Samen de SS Rotterdam bouwen met resin

erikborgers

Vriend van modelbouwforum.nl
Beste lezers

dit is een oproep samen de SS Rotterdam 1:250 te bouwen met als kadootje een gratis (!) verrijking van de resinset die ik nu ontwikkel. Je kunt me een berichtje sturen als je mee wil doen. Ik hoop zo feedback te krijgen op kwaliteit in wensen.

Als jij je bouwberichten van de 1:250 SS Rotterdam hier post (als reactie kan dat), of fotos mailt, dan stuur ik jou dus gratis de resin, inclusief de postzegel :-).

De prachtige bouwplaat is te koop op het SS Rotterdam zelf en in de webshop van bouwplaat uitgeverij Scaldis (SS Rotterdam V, grijze en blauwe romp, met onderwaterschip 1/250 - Scaldis modelclub)

Paul Paymans bouwt de SS Rotterdam nu (gestart april 2025) mede in opdracht van Scaldis en om de resin uit te proberen. Ik publiceer zijn foto's.

Zelf zou ik ook heel graag willen, maar ja, geen tijd en mijn De Ruyter en De Zeven Provinciën zijn niet af en ik start nooit iets nieuws als er nog wat in de maak is. Een fantastisch schip en ook zeker een bezoek waard!

Dit aanbod stopt als de set af is, waarschijnlijk rond juni 2025.

Laatst bewerkt:
Hoi Erik,

Misschien haak ik wel aan maar nog even de kat uit de boom kijken.
Ik heb nog een paar buitenprojecten lopen die ik klaar wil hebben voor ik aan de SS Rotterdam begin.
Wordt het kouder dan graag!

Mvg,

Pascal.

Ik hoop dat het ook kouder wordt, want ik heb me opgegeven voor de alternatieve elfstedentocht op de weissensee. Ik ben ook nog niet begonnen. Leuk om samen op te bouwen in dit topic. We zien het wel

Nog een vraagje, welke versie ga je bouwen, volle romp of waterlijn model?
De oude versie, voor 1990 of de versie van na 1990?

Elfstedentocht, tjeeee dat is wat!

Wat ik eigenlijk wil proberen is de waterlijnversie bouwen en dan het onderwaterschip apart. Dan kan ik kiezen! De grotere HMV modellen hebben dit tegenwoordig en ik vind dat geniaal. Zie mijn verslag van de Undine bijvoorbeeld.

Ik wil de oude versie bouwen, want ik denk ook weer aan een diorama en dan vind ik zo rond de jaren zestig mooi. Dus dan is het schip volgens mij zilver, toch?

Maar ja, voorlopig zit ik nog te knutselen aan Blohm & Voss.

Erik, voor zover ik me herinner was de Rotterdam lichtgrijs van kleur. Die was van de Holland Amerika Lijn. De schepen van de Rotterdamse Lloyd hadden een zilverkleurige romp. Gr. Klaas.

Erik, voor zover ik me herinner was de Rotterdam lichtgrijs van kleur. Die was van de Holland Amerika Lijn. De schepen van de Rotterdamse Lloyd hadden een zilverkleurige romp. Gr. Klaas.
Dank je Klaas. Volgens mij was er ook iets met een gele band. Ik dacht dat ze de Rotterdam zoals ze nu in de haven ligt, haar originele kleur gaven.

Zin om mee te bouwen Klaas

Geen dank hoor Erik! Zo te zien zat er een gele band tussen de bovenste en tweede rij patrijspoorten in het grijze rompgedeelte. Geen idee hoe breed die band was. Hieronder een plaatje aan de bouwwerf waarop de gele band is te zien. En nee, ik ga maar niet meebouwen. Heb een vloot van 4 RC scheepjes, waarmee regelmatig wordt gevaren. En papierbouw is niet zo mijn ding. Kunstig hoe daarmee wordt gebouwd, maar erg fragiel. En zonder dat ze in een vitrine gaan worden het stofnesten. Succes verder met de bouw en hoop voor je dat er meerdere meedoen. Samen weet je meer en je stimuleert elkaar. Gr. Klaas.

upload_2023-11-8_22-45-40.png

Geen dank hoor Erik! Zo te zien zat er een gele band tussen de bovenste en tweede rij patrijspoorten in het grijze rompgedeelte. Geen idee hoe breed die band was. Hieronder een plaatje aan de bouwwerf waarop de gele band is te zien. En nee, ik ga maar niet meebouwen. Heb een vloot van 4 RC scheepjes, waarmee regelmatig wordt gevaren. En papierbouw is niet zo mijn ding. Kunstig hoe daarmee wordt gebouwd, maar erg fragiel. En zonder dat ze in een vitrine gaan worden het stofnesten. Succes verder met de bouw en hoop voor je dat er meerdere meedoen. Samen weet je meer en je stimuleert elkaar. Gr. Klaas.

