Hallo Volgens mij kan ik een Ruitenwisserpomp wel als boegschroef gebruiken. Is de beste oplossing dan dmv switches om zoiets te bedienen. Maar tevens rest mij de vraag of zoiets misschien ook te zwaar en omslachtig is. Niet alleen qua gewicht masr tevens ook ivm de ruimte wat alles in neemt. Heeft iemand hier goede ervaring mee. Gr martin
Hallo Martin, Misschien dat het werkt als je een tandwielpompje gebruikt. Die kun je in beide richtingen laten draaien. Of de moderne centrifugaalpompjes dat kunnen betwijfel ik. Die zijn duidelijk gemerkt met + en - en dat zal verband houden met het model van de waaier. Je zou dan in het persgedeelte een driewegkraan moeten maken. Ze geven wel redelijk wat druk, maar bijna geen debiet. Heb er geen ervaring mee als boegschroef. Gr. Klaas.
Voor een "beetje" modelboot zal je ruitensproeier pompje niet kunnen gebruiken als boegschroef. K-K schreef het ook al: De hoeveelheid water die verplaatst wordt is veel te gering en daarmee de stuwkracht die er opgewekt wordt. Misschien als je het pompje op 24V laat draaien. Dan komt er behoorlijk meer water uit maar ook met een hogere druk. Dat levert dan misschien wel voldoende stuwkracht. Helaas zal de motor van zo'n pompje die 24V waarschijnlijk niet erg fijn vinden en vrij snel erg heet worden en uiteindelijk de geest geven.
Eh? Die mag mij wel uitgelegt worden.... tis igg zoon grijs ding met een speed400 motortje erop...t krijgt mijn 97cm sleper makkelijk in de rondte(werkt mooi met een esc ertussen)
Hallo Allemaal Bedankt voor enkele info sorry dat het per ongeluk in een verkeerd forum draadje stond. Ga het ff proberen mocht het wel of niet goed werken dan laat ik het nog weten Gr Martin