Vandaag heb ik m'n eerste FPV vlucht gemaakt en ik was niet echt blij met de video-ontvangst. Ik heb een Fatshark 250mW 5.8 GHz Transmitter V2 aan de buitenkant van m'n Phantom 1.1.1/Zenmuse gemonteerd en op de Phantom TX een DVR5008W, dat is een LCD schermpje met videorecorder en uitklapbare antenne. Na een meter of 50 hield ik alleen maar ruis over, en tot die tijd al heel veel storingen. Misschien zie ik iets over het hoofd of doe ik iets niet goed. Ideeën? Bij voorbaat dank.
Misschien zit je video ontvanger (schermpje) te dicht op de rc zender, bij mij is het beeld slecht zodra ik mijn 2.4 GHz zender te dicht bij mijn video ontvanger houd.
wat voor antennes gebruik je ? met de originele stickjes is het ooit een wonder als je al zover komt.
Mijn ervaring met stock antennes is helemaal niet zo slecht. Zo lang als je geen scherpe bochten maakt werken ze prima. Zeker op een multicopter. Ruis (sneeuw) duidt op slecht ontvangst. (zijn de kanalen op de zender en ontvanger hetzelfde?) Als er een storing in voorm van horizontale, verticale of diagonale lijnen in je beeld hebt, dan wordt het veroorzaakt door een elektromagnetische interferentie van een motor, esc, camera etc. Om het probleem in de ontvanger in het schermpje uit te sluiten zou je een externe ontvanger op je schermpje aan kunnen sluiten. Ik hoop dat dit helpt, 2
uiteraard is de ene ervaring de ander niet. persoonlijk heb ik altijd bedroevende resultaten gehad met de stock antennes maar your milage may vary jerome ik woon ook in eindhoven. ik heb een ontvanger specefiek voor fatshark en een voor alle banden boscam/foxtech. alsmede goede antennes met diverse aansluitongen. dat samen met kou spul en een uurtje testen en we weten waar de bottleneck zit.
Dank allemaal voor het meedenken! Hier zijn twee foto's van de antennes op de Phantom en de TX: Gerard, van jouw aanbod maak ik graag gebruik. Misschien kunnen we eerdaags een keer afspreken?
Niet echt ideaal zo. Hoop dode zones krijg je dan. Beste is denk ik beide rechtop zetten. Of die op je quad naar onder gericht staat maakt dan verder niet uit maar nu kom je heel vaak door een gebied waar je maar heel weinig signaal kunt oppikken.
Helemaal mee eens. Deze antenne werken volgens de linere polarisatie principe en daarom horen ze parallel ten opzichte van elkaar staan. Hoe meer ze gekruist staan hoe slechter het signal en beeld dus ook. 4
Clover leaf en skew planar wheel setje is idd een betere optie omdat deze antennes volgens "circular polarisation" principe werken. Kortom goed signaal ongeacht hoe de antennes geplaatst zijn ten opzichte van elkaar. Om mee te beginnen zou ik beide antennes dezelfde kant op laten wijzen ( het beste verticaal en zeker zo parallel mogelijk ten opzichte van elkaar) en dan gaan vliegen. Het moet sowieso beter worden. Horizontaal plaatsen van dit soort antennes is niet aanbevolen omdat ze door het bewegen van je multi niet meer parallel met elkaar kunnen blijven. Succes.
Ach so, dat wist ik niet. Aangezien goed beeld erg belangrijk voor me is bespaar ik me een hoop ergernissen en ga voor de cloverleaf-antennes. Zeg eens, adviezen? Morgen ga ik het trouwens wel proberen hoor, met de stock antennes, dank voor de wijsheid! Is de positie van de Fatshark-zender wel okee of kan ik beter alles zodanig reorganiseren dat de draadjes die nu overdwars lopen zo'n 10cm ingekort kunnen worden?
Beide verticaal en zo vrij mogelijk. 5.8 gaat slecht door lipos heen. Immersion RC spironets is een goede optie. Deze ook wel zo verticaal mogelijk monteren. In het midden zit nog steeds een dode zone maar lang niet zo erg als verkeerd gepolariseerde ducks.
Google even op "vimeo fpv antenna polarisation". Staat ergens een filmpje met uitleg. Dan snap je de oorzaak.
Jerome pb me maar dan spreken we wat af. kan je mijn antennes eens proberen en de resultaten zien. ik heb ook diverse ontvangers dus evt problemen met je apparatuur hebben we dan zo gevonden. stuur maar een pbtje
probleem opgelost. jerome gebruikt een dvr scherm met ingebouwde ontvanger. de kwaliteut van de ontvangst was zelfs met goede antennes aardig beroerd. een losse ontvanger lost al zijn problemen op.