Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Dat is niet helemaal juist. Het is zelfs beter om een soldeerbout met een vrij hoog vermogen te gebruiken. Een soldeerbout van 20Watt kan heel goed 400°C heet worden wat meestal aan de hoge kant is. Je hebt dat echter wel nodig want op het moment dat je die bout op het te solderen werkstuk drukt zal een heleboel warmte uit de bout, de stift, wegtrekken het werkstuk in. Heel vaak koelt de bout dan te ver af en zal het lastig zijn om een goede soldering te maken. Omdat de bout maar relatief weinig vermogen heeft en de stift meestal vrij klein is duurt het lang voordat er weer voldoende warmte in de stift en het werkstuk is gestopt. Het resultaat is dat je heel lang met de bout op je werkstuk zit. Je hele werkstuk, de print met de onderdelen, wordt daardoor flink opgewarmd wat meestal niet echt goed is...... Wattage van de bout word bepaald door de solderen draaddikte. .....
Wat de meeste mensen doen is gebruik maken met de standaard meegeleverde stift, nu zijn voor soldeerstations best wel vaak veel grotere stiften leverbaar.Het beste is om een vrij "zware" bout te gebruiken maar wel één met een regelbare temperatuur. Ik denk dan aan een bout van minimaal 50W, liever zelfs meer. Gebruik ook vrij stevige soldeerstiften. Heel veel mensen, misschien wel de meeste, gebruiken veel te kleine en dunne soldeerstiften. Die dingen kunnen weinig warmte opslaan en koelen dus vrij ver af. Dat maakt het solderen echt een stuk lastiger
Hier ben ik het niet met je eens, de soldeerstift is hierin bepalend.Het benodigde wattage van de soldeerbout word bepaald door de te solderen draaddikte.
Is wel een goed ideeWacht wel totdat de stift echt afgekoeld is
Dat is inderdaad een heel goed idee. Hoe ik dat weet? Ook al heb ik bijna 45 jaar met elektronica gewerkt, of misschien wel juist omdat, is mij dit vorig jaar nog overkomen. Je weet wel, "even snel....."..... Wisselen van stift is bij station bouten meestal makkelijk.
Wacht wel totdat de stift echt afgekoeld is. .....