Psygho (Emil)
Forum veteraan
Mischien wel bekend, ik heb een tamiya f350, behoorlijk onder handen genomen. Hierbij had ik een 4 kanaals zender, echter met behoorlijke plannen voor mijn alu monster, heb ik hieraan dus nooit genoeg.
Het moest een minimaal 6 kanaals zender zijn, met schuiftrims, dit voor de bediening van de mfc-02 unit, welke mijn truck voorziet van geluid, en kerstlampjes.
Na lang zoeken heb ik een geschikte zender gevonden, de MC-15 van de firma Graupner. In nieuwstaat, EN op de 40mhz. Wat wil je nog meer ????
Nou best nog wel veel eingelijk...
Bijvoorbeeld een Robbe futaba fc-16!
Het leek me wel leuk om er een apart verslagje aan te wagen...
Want ik heb wilde plannen met deze zender!
Update 16-11-2009, Ombouw naar de 2.4ghz Assan.
Gezien goede ervaringen met de overstap naar Assan, met mijn t3pk besloot en mc15, word dus ook de fc 16 omgebouwd naar ASSAN.
Hiervoor een Hackmodule besteld, en maar eens begonnen...
De FC-16 komt niet met een verwijderbare hf "module", welke met een stekker systeem vast zit, helaas, maar deze heeft wel een trainer poort waar de ppm pulstrein uitkomt, en s dus prima bruikbaar!
Ik heb de Fc-16 helemaal kaal gekocht, geen accu, en of ontvanger, of xtallen,
heb ik toch allemaal niet nodig, en maakt het aleen maar onnodig duur.
Stap 1 solderen van accu aansluiting, want ik gebruik natuurlijk een lipo:
Dit is de trainer port...
Na meten met de multimeter leerde al snel dat de info welke ik van Corrien heb gekregne klopte (niet dat ik daar aan twijfel, hij is immers DE man, een wandelende encyclopedie, wat betreft kennis van alles en nog wat!).
Van achter gezien: de aansluitingen: Min, plus, puls.
Maar toch evne benieuwd hoe deze pulstrein op de scope eruit zag. Dus eerst even de plus geisoleerd, ik ken mezelf, een foutje is gauw gemaakt.
Hier even mijn electronica meetset: Fluke 87 V, en de scope de Fluke 123.
De PPM pulstrein op de scope:
En in close up:
De draden aan de trainer poort gesoldeerd, en voorzien van krimpkous ter isolatie:
(bewust gesoldeerd, hou niet zo van fragile stekkerverbindingen.)
Antene doorvoer gemaakt. Best mooi zon RVS ! antennevoet, maar lastig te bewerken. Maar het is gelukt.
Pielen en frutten, en ik had ruimte genoeg.....
Hier zie je de bevestigings gaatjes (4 stuks)voor de 2 schuifjes, deze heb ik niet,maar gebruiken we wel! (de montage gaatjes)
Plaatje, even snel uit de hand gemaakt, niemand die het ziet, en het werkt prima:
Hierop lijmen we weer even een plexi plaatje, en daar weer even klittenband op, daar vervolgens de module weer op:
Close up, past allemaal prima, beetje gefrummel, maar goed....
Even passen en meten, met wat klittenband, voor de lipo (mooi spul dat zelfklevende spul!):
De test, hebben we een verbinding, ja hoor, piep piep.. klaar de ontvanger doet het en ziet de zender, of andersom, wat u wilt....
Ach mooi man, klaar voor verdere inbouw....
Het moest een minimaal 6 kanaals zender zijn, met schuiftrims, dit voor de bediening van de mfc-02 unit, welke mijn truck voorziet van geluid, en kerstlampjes.
Na lang zoeken heb ik een geschikte zender gevonden, de MC-15 van de firma Graupner. In nieuwstaat, EN op de 40mhz. Wat wil je nog meer ????
Nou best nog wel veel eingelijk...
Bijvoorbeeld een Robbe futaba fc-16!

Het leek me wel leuk om er een apart verslagje aan te wagen...
Want ik heb wilde plannen met deze zender!
Update 16-11-2009, Ombouw naar de 2.4ghz Assan.
Gezien goede ervaringen met de overstap naar Assan, met mijn t3pk besloot en mc15, word dus ook de fc 16 omgebouwd naar ASSAN.
Hiervoor een Hackmodule besteld, en maar eens begonnen...
De FC-16 komt niet met een verwijderbare hf "module", welke met een stekker systeem vast zit, helaas, maar deze heeft wel een trainer poort waar de ppm pulstrein uitkomt, en s dus prima bruikbaar!
Ik heb de Fc-16 helemaal kaal gekocht, geen accu, en of ontvanger, of xtallen,
heb ik toch allemaal niet nodig, en maakt het aleen maar onnodig duur.
Stap 1 solderen van accu aansluiting, want ik gebruik natuurlijk een lipo:

Dit is de trainer port...

Na meten met de multimeter leerde al snel dat de info welke ik van Corrien heb gekregne klopte (niet dat ik daar aan twijfel, hij is immers DE man, een wandelende encyclopedie, wat betreft kennis van alles en nog wat!).
Van achter gezien: de aansluitingen: Min, plus, puls.
Maar toch evne benieuwd hoe deze pulstrein op de scope eruit zag. Dus eerst even de plus geisoleerd, ik ken mezelf, een foutje is gauw gemaakt.

Hier even mijn electronica meetset: Fluke 87 V, en de scope de Fluke 123.

De PPM pulstrein op de scope:

En in close up:

De draden aan de trainer poort gesoldeerd, en voorzien van krimpkous ter isolatie:
(bewust gesoldeerd, hou niet zo van fragile stekkerverbindingen.)

Antene doorvoer gemaakt. Best mooi zon RVS ! antennevoet, maar lastig te bewerken. Maar het is gelukt.
Pielen en frutten, en ik had ruimte genoeg.....

Hier zie je de bevestigings gaatjes (4 stuks)voor de 2 schuifjes, deze heb ik niet,maar gebruiken we wel! (de montage gaatjes)

Plaatje, even snel uit de hand gemaakt, niemand die het ziet, en het werkt prima:

Hierop lijmen we weer even een plexi plaatje, en daar weer even klittenband op, daar vervolgens de module weer op:

Close up, past allemaal prima, beetje gefrummel, maar goed....

Even passen en meten, met wat klittenband, voor de lipo (mooi spul dat zelfklevende spul!):

De test, hebben we een verbinding, ja hoor, piep piep.. klaar de ontvanger doet het en ziet de zender, of andersom, wat u wilt....

Ach mooi man, klaar voor verdere inbouw....

Laatst bewerkt: