Hallo Allemaal, ff voorstellen: Mijn naam is Loek en ben al sinds mijn vroege jeugd bezig met allerlei soorten techniek. Mechanisch, motorisch en ook elektronica hebben mijn interesse. Zo had ik in mijn 20ers een YuMBO Nitro Car met een Robbe Economic zender en ontvanger. Deze heb ik uiteindelijk verkocht vanwege de (on)mogelijkheden om deze te gebruiken op een parkeerplaats bijvoorbeeld zoals dat vroeger wel kon. Nu heb ik laatst een Tamiya Sandsorcher weten te bemachtigen compleet met een Robbe Economic 27Mhz zender ontvanger. Die heeft welgeteld 1 dag gewerkt en toen stopte de Dr. met werken. Sel. werkt wel nog gewoon en uitwisselen van servo's resulteert er dus in dat de op Dr. aangesloten Servo niet werkt. Ik heb de aansluitingen doorgemeten en ook in de zender gemeten aan de potmeter. Dat werkt allemaal. Hier hoort echter mijn kennis op. Wie kan en wil mij helpen om uit te zoeken wat er aan de hand is? Alvast heel hartelijk bedankt.
Het is blijkbaar heel gewoon om alles in afkortingen te schrijven. Het zou mij heel veel helpen als ik wist wat je met de onderstaande zin bedoelt. Misschien kan ik je dan helpen. Ik weet het nodige van de besturing af en was voor mijn pensionering 45 jaar werkzaam in de elektronica.
Hoi Ernst, je hebt helemaal gelijk. Ik heb ook een hekel aan afkortingen maar deze afkortingen staan precies zo op de Robbe ontvanger. Dr. Betekent dan voorwaarts/achterwaarts en Sel. links/rechts. Mijn excuses voor het misverstand.
Bekend probleem dat het IC in de ontvanger wel eens kapot gaat, heb in het verleden een paar keer zo'n IC vervangen. Heeft die sandsorcher nog een mechanische regelaar? Indien zo, heb je het rode stekkertje zonder een BEC op de ontvanger aangesloten? Indien zo zit daar de oorzaak.
Toen ik hem kreeg zat er een electr. Robbe regelaar bij met een origineel Robbe stekkertje voor in de ontvanger en een losse batterijhouder (4xAA) met Robbe stekkertje. Dat werkte gewoon maar voor maar 1 dag. Ik dacht toen dat die regelaar (met relais) kapot was, maar dat is dus niet zo. Testen met omsteken stekkertje levert dus gemeld resultaat. Dan werkt de regelaar wel op de stuurknuppel en gas geven met die andere stuurknuppel gaat dan niet meer.
Oké, geeft niets. Ik weet nu wat de bedoeling is. De motor doet dus niets meer maar hij stuurt nog wel. Dat betekend dat de zender en de ontvanger blijkbaar nog wel werken. Als je een servo op de motor aansturing (Dr.) aan sluit doet die niets. Dat zou kunnen betekenen dat die uitgang van de ontvanger defect is. Als je zelf een oscilloscope hebt kan je kijken of er een nette puls uit de ontvanger komt. Die puls moet even hoog zijn als de voedingsspanning, oké ietsje lager. De breedte van die puls moet variëren tussen de 1mS en 2mS afhankelijk van de stand van de knuppel op de zender. Komt die puls netjes uit de ontvanger dan is er iets mis met de motorregelaar. Maar omdat een servo op die uitgang ook niet werkt zal die puls er waarschijnlijk niet zijn. Wat dat defect is kan ik je niet zeggen, dat kan van alles zijn. Een slechte soldeerverbinding, vuile contacten, daadwerkelijk defect elektronisch onderdeel. Ik zal daar aan moeten testen/meten om daar achter te komen. Zoals Roelof ook al aangeeft is het heel goed mogelijk dat het IC in de ontvanger kapot is gegaan. Als je het juiste gereedschap hebt, goed en netjes kunt desolderen en solderen kan je dat IC vervangen. Gegeven dat je dat IC nog ergens kunt kopen natuurlijk. Het wordt langzamerhand steeds moeilijker om ouderwetse elektronica onderdelen te vinden. Denk er om dat de elektronica in die ontvangers redelijk gevoelig is dus dat je echt goed moet weten hoe je moet desolderen, het oude onderdeel er uithalen, en solderen, het nieuwe onderdeel er weer in zetten. Gebruik daar alsjeblieft ook het juiste gereedschap voor. Ik heb helaas veel "reparaties" gezien die meer kapot hebben gemaakt dan dat er oorspronkelijk kapot was.
