Saito 4takt 82,waar voordelig te koop?

Hallo,

Wie weet een goedkoop adresje(behalve Dortmund :wink: ) voor de Saito 82 motor?
Mag ook in het buitenland zijn...

Groeten,
Marcel

Ik geloof dat de Saito 82 bij Hobby-in niet veel meer scheelt met het buitenland.
Bij Hobby-in kost ie 259 euro en gemiddeld in Amerika rond de 250 dollar.
Met andere woorden, ik zou hem gewoon bij Hobby-in halen.

Of deze;

O.S. Max 91FX
Inhoud 15 cc.
Vermogen 2,8 PK
Prop 13x8 - 14x8
gewicht 548 gram
compleet met stille demper
€ 249,00

Moet je volgens mij kunnen hooveren met kwartgas en je hebt geen kleppen die stuk kunnen gaan :lol:

Grt.

Ik geloof dat Tadango deze motor op zijn Funtana heeft staan.
Die van hem woog geloof ik in de buurt van de 3 kilo.
Ook deze 550 gram is zonder uitlaat (tenminste OS geeft altijd het gewicht op zonder uitlaat) dus reken daar maar 200 gram bij.
Geschikt voor de Funtana?
Ik denk het niet. :roll:

200 gram lijkt me wel erg veel voor de uitlaat van de 91fx, zal eerder rond de 100 gram liggen, ik heb die motor zelf ook. Zou het vermogen dat de 91fx meer heeft dan de saito, het gewichtsverschil niet ruimschoots compenseren?

Grt.

Mijn 46FX standaard uitlaat weegt 110 gram vandaar de schatting 200 gram voor de 91FX.
De OS91FX is gewoon minder geschikt om 2 redenen.
1)De hele motorcombinatie is ruim 200 gram zwaarder en het gewicht van de Funtana is ongelovelijk kritisch.
Het is niet voor niets dat bijna al die Amerikanen zonder wheelpaints en motorkap vliegen omdat ze perse een dikkere motor er op hebben zitten wat het vlieggedrag van de Funtana nadelig beinvloedt.
2)Hier heeft Bert in deze thread al prima uitgelegd waarom bijvoorbeeld de Irvine 53 minder geschikt is.
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=18768
De OS91 levert zijn 2.8 pk bij 15K RPM. Zie http://www.osengines.com/engines/osmg0591.html
Met andere woorden dit vermogen zal bij 3D vliegen nooit en te nimmer worden gehaald aangezien het 3D vliegen vermogen/torque in het middengebied vraagt.
Als je naar de vermogens/torque kromme kijkt van de Saito 82 en de OS91 dan weet ik haast wel zeker dat de Saito82 in het middengebied meer torque levert, accelereert dus sneller.
Full power heeft de saito meer dan zat en trekt uit een torque weg met authority.
De OS 160FX is toch een ander verhaal.
Die heb ik op mijn Funtana Pro zitten
http://www.osengines.com/engines/osmg0660.html
Die levert zijn topvermogen slechts bij 9k RPM, de torque van de motor is hoog in het middengebied.
Deze motor is dus wel weer meer geschikt in het 3D-en.

Kijk bij www.hobbyhorse.com

En ff bellen of mailen , en dan vragen te versturen via

Unca Jims manier. Hij weet precies wat hij moet doen.

Dit is een manier om die belachelijke kosten te omzeilen.

M.v.g.

Andry Sappe´

ik had de funtana die nu in herman zijn bezit is gevlogen met de YS 63 en met de os91FX, de laatste was veel te zwaar, dit kwam het vliegedrag niet ten goede, vloog wel maar het hoveren enzo, daar heb je echt de torque van een 4takt voor nodig denk ik.

ik heb de funtana aan hetman weggedaan met de 91 erop, de YS komt weer op de nieuwe seduction freestyle.

Gerard_nl zei:
ik had de funtana die nu in herman zijn bezit is gevlogen met de YS 63 en met de os91FX, de laatste was veel te zwaar, dit kwam het vliegedrag niet ten goede, vloog wel maar het hoveren enzo, daar heb je echt de torque van een 4takt voor nodig denk ik.

ik heb de funtana aan hetman weggedaan met de 91 erop, de YS komt weer op de nieuwe seduction freestyle.

Ah dat is mooi.
Iemand die beide motoren heeft geprobeerd en die dus uit ervaring spreekt. :wink:

Ik ben ook een fan van H.I. Maar de prijsverschillen tussen de aanbieders zijn zowel in mondiaal, als in Europees verband veel te groot om met een simpele hint naar de belastingen afgedaan te kunnen worden.
Power aan de consument dus!

Robke zei:
Power aan de consument dus!
Dan hebben we niet meer een winkelier die tussen de bedrijven door voor een appel en een ei even de lagers van je Saito vervangt.
Dan kan je hem opsturen naar je internet-leverancier, een rekening van 60E onvangen voor het afstellen van de stationair-naald.

Beetje off topic.
Ben ik met je eens Hans, maar de verschillen zijn soms wel een beetje gortig. En dan niet vergeleken tussen winkel en internet aanbieder.
Heb je wel eens in de VS gewinkeld? Ik wel en de tranen schieten me in de ogen als ik zie hoe goedkoop die mensen daar met hun hobby bezig kunnen zijn.

Didier zei:
Ik geloof dat de Saito 82 bij Hobby-in niet veel meer scheelt met het buitenland.
Bij Hobby-in kost ie 259 euro en gemiddeld in Amerika rond de 250 dollar.
Met andere woorden, ik zou hem gewoon bij Hobby-in halen.

Uhm, bij www.hobbyhorse.com is de F82 $254 en een beetje en bij Hobby-in €259,-

De Euro staat op dit moment op 0.767138 EUR voor 1 Dollar waardoor de motor voor de Europeanen op €195 en een beetje uitkomt. Nu adverteert de site dat bij bestellingen boven de $180,- geen verpakkingskosten in rekening worden gebracht maar of dat ook geldt voor int. orders... zover ben ik nog niet gekomen.

Wellicht voor deze motor is het prijverschil niet de moeite waard er een uit de USA te halen. Maar de 25cc die ik nodig heb kost omgerekend €280,- tegen €419,- bij Hobby-in.... het overwegen waard toch?

8)

Tjen

de kans dat je op een motor uit de US inport betaalt is ook 99% denk ik.
zo'n brok metaal duikt meteen op bij inscannen bij inklaren.

dan komt er 24 % bij en zit je op 239 euro

20 euro goedkoper maar een hoop gehannes misschien.

Zou het? :? hmmm... ik zal eens uitzoeken hoe dat nu eigenlijk zit. Ik weet wel dat ik bij www.towerhobbies.com een uitlaatbocht heb besteld die hier 40% duurder is en daarbij bijna niet te leveren. Ik ben benieuwd wat er aan extra kosten bovenop de 'shipping' gaan komen die betrekking hebben op evt. invoerrechten.

Tjen

even zoeken op towerhobbies en de tranen gaan je in de broek schieten met betrekking tot leveringstijd !!

weest gewaarschuwd.

Bij hobbyhorse

ff bellen naar die winkel en vragen of je het kan verzenden
via Unca Jims manier. Dan weet hij precies wat hij moet doen
om het zonder die belachelijke andere kosten te versturen.

M.v.g.

Andry Sappe´

IK heb inmiddels de Saito 82 gewoon in Waalwijk gekocht,nog goedkoper dan in Dortmund ook.
En als er problemen aan komen kan ik ook bij Hobby-inn terecht...

Groeten,
Marcel

Back