplaatst

Andere 500cc tank bij het CG-punt geplaatst







Uitlaat eronder


Kampioen gekke bekken trekken :wink:

Na de eerste maiden

Nog wat folie plakken



Laatst bewerkt door een moderator: