Scania P 360 Crew Cab

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door FredK, 18 aug 2023.

1. FredK

FredK

Lid geworden:
    29 nov 2018
    Ik zal hier een een kort verslagje plaatsen over de ombouw van de nieuwe Scania cabine van Bruder.
    Ik heb de oude Bruder cabine al meerdere malen omgebouwd van R naar de lichtere P cabine. En toen ik met een projectje bezig was en Bruder begin 2023 aankondigde de nieuwe Next generation uit te brengen besloot ik niet de oude cabine te houden maar ook gelijk de crew cab te moderniseren. 20220116_131340.jpg 20220122_173149.jpg 20220302_202814.jpg De eerste foto is het oude model die een andere opbouw zou krijgen. Er zaten problemen in de teleskoopmast, en wat andere bouw foutjes. Verder had ik een wel heel zwaar voertuig op een enkele achteras gezet( overigens nooit commentaar op gehad)
    Daarom nieuw chassis, met meesturende extra as, nieuwe stempels en kompleet andere opbouw.
    En toen kwam de nieuwe cabine uit van Bruder.
    Overigens waarom Bruder? Cabines zijn erg mooi, exact op schaal 1:16, relatief goedkoop en ik zit met al mijn modellen in schaal 1:16/1:15.

ozy, Leon1965, Trilliwilli en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. FredK

FredK

Lid geworden:
    29 nov 2018
    scania-nextgen-p-g-r-s-1-36-x.jpg Voor wie niet bekend is met de bouwseries van Scania. De R is de zwaardere truck, die ook door Tamiya is uitgebracht de P is de lichtere uitvoering die ook standaard af fabriek met een dubbele cabine geleverd wordt. En die wordt de laatste tijd ook in Nederland veel verkocht aan brandweerkorpsen.

ozy, Marc w, Leo Broers en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. Marceline

Marceline

Lid geworden:
    28 okt 2021
    Wordt een mooi bouwverslag bak ziet er ook top uit, net als je Daf Snorkel gaat dit ook een mooie wagen worden.

4. FredK

FredK

Lid geworden:
    29 nov 2018
    Inmiddels is het Bruder model uit elkaar gehaald en zijn de eerste zaagsnedes gezet.
    Was weer een hele klus. Kort samengevat, Bruder ontwerpt het model tegenwoordig zo dat je niet meer bij alle clipjes komt om het los te halen. Dus ik heb er een aantal moeten weg frezen om de boel los te krijgen.
    Voorruit met koplampen is één geheel waarbij deze keer de zwarte delen zijn gespoten. 20230817_130030.jpg

ozy, trialrolf, Leon1965 en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. Swen

Swen

Lid geworden:
    29 aug 2022
    mooi project ik ga t volgen, de "kleine" cabines hebben toch een speciaal plekje in mijn hart

6. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Als ik je goed begrijp, wil je er 'alleen' maar een crew cab van maken; was het daarvoor noodzakelijk het hele ding te slopen, of heb je nog andere wijzigingen/toevoegingen in gedachten misschien? Overigens, weer een mooi project van jou: dus niet alleen maar 'old-timers" dan.
    Cor

7. FredK

FredK

Lid geworden:
    29 nov 2018
    Cor, als je naar de types kijkt zie dat de P lager is. Verschil zit in één "streep" minder in de grille. Maar daardoor moeten de hoekstukken ook korter, moet wr een treeplank verdwijen, de interieurbodem lager, de voorportieren gekort worden en dan nog de gehele dubbele cabine er achter.
    Dus ja hij moest echt uit elkaar.
    T-Nolan-Scania-Crewcab4.jpg

8. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Kijk, dat wist ik dus allemaal niet, en zou zelf ook niet in dat detail gaan; ik ben meer van het functionele, en niet of er een "streep" meer of minder in de cabine zit; dat weten trouwens alleen de echte kenners, en de perfectionisten.
    Goed voor jou!!

Cor

Leon1965 vindt dit leuk.
  9. FredK

FredK

Lid geworden:
    29 nov 2018
    20230524_154858.jpg Dit is de vorige versie van de Scania, ook een Bruder ombouw van R naar P.
    Cor dank voor het compliment. Als je nog eens onderweg bent maar eens opletten op de Scania's. Cabines lijken op elkaar, maar de P is beduidend lager dan een R. Als je die zou gebruiken voor een brandweermodel is de hele verhouding in je model weg. Wat een enkele modelbouwer toch heeft gedaan.

Laatst bewerkt: 19 aug 2023
    ozy, Catwoman, trialrolf en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Ja, als je ze zo op een rijtje ziet, als op het plaatje van jou van gisteren, dan is het overduidelijk.[​IMG]
    En ik snap ook best dat de brandweer wagens geen behoefte hebben aan een slaapcabine met verhoogd dak en zo; een dag cabine voldoet uitstekend. Het was weer een serie leerzame posten!
    Alleen dat linkje hierboven werkt niet, maar vermoed dat het 't zelfde is als die van gisteren?
    Cor

Catwoman en Leon1965 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina