revisie/restauratie dusseldorf

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door bmweetje3, 13 okt 2011.

1. bmweetje3

bmweetje3

Lid geworden:
    30 sep 2011
    Een aantal weken geleden een brandweerboot de dusseldorf aangeschaft via marktplaats. Het was eigenlijk de bedoeling om deze een klein beetje hier en daar wat te moderniseren met verlichting en zo maar nu heb ik toch maar besloten om er een revisie tegen aan te gooien.

De dekken al kaal gemaakt.

De Dekken heb ik verwijderd, dit viel achteraf toch wel mee. moet nog beslissen of ik dezelfde terugplaats of dat ik nieuwe maak. Mijn idee is om de luiken waar de kraan en het bootje op staan niet meer zo te maken maar dat het hele dek demontabel is.

De stootstrippen zijn ook niet zo mooi geplakt, hier en daar scheef en spleten tussen de wand en strip.

Inmiddels al begonnen met het plamuren en schuren en plamuren en schuren en het is nog niet helemaal zoals ik het wil dus dat word nog een keertje plamuren en schuren.

Maar nu heb ik advies nodig, eerst nog een laag spuitplamuur erover of meteen een primer? Maar welke is goed en welke lak kan ik het beste gebruiken, is autolak ook goed bijvoorbeeld? Is afwerken met blanke lak (welke) ook nog beter of hoeft dit niet?

Volgende stap is dan denk ik de stuurhut ontmantelen en spuitklaar maken.

Daarna wil ik de verlichting vernieuwen me ledverlichting en de kabels toch wat netter wegwerken.

De accu`s die in de boot zaten waren stuk door het lange stilstaan. Ik heb inmiddels de nieuwe binnen en heb de boot getest op zijn functies maar dit was net een kermis atractie. alles werkte door elkaar heen maar ik denk dat de oorzaak toch ligt in de kabelspaghetti en de ontvanger kabel die langs een pluskabel van de accu loopt.

De winter kom ik denk ik wel door met dit klusje en ik zal nog wel eens wat advies nodig hebben denk ik.

2. F.van.Gent

F.van.Gent In Memoriam

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Als je om te beginnen de stroomkabels motor en ver lichting aan de ene kant boot S. B .Dus.
    En de andere kant
    De signaal draden
    Ontvanger
    Ook een ontvanger akku voorkomt storingen
    mvg
    Frederik :D

3. Lennart

Lennart

Lid geworden:
    27 jan 2009
    Leuk topic Jack. Ik ga hem in de gaten houden. Heb er inmiddels ook 1 en ben benieuwd naar je aanpassingen!

4. Opabob

Opabob

Lid geworden:
    10 okt 2010
    Hello,
    Ik kijk ook uit.
    Mijn Dusseldorf staat hier al een jaar op de werkbank.Mijn schilderwerken waren niet perfect doordat het mijn eerste modelbouw was. De electronica erin maak ik zoveel mogelijk zelf waardoor alles natuurlijk wat langer duurt.
    Bob.:pc::yes::pc:

5. Ben44

Ben44

Lid geworden:
    27 jul 2010
    Hallo ,

als je van plan bent om er primer over te spuiten : brand dan maar al een paar kaarsjes en bid om een goede afloop :)

neen serieus : pas daar mee op!!!! 90% kans dat het slecht afloopt ,probeer dus maar eerst even op een proefstukje waar nog wat van de vorige verflaag op hangt

spuitplamuur :idem ,proefstukje spuiten!

zoek even op het forum ;velen hebben al geprobeerd wat u van plan bent en bij velen is het de mist ingegaan met combinaties van primer/spuitplamuur en oude verflagen

mvg

6. bmweetje3

bmweetje3

Lid geworden:
    30 sep 2011
    @ frederik,
    Ik was ook al van plan om dit gescheiden aan te leggen om stoorsignalen te voorkomen maar bedankt voor het meedenken!

@ Lennard en Opabob,
    Leuk dat we dezelfde boot hebben, wat is er mis gegaan met het schilderwerk opabob?

7. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    hallo

hier zelfde ervaring
    de onderliggende lak kwam los van de romp en begon op te blazen (opblotten)
    heel de boot terug kunnen schuren tot op het abs

gr raf

8. bmweetje3

bmweetje3

Lid geworden:
    30 sep 2011
    @Raf

De romp van mijn boot is gewoon abs in kleur, alleen het onderste gedeelte is zwart gespoten. Ik was van plan om de romp eerst met plastic primer (Motip) te spuiten op advies van de verfspeciaal zaak. Ik weet niet of ik eerst de zwarte lak moet verwijderen. Ik kan natuurlijk ook eerst een stukje proberen en kijken of het goed gaat.

