S-Fregat Kortenaerklasse 1-100 3d geprint

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door hermor, 6 jan 2024.

1. hermor

hermor

Lid geworden:
    7 aug 2008
    Beste medebotenbouwers,

Onlangs ben ik begonnen met het daadwerkelijk printen van de zelf getekende bestanden van het S-Fregat. Naar mijn idee een van de mooiste schepen die bij de marine hebben gevaren maar smaken verschillen natuurlijk(-;

Inmiddels heb ik wel wat op de helling liggen want heb de afgelopen tijd een uitstap gemaakt naar de onderzeeboten. Echter, de afgelopen tijd ben ik ook druk geweest met het tekenen van dit model. Ruim anderhalf jaar heb ik de HrMs de Ruyter afgerond en daarna de Walrus gebouwd. Nu dus weer een bovenwatermodel.

Zoals wel eens verteld, deze schepen werden vnl gebouwd in Vlissingen en mijn vader werkte daar. Elke open dag mochten wij daar zien hoe deze schepen werden gebouwd en vanaf mijn slaapkamer kon ik ze deels aan de afbouwkade zien liggen.

Er zijn er 12 gebouwd waarvan 2 nog voor de afbouw verkocht aan Griekenland. Hiervoor werden 2 luchtverdedigingsfregatten gebouwd. De S fregatten vormden in de 80 en 90er jaren de ruggengraat van de Nederlandse marine.

Afmetingen: 128m lang 14,4 m breed.
    Waterverplaatsing: 3786 t
    Snelheid: 30 kn
    Voortstuwing: 2+2 Gasturbines

Een deel van de schepen is nog steeds actief bij de Griekse marine. 2 werden verkocht aan de VAE
    Later is de HrMs Piet Hein in Abu Dhabi verbouwd tot een luxe jacht, enaamd Yaz.

Het model is getekend in Fusion, voorbereid voor RC en op moment van schrijven voor een groot deel geprint. Ik zal proberen er een verslagje van bij te houden.

Hier onder wat plaatjes van de status tot nu. 17045790669561514420806766577857.jpg 20231227_192245.jpg 20231227_193622.jpg 20231230_190322.jpg 20231230_190336.jpg 20231231_110006.jpg

Groeten Kees

Bijgevoegde bestanden:

Peter58, Koos82, Gerrit-Jan en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. hermor

hermor

Lid geworden:
    7 aug 2008
    Helaas kon ik niet meer afbeeldingen toevoegen dus nu de rest... 20240101_164602.jpg 20240101_172714.jpg 20240101_205203.jpg 20240104_213434.jpg 20240105_203051.jpg 20240105_213601.jpg 20240105_213538.jpg

Koos82 en Jan Walpot vinden dit leuk.
  3. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    diepe buiging, tekenwerk ziet er prachtig uit, en je printer is zo te zien eveneens perfect afgesteld.
    Welk materiaal heb je voor de romp en de dekhutten gebruikt?
    de details zijn in resin als ik goed zie :)

hermor vindt dit leuk.
  4. hermor

hermor

Lid geworden:
    7 aug 2008
    Hoi Marc,

Dankje, zit ook heel veel tekentijd in

Tot nu toe is alles geprint met pla (basic van bambulab /pla hd van formlabs (de romp) ik heb nog geen resin gebruikt maar ben bezig met de radar, dat zal niet gaan met de fdm printer.

De printer doet zn werk inderdaad goed, en zo uit de doos. Ik ben geen printer hobbyist, voor mij is het gereedschap wat het zm gewoon moet doen..

5. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    Ik wil je zeker niet bang maken, heb zelf ook veel in pla geprint ( dek vulling allerlei) voor schepen waar tot op heden nog niets mee aan de hand is.
    Maar ik heb wel gemerkt dat grotere opp last kunnen hebben van kromtrekken als ze langdurig in de zon staan. ( meerdere uren )
    Hou er dus rekening mee waar je je model neerzet op een vaardag, zou zonde zijn van al je werk als het gebeurd.

6. hermor

hermor

Lid geworden:
    7 aug 2008
    Hoi Marc,

Bedankt voor de tip!

Ik ben op de hoogte van de nadelen van PLA, maar heb er inderdaad zelf nog geen nadelen van ondervonden, mede omdat ik tot op heden nog niet overdag heb gevaren met een geprint model.
    De romp is van pla ht van Formlabs dat zou bestand zijn tegen temperaturen van 100 gr, tegen normaal pla 60, ik hoop dat dat voldoende is. De opbouw is van Gewoon Bambu pla, wat 70gr kan hebben maar dat print gewoon net iets mooier. Wellicht was Asa beter maar dat is dan voor de volgende keer. Gewoon savonds varen of hem niet in de volle zon zetten. De auto ja das wel een dingetje, daar kan het ook goed warm worden.

Gerrit-Jan en Marc w vinden dit leuk.
  7. hermor

hermor

Lid geworden:
    7 aug 2008
    Afgelopen dagen druk geweest met de Lw08 rader, een complex geheel. Ook zoiets wat wellicht eenvoudiger te tekenen dan te printen is, en wil bij dit project ook zo veel mogelijk printen.

Na wat pogingen is dit vanmorgen het resultaat. Mocht dit heel van het bed afkomen dan denk ik dat ik dit zo laat.

Het onderstel heb ik al, ook meerdere malen moeten printen. Al die buizen en stangen zijn erg lastig, ook lastig support

Bijgevoegde bestanden:

Laatst bewerkt: 10 jan 2024
  8. Koos82

Koos82 verslagschrijvers

Lid geworden:
    1 dec 2007
    Wow dat ziet er goed uit zeg! ik ben zelf bezig met een L-fregat te bouwen ook 3d geprint.
    De romp is inmiddels klaar en staat in de lak, met de opbouw ben ik nog bezig!

Heb je al enig idee welke motoren je wil gaan gebruiken?
    gr
    Koos

9. hermor

hermor

Lid geworden:
    7 aug 2008
    17048742366904263507064108953719.jpg Hoi Koos,

Een lvd is ook erg mooi vind ik!

Ik ga gewoon 550 motoren gebruiken, heb die ook in mn De Ruyter en lopen prima. Daarbij fluiten de (goedkope) regelaars en das bij een diesel minder maar voor een model met gasturbines.. is dat helemaal niet zo verkeerd

Heb je een plaatje van je model?

10. Koos82

Koos82 verslagschrijvers

Lid geworden:
    1 dec 2007
    hermor vindt dit leuk.
  11. hermor

hermor

Lid geworden:
    7 aug 2008
    Hoi Koos

Dat ziet er ook erg heel netjes uit, ook 3d geprint zie ik. Waar heb je hem in getekend? Ik heb de meeste moeite gehad met de boeg, die sonardome is een lastige icm die scherpe boeg. Elke keer foutmeldingen van Fusion. Heb hem uiteindelijk maar los getekend en er aan geplakt, moet mss iets bijgeschuurd meer ben er verder wel evreden mee.

Die van jou lijkt erg goed gelukt! Ben erg benieuwd naar de rest! Ik zie geen verslag van je hier klopt dat? Of kijk ik er overheen?

Ja die van mij zijn voor de De Ruyter al vrij fors, alms ik echt gas geef gaat hij bijna planeren.. en deze is nog wat ranker maar dat is eenvoudig terug te regelen in de zender.

Koos82 vindt dit leuk.
  12. Koos82

Koos82 verslagschrijvers

Lid geworden:
    1 dec 2007
    Ik teken zelf ook in Fushion 360, en bij mij hebben de boeg en sonardome ook heel veel tijd gekost om uit te werken, maar uiteindelijk is het wel gelukt.
    en het klopt dat je er verder geen verslag over kan vinden, ben eigenlijk nooit aan een verslag begonnen.

13. erikborgers

erikborgers Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    15 nov 2014
    Prachtig ontwerp werk. Mijn complimenten. Ik ben benieuwd met welk design pakket je werkt. Want zeker een romp maken lijkt mij een hele klus. Zelf werk ik met Blender. Al van alles mee getekend voor (marine) schepen, maar nog nooit de romp.

