Het is er dan toch van gekomen. We hebben vorige week besloten de Wilga van Loeki een nieuw leven te geven.
Het wordt een project samen met PlanckFranck en Secondelijm; PlanckFranck als voornaamste bouwer omdat hij:
A. In between jobs is en dus genoeg tijd heeft om te bouwen,
B. Gek wordt als hij NIET kan bouwen en
C. Het meeste bouwervaring van ons 3-en heeft.
Secondelijm en ik zullen voornamelijk achter de stuurknuppel kruipen, om in eerste instantie de KA6 van PlanckFranck (zie restauratie-ka-6e-4-8m) te gaan slepen, maar natuurlijk is het de bedoeling om zoveel mogelijk zwevers van verschillende formaten op hoogte af te gaan zetten.
Eerst maar eens een plaatje zoals de kist er vlak voor z'n maiden bij stond:
Een heel aantal vluchten en slepen later, stond de kist er, helaas voor Loeki, zo bij:
Nu Loeki heeft besloten om de kist zelf niet meer op te knappen, gaan wij met z'n 3-en deze kist dus een nieuw leven inblazen.
Vandaag dus voor dag en dauw richting Loeki getogen, via de toeristische route. Louki werd al een beetje zenuwachtig of we het wel konden vinden. Laat ik het zo zeggen; we hebben veel van de mooie omgeving daar gezien (omg. Nijmegen). Heerlijke bak koffie gehad, nog even een half uurtje modelbouwers-talk, en weer naar huis. Onderweg even een verdeling gemaakt; de romp blijft bij Frank voor de controle van de constructie, ik heb eerst maar eens de vleugels mee naar huis genomen met als doel ze helemaal van verf te ontdoen. Wat Secondelijm als eerste gaat doen hebben we nog geen ei over gelegd.....
Het idee is om het mezelf wel een beetje makkelijk te maken, door de verf te proberen te verwijderen met afbijtmiddel. Gelijk hier de vraag dus; wie heeft hier al ervaring mee ? Gaat het kunststof dit trekken ? Ik ga het natuurlijk eerst op een klein, onopvallend plekje proberen, maar toch, als ik het wiel niet nog een keer hoef uit te vinden, dan graag.
Ik ben eerst maar eens begonnen met de letters van de vleugel te halen, en de servo's te demonteren. Gelijk stuit je dan op het eerste kleine probleem, namelijk dat de servo's met behoorlijk wat bruislijm "geborgd" zitten:
Maar goed, dat krijgen we er wel uit, de servo's krijgen van Frank binnenkort een nieuwe bevestiging.
De reden dat we de kist helemaal kaal willen hebben is dat het schilderen in de blauwe kleur gebeurd is in een ietwat stoffige omgeving. Kijk maar:
Daarnaast vinden we dat er net iets te veel schoonheidsfoutjes in zitten, die willen we helemaal strak hebben straks:
Bij het loshalen van de letters kwam er gelijk al de laatste laag verf mee, dus volgens mij gaat dat afbijten makkelijk lukken omdat de verf maar een matige hechting heeft:
Een klein beetje krabben met iets scherps toont aan dat de hechting van de verf matig is, hopelijk is dat een gelukje zodat het wat makkelijker wordt !
Morgen maar eens een proefstukje afbijt doen, wellicht valt het allemaal wel mee. Daarna komen er nog de nodige structurele verbeteringen, en ik moet maar eens kijken of de aluminium poot van het landingsgestel recht te krijgen is, het is een massieve staf die een beste optater heeft gehad. Wellicht zijn er forumleden die hier wat zinnigs over kunnen zeggen ?
Kortom, het begin is er, ik moet zeggen dat ik er echt enorm veel zin in heb, ik hoop dat mensen dit lijntje gaan volgen en we staan natuurlijk altijd open voor nuttige tips, tricks, do's en don'ts van de lezers ! Ik ben ook erg blij dat Frank zich grotendeels met deze wederopbouw gaat bemoeien, diegenen die hier op het forum zijn bouwkunsten een beetje volgt snappen mij waarschijnlijk wel.
We zijn begonnen !!!