Bekijk bijlage 560425
Mooi he! Mooie foto ook in haar originele kleuren.

Ik lees wel wat vooroordelen: ik wed dat als jij je rc model van 1 meter hoogte laat vallen of ik mijn papieren model,jij heel wat meer schade hebt. Papier weegt bijna niks en er zit ook nog eens een stevig binnenwerk in. Mijn scratch rc modellen zijn heel wat meer stuk gegaan dan mijn papiervloot. Ook de lijm laat (soms na jaren) los. Waarom zou op papier meer stof neerdalen? Op het gladde papiercwaarop ik print blijft het niet plakken, net als op fotopapier. Bovendien verwijder je dat simpel met een kwastje of airbrush. Ik heb dat nog nooit hoeven doen terwijl mijn modellen niet in een vitrine staan maar gewoon een kast. Wel het water, maar dat is geen gecoat papier. Het enige wat wel opletten is: loop niet met je model door de regen. Bedankt voor je foto en aardige woorden

Laatst bewerkt:
Ja Erik, mijn avatar heeft eens een noodlanding gemaakt met flink wat schade. Maar gelukkig een goede werfbaas, die ook reparaties aankan. In mijn jonge jaren eens begonnen aan een veel te complex model van de Oranje. Werd een deceptie. Laat mij maar doen waar ik goed in ben. Of eigenlijk was. Met het klimmen der jaren steeds meer licht nodig om scherp te zien en ook minder vast van hand. Duidelijk over mijn hoogtepunt heen dus. Mijn insteek was altijd; Maak met minimale kosten een scheepje dat "smoel" heeft. En dat ging me wel aardig af. Nu nog wat varen, onderhoud en zonodig reparatie(s). Heb er niet altijd erg in, maar over anderhalf jaar tip ik de 80 aan. Heb dus al een tijdje van deze hobby kunnen genieten. Gr. Klaas

Bedankt! Ik had eigenlijk gehoopt dat ik dat kon zonder hulp van een moderator. Beetje jammer van hun tijd.

Mensen. Dit project lag een tijd stil, maar ik ben aan de slag. Vorige week bezocht ik de SS Rotterdam en nam honderden foto's binnen en buiten. Wat een prachtschip. Nu ligt mijn prioriteit op resin maken voor de proefbouwers. Ik heb een proefbouwer Paul, maar als er meer gegadigden zijn hoor ik dat graag.

Zoals je ziet ben ik begonnen met de sloepen. Die staan er in 2 afmetingen en dan ook nog facultatief 4 motorboten (van latere orgine). In eerste instantie maak ik alleen een "frame", waartegen je het papier aanplakt, dus niet een kant en klare sloep om te verven. Mijn idee is dat je zo een mooier geheel krijgt daar de sloepen vrij groot zijn. En tenslotte: we maken het ons zo makkelijker door sneller en strakker te werken, maar het blijft wel papierbouw, niet ;-)

Misschien denk je: wow, wat complex om zo'n romp te maken. Maar in het 3D programma Blender (gratis) valt dat erg mee. Kijk maar eens hoe weinig punten het eigenlijk zijn. De "modifiers" maken de huid verder glad en geven de juiste dikte. Daar zit wel wat ervaring in. Mijn voornemen is om tweede helft 2025 in De Modelbouwer hier meer over te vertellen zodat je het zelf ook kan voor jouw schip.

Hier nogmaals. Merk ook de stukjes bouwplaat op, die ik importeer als "image" en waarop ik mij baseer bij de vorm. Helaas heeft de bouwplaat geen spanten, en vond ik die ook niet in literatuur, dus moet ik daar een beetje fantaseren over de lijnen nalv foto's en een gebouwd sloepje.

Back