Rijstpapier bespannen

Hallo mensen,

Voor mijn zoontje heb ik een Guillow’s Fly Boy gekocht (klein vliegtuigje met rubbermotor). Nu staat er in de handleiding dat je het rijstpapier vast moet plakken (met mengsel lijm/water) en je daarna het papier vochtig moet maken.
Zelf heb ik vroeger ook veel van die vliegtuigjes gemaakt, en daar gebruikte ik altijd spanlak voor. Nu besproeide ik ze destijds ook met water zodat het een beetje glad trok, en daarna deed ik er spanlak over. Vleugeltjes trokken ook wel eens een beetje krom.
Ik vermoed dat het besproeien met water het papier niet echt heel strak trekt, en het ook niet echt sterk zal worden. Daarnaast is spanlak misschien iets te agressief. Heeft iemand misschien een tip hoe het beste zo’n vliegtuigje te bespannen met rijstpapier? Is er ook een alternatief voor spanlak? Of kan ik spanlak ook verdunnen? Hoop dat iemand een tip heeft, de vleugels zijn bijna klaar .
Groet,
Pier

Mijn ervaring met spanlak is wel ongeveer zoals de jouwe...
Maar ik vermoed dat de krimp van rijstpapier meer van het papier komt dan van de lak. Dus verdunnen zal niet zo veel uitmaken.
Misschien kan je de vleugel op een vlakke ondergrond vastprikken (plastic ertussen) om kromtrekken te voorkomen?
Overigens, ik heb -vooral in mijn jonge jaren- heel wat kromgetrokken vliegtuigen gehad die best leuk vlogen. Hoe simpeler het model hoe minder dat er toe doet...

Back