14. hermor

hermor

Lid geworden:
    7 aug 2008
    Hoi Erik

Dankje, ik teken in Fusion 360. En ook daar is de romp een lastige vond ik.. lag ook wel aan een bij het spantenplan wat wazige tekening wellicht.
    Blender heb ik wel wat geprobeert maar kan er niet aan wennen. Ik denk wel dat een romp daarin goed te tekenen zou zijn mits je je daarmeevkan redden.

Fusion heeft ook wel zn nadelen maar ik denk dat ik ook nog niet het volledig potentieel daarvan gebruik, domweg omdat ik ook nog steeds lerende ben.

15. hermor

hermor

Lid geworden:
    7 aug 2008
    Onlangs weer wat tijd gevonden wat te doen aan dit model. De Hangar staat in de primer. Daarnaast de heli geprint (resin) deze is vrij goed gelukt vind ik zelf. Eerst zwart en daarna de raampjes afgeplakt. Vervolgens zal het grijs er overheen gaan. Heb helaas geen decals in 1/100 dus zal wat moeten impriviseren met wat restjes van andere modellen. 20240619_224804.jpg 20240619_224754.jpg 20240619_224743.jpg

Bijgevoegde bestanden:

FreekS, Koos82 en ShabaF117 vinden dit leuk.
  16. hermor

hermor

Lid geworden:
    7 aug 2008
    Deze week bezig geweest met de midden opbouw. Het deel met de Rhib, de sloep schoorsteen en andere luchtbehandelingssystemen vermoed ik.

Ook hier gebruik gemaakt van enkel geprintte delen, zowel fdm als resin. Uiteraard zal niet alles geprint kunnen worden maar voorlopig redt ik mij er mee.

Hier wat plaatjes in diverse stadia van opbouw. 20240703_212216.jpg 20240703_203759.jpg 20240703_204549.jpg 20240703_204554.jpg 20240703_204601.jpg 20240705_213841.jpg 20240705_213846.jpg 20240705_214036.jpg

FreekS, Koos82 en Herby63 vinden dit leuk.
  17. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    mooie vorderingen, is de reling een beetje stevig ?
    persoonlijk zou ik deze gemaakt hebben in messing, uit ervaring weet ik dat deze vrij kwetsbaar is.

18. hermor

hermor

Lid geworden:
    7 aug 2008
    Hoi Marc

Dit is ook de eerste keer dat ik dit zo doe. Echter ik ben positief verrast over de stevigheid. En het is redelijk eenvoudig te repareren als het stuk gaat. De railing op de romp ga ik ws wel van messing doen maar twijfel nog een beetje.

Ik had de railing wellicht zelfs nog wat dunner kunnen printen. Maar das voor een andere keer,

Laatst bewerkt: 6 jul 2024
  19. Bootjebouwer 2

Bootjebouwer 2

Lid geworden:
    23 jul 2019
    Knap gedaan!

20. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Hermor, je kunt decals ook zelf maken. Kost weinig: bijv hier:
    TransOurDream Upgrade Inkjet/Laser waterschuiffolie (zeer dun) A4X10 vel, flinterdun, sticker - decalfolie, natte schuiffolie voor speelgoedmodellen, kopjes, keramiek, glas, kunststof (10-10) : Amazon.nl: Kantoorproducten
    koop je 10 A-4tjes decal-papier. En zo zijn er vele andere aanbieders.
    Ik gebruik het ook op mijn modellen; prima spul.

Tips:
    - eerst je decal-ontwerp printen op gewoon papier om te kijken of de maatvoering en kleuren goed zijn. Anders heb je een vel decalpapier verkl@@t en dat is zonde.
    - gebruik blanke lak als ondergrond; dan krijg je geen 'silvering'oftewel kleine luchtbellen onder je decals
    - als de decals eenmaal op hun plek zitten: overschilderen met matte (of halfmatte) blanke lak. (Parketlak is prima hiervoor) Zeker op een model wat in het water ligt. Anders lost de inkt op den duur op. Zo had ik prachtige diepgangsmerken geprint op een schip, en momenteel is daar alleen nog maar een witte streep van over...
    Zo heb ik op een redelijk modern patrouilleschip ook alle 'veiligheids-stickers' en opschriften geprint .
    (beetje beroepsdeformatie, ik weet het, maar daarvoor ben ik ook Veiligheidskundige... :)

hermor vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina