Beste Bouwers, Voor het beplanken van mijn schip (1:50) ben ik op zoek naar latten die ik kan gaan gebruiken. Ik heb al bij een Gamma gekeken maar daar kon ik niets bruikbaars vinden. Nou wil ik nog naar Hornbach maar dat is ook maar afwachten. Quartel vind ik persoonlijk in alles veel te duur dus die valt direct af. Ik heb eigenlijk geen idee welke stijfheid ik kan gaan toepassen maar dat ligt ook weer aan het soort lat. Ik denk wel dat ik er aardig wat nodig heb dus een bulk verpakking is nooit weg. Misschien voor de lange rechte stukken maar plankjes gebruiken. Ik vind balsa bijzonder mooi materiaal maar het mag wel wat zwaarder voor een scheepshuid. Anyway ik kan wel wat tips gebruiken van mensen die hun schepen beplankt en behandeld hebben. Misschien met webshop of modelbouwzaak. Alle tips welkom. Bedankt alvast. Groeten René
Bij de houthandel heb ik planken okumé (abachi is ook goed) gekocht, en zelf verzaagd en geschaafd met de proxxon. Als je die machines moet kopen, voor die prijs heb je veel latjes in de modelbouw winkel.
grenen / VUREN LATJES Hoi Rene, Ik heb voor mijn zeiljacht latjes gebruikt van +/- 3 mm dik. Deze zijn ongeveer 1,5 cm breed, en je hebt ook nog van een mm of 7 breed. Als je goed laat weken in water, zijn ze aardig te buigen... Ik weet natuurlijk niet hoe scherp je moet buigen, maar bij werkte het goed. Deze latjes zijn in lengtes van 2,7 mtr te krijgen bij gamma karwei en ook waarschijnlijk hornbach. Voordeel van deze latjes is wel dat je niet hoeft te bekleden met polyester of epoxy.
Laatst zag ik bij (ik meen) xenos een soort rolgordijntjes gemaakt van houten latjes. Deze leken me prima bruikbaar voor een rompje.
Rene, Ik heb mijn romp, 1:25, 140 cm lang, afgewerkt met latjes gezaagd van oude IKEA houten lamellen gordijnen. Fijne nerf en goed buigzaam.
Excuses dat ik deze omhoog bump echter wellicht interessant voor mensen die op zoek zijn naar latjes het is een beetje werk en je hebt een circelzaag nodig (tafelmodel oid) dan haal je schrootjes meestal zijn ze 8 mm dik stelt de circelzaag in op 2 mm en zagen maar dan heb je latjes van 8 mm breed en 2 mm dik