Het wordt een project samen met PlanckFranck en Secondelijm; PlanckFranck als voornaamste bouwer omdat hij:
A. In between jobs is en dus genoeg tijd heeft om te bouwen,
B. Gek wordt als hij NIET kan bouwen en
C. Het meeste bouwervaring van ons 3-en heeft.
Secondelijm en ik zullen voornamelijk achter de stuurknuppel kruipen, om in eerste instantie de KA6 van PlanckFranck (zie restauratie-ka-6e-4-8m) te gaan slepen, maar natuurlijk is het de bedoeling om zoveel mogelijk zwevers van verschillende formaten op hoogte af te gaan zetten.
Eerst maar eens een plaatje zoals de kist er vlak voor z'n maiden bij stond:

Een heel aantal vluchten en slepen later, stond de kist er, helaas voor Loeki, zo bij:

Nu Loeki heeft besloten om de kist zelf niet meer op te knappen, gaan wij met z'n 3-en deze kist dus een nieuw leven inblazen.
Vandaag dus voor dag en dauw richting Loeki getogen, via de toeristische route. Louki werd al een beetje zenuwachtig of we het wel konden vinden. Laat ik het zo zeggen; we hebben veel van de mooie omgeving daar gezien (omg. Nijmegen). Heerlijke bak koffie gehad, nog even een half uurtje modelbouwers-talk, en weer naar huis. Onderweg even een verdeling gemaakt; de romp blijft bij Frank voor de controle van de constructie, ik heb eerst maar eens de vleugels mee naar huis genomen met als doel ze helemaal van verf te ontdoen. Wat Secondelijm als eerste gaat doen hebben we nog geen ei over gelegd.....

Het idee is om het mezelf wel een beetje makkelijk te maken, door de verf te proberen te verwijderen met afbijtmiddel. Gelijk hier de vraag dus; wie heeft hier al ervaring mee ? Gaat het kunststof dit trekken ? Ik ga het natuurlijk eerst op een klein, onopvallend plekje proberen, maar toch, als ik het wiel niet nog een keer hoef uit te vinden, dan graag.
Ik ben eerst maar eens begonnen met de letters van de vleugel te halen, en de servo's te demonteren. Gelijk stuit je dan op het eerste kleine probleem, namelijk dat de servo's met behoorlijk wat bruislijm "geborgd" zitten:

Maar goed, dat krijgen we er wel uit, de servo's krijgen van Frank binnenkort een nieuwe bevestiging.
De reden dat we de kist helemaal kaal willen hebben is dat het schilderen in de blauwe kleur gebeurd is in een ietwat stoffige omgeving. Kijk maar:

Daarnaast vinden we dat er net iets te veel schoonheidsfoutjes in zitten, die willen we helemaal strak hebben straks:



Bij het loshalen van de letters kwam er gelijk al de laatste laag verf mee, dus volgens mij gaat dat afbijten makkelijk lukken omdat de verf maar een matige hechting heeft:

Een klein beetje krabben met iets scherps toont aan dat de hechting van de verf matig is, hopelijk is dat een gelukje zodat het wat makkelijker wordt !

Morgen maar eens een proefstukje afbijt doen, wellicht valt het allemaal wel mee. Daarna komen er nog de nodige structurele verbeteringen, en ik moet maar eens kijken of de aluminium poot van het landingsgestel recht te krijgen is, het is een massieve staf die een beste optater heeft gehad. Wellicht zijn er forumleden die hier wat zinnigs over kunnen zeggen ?
Kortom, het begin is er, ik moet zeggen dat ik er echt enorm veel zin in heb, ik hoop dat mensen dit lijntje gaan volgen en we staan natuurlijk altijd open voor nuttige tips, tricks, do's en don'ts van de lezers ! Ik ben ook erg blij dat Frank zich grotendeels met deze wederopbouw gaat bemoeien, diegenen die hier op het forum zijn bouwkunsten een beetje volgt snappen mij waarschijnlijk wel.
We zijn begonnen !!!



Laatst bewerkt door een moderator: