Schokkende heli in idle mode

Zoals de titel het al zegt schokt de heli zodra ik hem in idle stand zet.
De servo`s beginnen dan te schokken.
Het gaat dan om een standaard KDS450C heli.
met een accu: 2200Mah 20C van KDS.

Zou dit kunnen komen door dat hij te weinig spanning krijgt?
Moet ik dan een 35C nemen of moet het amperage hoger worden?

Hoi,

Ben net begonnen met heli vliegen , maar mij werd meteen minimaal 25C aangeraden voor de KDS, heb ik geen problemen in Idle.
Maar wellicht zit ik er helemaal naast...

Laatst bewerkt:
Jouw accu is niet top of the bill, maar hij moet er zeker een tijd mee kunnen vliegen...
Ik vrwacht niet dat jouw problemen daar vandaan komen.

Waarschijnlijk moet je het zoeken in de bekabeling
Iets doorgeschuurd?
Zitten je servo draden langs de motordraden?

hoe bedoel je schokkend? en welke servos? allemaal of alleen de staart? Is het met de motor opgetoerd of gewoon stilstaand op de werkbank zonder motor aangesloten?

C-rating van de lipo zal hier weinig mee te maken hebben verwacht ik.

Ik heb zelf ook een KDS en met de standaard accu kan ik prima idle up vliegen. Het is wel zo dat omdat de standaard accu's van hun slechts 15c zijn het toerental duidelijk merkbaar lager is als wanneer ik bijvoorbeeld 1 van mijn turnigy 20c accu's aankoppel. Maar verder nooit geen problemen met schokken!

De enige schok die ik mij kan bedenken is dat je vanuit stilstand idleup inschakeld op standaard instellingen, dan krijgt hij inderdaad een flinke klap, zet daarvoor de regelaar op softstart en om het af te maken kan je hem beter op toeren laten komen in normale modus en voordat je bij halfstick bent de idle up schakelaar omgooien. Let er wel op dat de pitchcurve dan wel goed staat anders zal hij bij het omgooien van idle up de lucht in schieten. Controleer ook eens op hoeveel % de gascurve staat, als je beginner bent is het misschien een idee om deze ook wat lager te zetten.

Laatst bewerkt:
Ik begrijp dat het allemaal niet helemaal duidelijk is, dus doe het even wat uitgebreider.
Heb ook gelijk het 1 en ander bekeken.
Heb nog nooit de Idle mode gebruikt, dus kan ook niet zeggen of hij het ooit wel heeft gedaan.

Wat gebeurt er?
Manier 1:
Ik laat de heli op toeren met een volle accu en laat hem op een veilige hoogte hooveren. In normal mode is er dus niets aan de hand.
Vervolgens zet ik de Idle schakelaar om, de motor gaat dan beduidend harder draaien(zie Curves onder aan) ik hoef dan alleen maar wat minder gas te geven.
Vervolgens beginnen alle servos te schokken, kleine tikjes te geven, zolang ik geen input geef. Dus geen nick, roll of wat dan ook.
Er zit dan niets anders op om de Idle mode weer uit te zetten.

Manier 2:
Ik heb dus uit veiligheid 2 van de 3 motor kabels los gehaald.
Vervolgens zet ik hem aan en zet hem op Idle mode, meteen beginnen alle servos weer te schokken. Het is wel minder als ik de gasknuppel helemaal laag heb.
Zodra ik dan de TH. Hold (throttle hold) aan zet, dan stopt het schokken van alle servos.
Zet ik de TH. Hold weer uit dan beginnen alle servos weer te schokken.
En met alle servos bedoel ik dus ook de staart (Totaal 4servos).

Mijn zender instellingen:
Helimode HP3
Stickmode D2

End Point settings:
E1 = 100
E2 = 100
E3 = 100
Tot E6

Throttle Hold
H1 = 0

Gyro Mode
G1 Normal mode = 75
G2 Idle mode = 60

Gas Curve:
CN1 = 0
CN2 = 25
CN3 = 50
CN4 = 75
CN5 = 100

(IDLE MODE)
CI1 = 100
CI2 = 90
CI3 = 80
CI4 = 90
CI5 = 100

Hoop het zo duidelijker en begrijpelijker neer te hebben gezet.
En hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Nogmaals, iets beinvloed je ontvanger...

Check je bekabeling op kortsluiting etc..

Ik zal het is na kijken, er zaten uit de fabriek al wat tyraps om. Misschien dat daar ergens wat zit.
Maar hoe komt het dan dat het alleen gebeurt zodra ik de IDLE mode schakelaar aan zet?

Het filmpje waarin te zien is wat hij doet.
[media=youtube]8_P0ZvJn7XE[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat mij opviel dat ik ook af en toe de gyro lampjes aan en uit zag gaan in Idle en niet terwijl hij in Normal mode staat!
Lijkt dus op een electrische storing als je het mij vraagt.

Aan je zender settings zie ik niets vreemds, bij mij staat Idle op 90-85-75-85-90

PS zie net dat je gyro's onwijs hoog staan, zet die eens op 30 en kijk eens wat ie dan doet!
Zeg niet dat het dan weg is maar kijk eens of ie dan anders reageert!

Wat kan, is dat op het moment dat je naar idle gaat, je door de hogere stromen etc net wel sluiting maakt, terwijl je daar in normal net geen last van hebt

En tyraps om de naakte kabels zijn dodelijk, dat slijt door op den duur.
Vandaar de opmerking dat je je kabels even op sluiting moet checken

Met eens hoeveel volt er naar je servo's gaat als je naar idle schakelt
Als de stroomvoorziening ook zo op en neer springt, heb je meteen je oorzaak te pakken (bec regelaar)

Wat kan, is dat op het moment dat je naar idle gaat, je door de hogere stromen etc net wel sluiting maakt, terwijl je daar in normal net geen last van hebt

En tyraps om de naakte kabels zijn dodelijk, dat slijt door op den duur.
Vandaar de opmerking dat je je kabels even op sluiting moet checken

Met eens hoeveel volt er naar je servo's gaat als je naar idle schakelt
Als de stroomvoorziening ook zo op en neer springt, heb je meteen je oorzaak te pakken (bec regelaar)

Ik zie echt niet wat je hier bedoelt.
Hij schakelt van normal naar idle up zonder dat de motor loopt of zonder zijn servos te bewegen. Dan kan dit toch alleen maar met de zender te maken hebben? Het bec voltage kan toch niet afhankelijk zijn van normal/idleup? Welke hoge stromen als je naar idleup gaat?

Volgens mij stoort gewoon het schakelaartje van je zender, als ik het mag zeggen ben ik er bijna zeker van dat het aan je zender ligt.

Probeer eens van iemand anders een zender op jou heli te bineden en dan testen of hij het nog doet?

Als er een andere storing was of is, dan moet hij dat ook doen in de normal mode, dus volgens mij ligt het echt aan de zender, laat eens wat weten als je het geprobeerd hebt...

groetjes Kürt

Ik zie echt niet wat je hier bedoelt.
Hij schakelt van normal naar idle up zonder dat de motor loopt of zonder zijn servos te bewegen. Dan kan dit toch alleen maar met de zender te maken hebben? Het bec voltage kan toch niet afhankelijk zijn van normal/idleup? Welke hoge stromen als je naar idleup gaat?

sorry was te snel, had deze post niet gelezen, zo zie je maar , de zender is de boosdoener..........

Heb even een nieuw model in mijn zender aan gemaakt en daarmee gaan knoeien.
Kwam ook de volgende site tegen:
KDS450_zender

Nu blijkt het dus, of het ook zo is weet ik niet het werkt wel, maar je hebt dus 2 trims. Je gewone trims die je op de zender zelf heb zitten, maar ook nog eens subtrims.
Nu schijnen die subtrims er voor te zijn om de afwijking die je hebt gemaakt met je hoofdtrims weer recht te zetten.
Als je dus je subtrims verschuift, om je swash goed te zetten dan staan je knuppels niet meer goed, en die kan je dan weer recht zetten d.m.v. de subtrims.

Persoonlijk vind ik het maar een vreemd verschijnsel. Maar ik denk dat de zender toch niet helemaal top is wat betreft de potmeters.
Mijn instellingen:
SubTrims:
T1 = -25
T2 = 0
T3 = 0
T4 = 0
T5 = 0
T6 = -25

T1 en T6 zijn hierbij de servos die aan de zijkanten zitten.

Zender trims staan allemaal op nul behalve de Nick staat op 10.
Best wel een grote afwijking dus.

Alleen de servo aan de gyro ratelt nog wel een beetje, ook met de Gyro op 30
Is overigens wel minder dan

Snap nog steeds niet waarom dan wel ratelen in Idle mode en normal niet?!
Heb het nog niet vliegend kunnen testen met die harde wind, maar zonder de motor kabels aangesloten doet hij het normaal.

Hopelijk is dus hiermee het probleem opgelost. Dus mensen mega bedankt voor het mee denken.

PS. Kan dit ook voor komen bij een duurdere zender, of ligt dit echt aan KDS, was dacht ik toch wel een relatief goed merk?! Anders toch eens kijken voor andere zender???

Die zenders zijn gewoon goed, zit Spectrum spul in!
Gewoon mee terug gaan naar de winkel en een andere vragen, deze is niet tof!
Die subtrims gebruik ik ook maar het mag geen verschil maken in Idle of Normal.

PS waar vlieg jij meestal?

PS. Kan dit ook voor komen bij een duurdere zender, of ligt dit echt aan KDS, was dacht ik toch wel een relatief goed merk?! Anders toch eens kijken voor andere zender???

Dat kan allemaal, met alles kan iets mis gaan, maar misschien wel minder snel, als je blijft heli vliegen, is het misschien wel aan te raden een iets duurdere zender aan te schaffen.
Ook voor de instelmogelijkheden die er dan bij komen en het gevoel op de sticks, een duurdere zender voelt heel anders dan een goedkopere + je kan er meer mee...

Nu blijkt het dus, of het ook zo is weet ik niet het werkt wel, maar je hebt dus 2 trims. Je gewone trims die je op de zender zelf heb zitten, maar ook nog eens subtrims.
Nu schijnen die subtrims er voor te zijn om de afwijking die je hebt gemaakt met je hoofdtrims weer recht te zetten.
Als je dus je subtrims verschuift, om je swash goed te zetten dan staan je knuppels niet meer goed, en die kan je dan weer recht zetten d.m.v. de subtrims.

Je begrijpt de werking van subtrim en trim niet goed.

Subtrim is om een specifieke servo dusdanig te trimmen dat wanneer de servo in de middenstand staat de servohevel haaks op de stuurstang staat. In de servohevel zitten tandjes en het kan dus zijn dat geen enkele stand van de hevel haaks staat op de stuurstang. Dit kun je dan corrigeren met subtrim

De trim knopjes op je zender naast de sticks corrigeert de trim van de stick beweging. Dus als je daarmee elevator trimt dan corrigeer je hiermee 3 servos tegelijkertijd door de ccpm mixing.
Terwijl als je subtrim gebruikt op kanaal 2 (elevator) dan corrigeer je daarmee specifiek de elevator servo en niet de elevator stuurfunctie.

Maar subtrim kan absoluut niet het gedrag veroorzaken dat jij ziet. Beste is om een andere KDS zender te proberen op jouw ontvanger.

Het wordt dus eigenlijk tijd voor een nieuwe zender?!
Ik heb namelijk geen 2e zender om het even uit te proberen.
Maar nu schokt die dus niet meer, maar wilde gisteravond even proberen te vliegen.
Maar toen gaf mijn regelaar d.m.v. die piepjes dat ik mijn stick te hoog staat ofzo.
Die staat dus helemaal laag. Ik heb hem al geprobeerd te resetten, en opnieuw proberen te binden maar dat maakt niks uit :(

Het stopt zodra ik 2 van de 3 motor kabels los maak.
Anders blijft hij dus snel achter elkaar piepen.

-edit-
Heb het opgelost met de volgende topic
probleem-met-initialiseren-na-aansluiten-lipo-kds450s-2 Dus nu draait hij weer, alleen ben benieuwd of nu ook meteen het schokken voorbij is?!!

Laatst bewerkt door een moderator:
Back