Ik zal vrijdag als ik vrij heb eens de oscilloscope van zolder halen en gaan meten. Ben toch bang dat er idd iets in de ontvanger gesneuveld is. Ik zal vrijdag mijn bevindingen melden. En wees gerust ik heb al heel veel projecten gesoldeerd met een professioneel soldeerstation. Ik maak mijn eigen prints voor mijn home automation.
Ben er vandaag niet aan toegekomen. Heb getest met een 40 Mhz zender en ontvanger die ik nog had liggen en dat werkt prima. Wordt zeer waarschijnlijk de kerstvakantie eer ik er weer tijd voor krijg. Alvast fijne feestdagen gewenst.
de meeste oudere hobbyisten hier zullen nog wel ongebruikte 27mhz ontvangers liggen hebben. Mezelf inclusief gok ik zo uit mijn hoofd. Zezijn niets meer waard en niet echt bruikbaar meer ook, tenzij voor eentestje of uit nostaligische redenen. Ik heb zelf ook nog wel een paar 40Mhzenders in gebruik, ttz klaar voor gebruik, in praktijk nauwelijks meer. Makkelijker dan om eens ontvangers te wisselen (liefst met BEC natuurlijk), regelaar te wisselen, kristallen eventueel enz. Ik denk dat ik letterlijk nog geen enkele oudere technologie zender tegengekomen ben die niet meer werkte. Zelfs met uitgelopen batterijen, gigantisch veel stof, plakkerig gedoe, beschadigde behuizing enz... Enorm eenvoudige electronica en heel robuust denk ik dan. Wat met een moderne zender helaas niet altijd het geval is met alle toeters en bellen. Bij mij dus ook wel wat uit nostalgie en gewoon de coole looks vaak. Ik heb er ook een aantal omgebouwde naar 2,4Ghz, best of both worlds. Nadeel daar is gewoon dat ze doorgaans 8AA's nog nodig hebben tgo 4 of 1 lichte lipo of zo bij moderne zenders.
Mag ik tussendoor even een vraag stellen? Wordt er nog 27 MHz gebruikt? Zo nee is het toch nog best bruikbaar? ( voor vliegen misschien niet zo handig)
Vijf frequenties op de 27MHz mogen nog steeds gebruikt worden. Niet alle frequenties van vroeger mogen nog gebruikt worden. Alleen de kanalen 4, 9, 14, 19 en 24 mogen nog voor modelbesturing gebruikt worden. Voor de huidige modelbouw wordt het nauwelijks of niet meer gebruikt. Waar het nog wel voor gebruikt wordt is voor die goedkope "weggooi" speelgoed vliegtuigjes, bootjes en autootjes. Het bereik van die apparatuur is heel gering, meestal nog geen 100 meter.
Heb eens gezocht naar het ic, een OKi MSM4013RS. Kan er geen vinden en ook geen volledige datasheet. Volgens mij is het een dubbele flipflop. Weet niet of er nu nog een vervanger is met dezelfde pin settings.
Het is dus gewoon een 4013. Je kunt kijken naar een CD4013, dat is een cmos versie voor 5 t/m15v Of een 74c4013 of 74hc4013 wat een 5v versie is.
Die zal ook prima moeten werken. De letters "HEF" of "CD" geven meestal (niet altijd) alleen maar aan wie de fabrikant is.
Kijk wel uit. Die CMOS IC's kunnen nog wel eens gevoelig zijn voor statische ontladingen. Dan zijn ze al stuk voordat je ze hebt ingesoldeerd. Hoeft niet, maar komt voor...
Klopt Bruno, maar de HEF4013 heeft beshermingsdiodes aan elk pootje. Daarmee is de gevoeligheid een enorm stuk minder. Toch blijft het wel zaak voorzichtig te werk te gaan. Zorg er onder andere voor dat alles waarmee je de onderdelen en de print op het gelijke spanningsniveau zijn. Dat kan je doen door alle - polen en + polen met elkaar te verbinden en dat tezamen aan een aardaansluiting. Gebruik een polsbandje om jezelf ook te "aarden". Zorg er ook voor dat de punt van je soldeerbout met aarde verbonden is en werk op een anti statische mat op je werkbank. Dat was voor mij altijd zo vanzelfsprekend omdat ik er dagelijks mee werkte. Het lijkt misschien overdreven maar dat is het echt niet. Waarom denk je dat bedrijven die dergelijke elektronica maken al deze maatregelen nemen als het "overdreven" is? Het is extra werk en kost extra geld. Veruit de meeste bedrijven zullen daar liever op bezuinigen. Toch doen de goede bedrijven dat niet want ze weten dat als er maar iets fout gaat het hen veel geld gaat kosten!
Is het gebruik van een IC-socket geen optie? Neem aan dat deze zender niet meer gebruikt gaat worden om te vliegen. Gr. Klaas.