9. Ben44

Ben44

Lid geworden:
    27 jul 2010
    je hebt dus in de speciaalzaak vermeld hebt dat je die kunstofprimer op een reeds gespoten oppervlak ging spuiten en ze vonden dit zonder enig voorbehoud ok ??

dan zou ik in het vervolg in een wijde boog om die zaak heen rijden hoor!!!

op dat in de massa gekleurde abs primer spuiten zal waarschijnlijk lukken ,al zeg ik hier ook opletten en doe het op een stukje dat je gemakkelijk kan afschuren

op die zwarte verf kunstofprimer spuiten gaat met 99% zekerheid mislukken

mvg

10. Opabob

Opabob

Lid geworden:
    10 okt 2010
    Dezelfde ervaring met primmers en lakverven; Bijkomend was dat ik eerst alles gespoten had voordat ik aan de montage begon, dus bijkomend probleem, lijm op de verf, schuren retoucheren enz.. enz..
    Dus wel een hele boel ervaring opgedaan. Vooral PROEFSTUKJES maken.
    Bob.:teacher::wink:

11. bmweetje3

bmweetje3

Lid geworden:
    30 sep 2011
    Noi ik heb zaterdagmorgen een stukje van de romp met de primer gespoten, een strook van boven naar beneden. Dus over de stootrand die wit geverfd is, de romp die rood is van zich zelf en de onderkant die zwart geverfd is. Geen reactie of afbladering te zien dus ik denk dat ik de hele romp wel met deze primer kan voorbehandelen. Dus ik denk dat ik toch maar bij deze verfwinkel met advies terecht kan :)
    Maar eerst maar weer als ik wat tijd heb verder gaan met de romp spuitklaar maken.

12. Josessers

Josessers

Lid geworden:
    19 sep 2011
    Kun je aangeven hoe je de primer hebt gespoten? Uit spuitbus, airbrush of??

13. bmweetje3

bmweetje3

Lid geworden:
    30 sep 2011
    Het is met een spuitbus gedaan, Motip plastic primer. De bedoeling is dat ik eerst de romp netjes maak en dan voorbehandel met deze primer. Alleen nog even kijken welke verf ik gebruik voor het af te werken. Ik zie dat veel mensen hier ook de Motip spuitbussen voor gebruiken. Ik weet alleen nog niet of deze geschikt is voor een boot ivm water of dat hier nog een blanke lak overheen moet. Maar ik heb nog wel even tijd om dit uit te zoeken.

14. bmweetje3

bmweetje3

Lid geworden:
    30 sep 2011
    Niet zo heel veel tijd gehad om aan de boot te werken maar toch weer wat gedaan, is eigenlijk ook een winterproject :)
    Ik wilde eerst de stootranden eraf halen en deze opnieuw maken omdat de stootranden die er nu op zitten niet echt goed zitten, veel openingen en spleten. Maar ik heb besloten om eerst eens te kijken of ik dit allemaal netjes geplamuurd krijg, slopen kan altijd nog!

Intussen ook de Robbe Mars zender opgestuurd om te laten checken door corrien hier op het forum, is toch de expert op dat gebied lees ik overal :)
    Ben wel al een beetje bezig met de nieuwe layout in de boot, kijken hoe ik alles ga plaatsen. En het is bijna weer sinterklaas dus ik heb al wat spulletjes voor de boot, zo wil ik ledverlichting gaan plaatsen. Wil ook ankerkluizen gaan maken, vind ik toch mooier uitzien. Dus dat wordt nog wat meten en slopen :)

En tips zijn altijd welkom!

15. bmweetje3

bmweetje3

Lid geworden:
    30 sep 2011
    euh weer terug na een beetje lange afwezigheid :)
    Het restauratie project was even stil gevallen door wat andere dingen, grote verbouwingen en dat soort dingen maar ik heb het project Dusseldorf weer opgepakt deze week!
    nog even melden dat de gerepareerde zender robbe Mars weer werkt als nieuw, dat heeft Corien goed gedaan.
    De romp is nu helemaal kaal dus ik kan nu nog alle kanten op, zit te twijfelen of ik een boegschroef zal plaatsen. De aanzuiging voor het bluswater verander ik ook, dit worden nu nu aparte aanzuigpunten in de bodem van de boot en niet meer bij de schroeven. Op dit moment ben ik bezig om nieuwe dekken te maken, het voorste dek is al zo goed als klaar. De dekken kunnen grotendeels weer verwijderd worden zodat ik altijd overal nog goed bij kan. Dan nog een vraagje, ik zie bij sommige dusseldorf`s dat ze aan de achterzijde nog zo`n soort stabiliteits plank maken. Is dit aan te raden?
    Zal uiteraard bij wijzigingen wat foto`s plaatsen.

16. bmweetje3

bmweetje3

Lid geworden:
    30 sep 2011
    het binnenwerk zit er bijna in, ook de aansluitingen voor de pompen zitten er ingelijmd.

De latjes buigen ging wel heel makkelijk met het stoomstrijkijzer, internet is toch wel handig :)

17. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    Mooi werk dat je laat zien ,
    Vgr Marc

18. bmweetje3

bmweetje3

Lid geworden:
    30 sep 2011
    Dankjewel Marc,

Inmiddels is er toch alweer wat gewijzigd, de waterpompen kwamen net iets te hoog dus toch maar weer iets aangepast dat deze lager in de boot komen. Ik ben aan het wachten op de boegschroef en als die geplaatst is kan ik verder met de romp afwerken en spuit klaar maken. Daarna zijn de dekken aan de beurt en de bovenbouw. Denk dat aan de bovenbouw het meeste werk nog aan zit. Maar we zijn in ieder geval weer aan het knutselen :)

19. bmweetje3

bmweetje3

Lid geworden:
    30 sep 2011
    de pompen geplaatst.

20. bmweetje3

bmweetje3

Lid geworden:
    30 sep 2011
    De afvoeren voor een eventuele lenspomp gemaakt.

Deel Deze Pagina