Hallo! Sinds kort m'n oude hobby weer opgepakt. Na varen, vliegen (helaas van korte duur...) electro en brandstof auto's weer begonnen met een schaalmodel (1:15) van een "snelle" Rotterdamse Watertaxi (de zwart-gele). Methode: spantenbouw, alwaar ik een mal van wil maken. Het model zal worden uitgerust met een 28 mm jet van Kehrer! Met groet, Mark Zie ook: http://www.xs4all.nl/~mdesteur
Hallo mdesteur Ben zelf net tijdelijk gestopt maar ik wens je veel bouwplezier met de watertaxi (ziet er best wel leuk uit z'n zwarte boot met een geel dak. zeer opvallend). vr. gr Wilco
Ik dacht dat de Rotterdamse Watertaxi in mijn woonplaats :wink: (Schiedam) was ontworpen door Martin de Jager? ( http://www.jensdesign.nl/html/watertaxinl.html ) Mooi Model trouwens! hmmm, een "mal" houd in dat er meerdere rompen gemaakt kunnen worden :lol: Dat is heel interessant :wink:
Tofffff!!! altijd al leuk ding gevonden.....misschien als je een meeltje stuurt naar ontwerper krijg je wel spanten plan 8) LaurenZ
Hallo, Dit schaalmodel is gebaseerd op de TRANZ Taxi (www.tranz.nl), en is ontwikkeld aan de hand van de ervaringen van Watertaxi Rotterdam. Het is een design van Huibert Groenendijk (http://www.pfds.nl/) en Classicon Composite Yachts (http://www.classicon.nl/) Het model (snel, compact en wendbaar), alsmede de aandrijving (waterjet) spreken mij bijzonder aan. Hier een sneak-preview... :wink: Groet, Mark
De zwart/gele watertaxi's zijn idd door Martin de Jager ontworpen. Deze boten hadden Z-drives, en zijn gebouwd door Devo Marine in Rotterdam. Met name de Z-drives gaven echter problemen (korte onderhoudsintervallen) waardoor voor de nieuwe serie uitgerust wordt met waterjets. De nieuwe watertaxis worden bij Classicon in Groot Ammers gebouwd, en zijn ook mede door Classicon ontworpen. Let bij het bouwen van de taxi op het gewicht van het dak, dat was bij de eerste taxis ook nog wel een punt van discussie.
Hallo, Dank voor alle extra info en tips! De kleurstelling (zwart-geel) wil ik bij het model hetzelfde houden. Hier nog wat foto's. Het geheel grof geschuurd, gereed om te plamuren en verder af te werken. Groet, Mark
Na de zomerstop eindelijk weer wat voortgang met de bouw van de watertaxi op schaal. De plug (ofwel de matrijs) is, na veel schuren (tot korel 1000) en polijsten (groene commandant + witte autopolish) dan eindelijk gereed. Na 7 lagen honeywax (met tussentijds uitboenen) is het tijd voor 2 lagen gelcoat (zwart) een een stuk of wat lagen glasvezel mat. Laten drogen en de mal van de plug verwijderen. Dat laatste ging even wat minder. Uiteindelijk met wat geweld toch losgekregen. Het model heeft blijkbaar een paar zeer lastige hoekjes, waardoor het model niet los kwam. Voortaan maar PVA lossing (polyvinylalcohol) gebruiken. Poging 2. De mal heeft wat beschadigingen opgelopen welke ik met gelcoatplamuur heb gerepareerd. Weer schuren, polijsten, waxen en nu 2 lagen PVA met natte spons opgebracht. Dag laten drogen. 2 Lagen gelcoat en 3 lagen glaskeper (160 grams) met polyster. Na 3 dagen drogen met wat kegjes en de waterslang komt het model binnen no-time los van de mal! Zie hier het resultaat (Opgepoetst met witte autopolish). Het model weegt 450 gram en is ongeveer 1 mm dik. Ik heb em in de badkuip getest met ruim 2 kg belasting en dat gaf geen problemen. Ligt mooi in het water. Straks met de bovenkant erop, zendapparatuur, motor en accu's erin hoop ik onder de 3 kg te blijven. Op naar het dek ... echter nog even geduld a.u.b. :wink:
Hoi Wat een mooie romp zeg 8O helemaal glad... Kan niet wachten haar te zien varen met de jet.. :lol: Gr. Justin
heb al heel wat boten gebouwd en al zeg ik het zelf best wel veel ervaring maar zo als dit eruit zit mijn complimenten wat een gave romp. ik hoop dat je ons met de verdere bouw op de hoogte houdt. maak je ook het interieur erin? groetjes piet
Dank voor jullie complimenten. Ikzelf was nog niet helemaal tevreden met het resultaat. Ik heb daarom het model nogmaals met commandant 3, en toen 4 en vervolgens witte carpolish behandeld. Werkelijk alle krassen en oneffenheden krijg je op deze manier eruit. Mooier dan het origineel (Misschien gebruik ik dit model voor het vervaardigen van een nieuwe mal!). De spullen voor het dek heb ik inmiddels in huis gehaald. Dit zal wederom volgens de spanten-bouw methode (8mm MDF) verlopen. Ditmaal met 25 mm PU-schuimplaat ertussen. Via de spanten (als geleiders) zal ik dan op relatief eenvoudige wijze de vorm van het dek erin kunnen "shapen". Het geheel zal worden bekleed met een enkel laagje glaskeper en topcoat. Beetje schuren en polijsten... En dat moet het dan genoeg zijn voor de "plug" van het dek + stuurhuis (dak appart, als een gebogen balsa plankje), alwaar ik een mal van kan maken. Bij de bouw van dit schip gaat het mij voornamelijk om het model en de lijnen, de uitstraling als zwart-gele watertaxi en de vaareigenschappen (met 28 mm Kehrer jet). Deze versie zal op afstand bestuurbaar worden. Misschien dat het hierop volgende model uitgerust zal worden als statisch model met een compleet interieur en alle details. Wie weet... Met groet, Mark
Beste Mark, Ik reageer op een oud bericht van je, omdat ik op mijn zoektocht naar informatie over de Rotterdamse Watertaxi op dit forum bij je terechtkwam. Ik zou dus graag in het bezit komen van geometrische en detailinformatie om een model te kunnen (ontwerpen en) bouwen. Ik hou me graag aanbevolen voor tips en suggesties. Alvast bedankt voor de reactie. Met vriendelijke groet, Anthony
Volgens mij is Mark niet meer actief hier op het forum. De beste kans om met hem in contact te komen is via zijn website uit de eerste post hierboven: https://mdesteur.home.xs4all.nl/index.htm Ik ben ook op zoek naar de bouwtekeningen al heel lang. De werf is volgens mij al een tijdje failliet helaas.